آخرین خبرهاسیاسی

نماینده اصلح کیست ؟ توجه به موضوع برنامه محوری در فرآیند انتخابات

نماینده اصلح

شرکت در انتخابات با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه رای مردم در نظام حکومتی جمهوری اسلامی ، از حقوق و تکالیف اصلی مردم است . این حق مردم است که در فرآیند انتخاب ، نماینده شهر خود را با اختیار کامل و بطور آگاهانه انتخاب کنند و در این مسیر آگاهانه گام بردارند . اما معیار یک انتخاب موفق چیست و فرد اصلح کیست ؟

  همانطور که گفتیم در کشور ما مردم با برخورداری از حقوق شهروندی و حق انتخاب می توانند بطور مستقیم در سرنوشت شهر یا کشور خود شریک باشند . به عبارتی دیگر می توان گفت این مردم هستند که از طریق نمایندگان منتخب ، سکان هدایت کشور را بر اساس قوانینی  در دست می گیرند . از اینرو بسیار مهم است که در فرآیند انتخاب بتوانند به بهترین انتخاب دست یابند و شایسته ترین افراد را به نمایندگی از خود راهی خانه ملت نمایند .

توجه ویژه به موضوع انتخاب فرد اصلح و شایسته

انتخابات مجلس که هر ۴ سال یکبار صورت می گیرد یکی از مهمترین جلوه های حضور مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران است و به تبع ، انتخاب نمایندگان مجلس مساله ای مهم و سرنوشت ساز برای مردمان هر شهر محسوب می شود . از اینرو شکی نیست که باید به موضوع انتخاب فرد اصلح و شایسته توجه ای ویژه شود . اینکه یک نماینده باید دارای چه مولفه هائی باشد ؛ امری است که تاکنون به آن بسیار پرداخته شده است و در قانون نیز به مواردی همچون تعهد ، تخصص و ویژگی های عمومی یک نماینده اشاره شده است . اما آیا این ها آن چیزی است که می تواند یک انتخاب را به انتخابی اصلح نزدیک کند ؟

به نظر می رسد یک نماینده موفق باید علاوه بر آنچه در شرایط عمومی یک نماینده مجلس ذکر شده ، از ویژگی های مهم دیگری نیز برخوردار باشد اما تجربه سالهای گذشته نشان می دهد که خود مردم و همچنین کاندیداهای انتخابات مجلس چندان به این مولفه های مهم توجه نداشتند .

توجه به برخی مباحث مرتبط با قانون مفید و به موقع نیست

یکی از مهمترین آنها برخورداری از دانش و تخصص در حوزه مباحث مرتبط با قانون و مقررات است ، متاسفانه مشاهده می شود درمواردی ، منتخبین محترم پس از حضور در مجلس اقدام به مطالعه و تحقیق در حوزه مباحث مرتبط با قوانین می کنند که به نظر می رسد چندان مفید و به موقع نیست . اما سوای این امر برخورداری یک نماینده و یا یک کاندید انتخابات مجلس از برنامه ای مدون و دقیق مبتنی بر نیازها و رفع مشکلات حوزه انتخابی در راستای اهداف کلان کشور ، می تواند امری لازم و غیرقابل انکار باشد و باز با نهایت تاسف می بینیم که کاندیداهای محترم در برنامه های تبلیغاتی خود به این مهم کمتر توجه دارند و در عوض به طرح موضوعات تبلیغاتی و بیان شعارهای اغلب غیرعملی که برای مردم هم از جذابیت بالائی برخوردار است ، می پردازند .

نمایندگان منتخب برنامه ای جامع و کل نگر ارائه دهند

از اینرو مردم هم باید سطح توقع خود را از کاندیداهای محترم و به تبع نمایندگان منتخب بالا ببرند . امروز با توجه به معضلات مهمی همچون بیکاری ، تورم ، رکود و گره های اقتصادی که دیگر محدود به یک حوزه انتخابی نمی باشد به نظر می رسد لازم است نمایندگان منتخب از برنامه ای جامع و کل نگر برخوردار باشند تا بتوانند ضمن رفع موانع اساسی برای چنین مشکلاتی در کشور با بهره گیری از برنامه های کاربردی در گره گشائی از موضوعات مشابه در حوزه انتخابی خود نیز موفق باشند .

لذا پیشنهاد می کنیم مردم عزیز درکنار تمامی مولفه های مهم به موضوع برنامه محوری در فرآیند انتخابات توجه ویژه ای داشته باشند و در کنار شعارهای رنگارنگ کاندیداهای محترم ، مطالبه گر برنامه هائی مدون از آنها باشند .

/گیل نامه

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا