آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغ

دلایل عدم حضور نخبگان و فعالان سیاسی شاخص لاهیجان و سیاهکل در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی/ پرسشی مهم از مردم شریف لاهیجان و سیاهکل

انتخابات
اختصاصی تدبیر شرق : دو ماه و اندی به یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است و در شرایطی که حال و هوای کشور با مسایل و مشکلات عدیده ای در ابعاد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی مواجه است، انتخابات پیش رو می تواند وضعیت و شرایطی ویژه یا بکلی متفاوت و دارای ابعاد جدیدی را رقم بزند.

 

بی تردید انتخابات در کشور ما از بارزترین نمادها و جلوه های مردمسالاری است که میزان مشارکت و نقش تعیین کننده مردم در سیاست ها، رویکردها و مصوبات قانونی مجلس از مقولات چالش برانگیز و قابل تأمل آن است و باید از ابعاد مختلف تاریخی و عملکرد نمایندگان و کمیسیون های مجلس و نقش آفرینی های آنان، مورد بحث و بررسی و تحلیل قرار گیرد.
تغییر کلی فضای گفتمانی کشور، موضوعات و دغدغه های جدیدی را پیش روی آحاد مردم بویژه فعالان سیاسی اجتماعی و رسانه ها می گشاید. اینک شرایط خاص و تعیین‌کننده در انتخابات و تثبیت یا تضعیف گفتمان حاکم بر مقوله حضور و مشارکت حداکثری مردم و ایجاد مشروعیت عرفی لازم برای هر انتخابی جهت وکالت مردم، مورد بازاندیشی و تبیین جدی قرار گیرد.
اما از منظری دیگر و چه بسا مهمترین وجه انتخابات، کمیت و کیفیت و میزان حضور نخبگان و چهره های شاخص و موجه در انتخابات، بعنوان مشارکت وداوطلب شدن برای بعهده گرفتن وکالت مردم در خانه ملت است که قرار است آیینه تمام نمای مطالبات و دغدغه‌های آحاد ملت در همه ابعادی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر حوزه‌های زندگی فردی و اجتماعی آنان باشد.
بعنوان نمونه در یک حوزه ی محلی و منطقه‌ای، می توان به سابقه و تاریخچه انتخابات مجلس در لاهیجان و سیاهکل اشاره کرد و پرسشهایی تأمل برانگیز در باره نقش نخبگان و چهره های شاخص سیاسی را برجسته ساخت. از جمله مواردی که می توان آن را مورد تأمل جدی قرار داد این است که چرا در انتخابات دوره های پیشین و انتخابات پیش رو، عمده نخبگان و افرادی که سوابق انقلابی، سیاسی، علمی، مدیریتی و اجرایی آنان برای عموم مردم شناخته شده است، رغبت و تمایلی برای مشارکت در کاندیداتوری، نام نویسی و رقابت در این عرصه نشان نمی دهند؟! آیا این امتناع از ورود به چنین میدانی به معنای عدم رغبت آنان به مسئولیت پذیری، تعهد، خدمت به مردم و مانند آن است؛ یا این موضوع و نکته باید از زوایای دیگری مورد بررسی و تعمق قرار گیرد؟!
از سوی دیگر می توان این پرسش را مطرح کرد که وضعیت به کدام سمت و سو سوق یافته که برخی افراد بدون داشتن سوابق و توانمندی و تجربه های لازم – و در برخی موارد حتی بدون احراز میزان حداقلی از این شاخص ها- خود را شایسته وکالت مردم و حائز جلب آرای مردم برای ورود به مجلس می بینند و اقدام به ثبت نام جهت کاندیداتوری نموده اند؟!
چرا سالهاست که مردم شاهد حضور افراد مورد انتظار و متفاوتی در این عرصه نیستند؟ چهره های شاخصی چون:
– «بهرام یعقوبی بیجاربنه»(مدیر استراتژیک، برنامه ریزی، قانونگذاری، نظارت و سیاستگذاری کشوری)
– «حجت الله جوادپور» (نویسنده، پژوهشگر، فعال سیاسی و از انقلابیون با سابقه)
– «هادی ایمانی» (حقوقدان و از انقلابیون با سابقه)
– «سردار حزنی سیاهکلی» (از مدیران موفق و با سابقه نظامی و نهادی و مسئول قرارگاه محرومیت زدایی)
– «علی قیامتیون» (از مدیران وزارت کشور و از پیشکسوتان انقلاب در لاهیجان)
– «بانو دکتر فلاح چای» (از مدیران خوشنام در حوزه بهداشت و درمان)
– «محمد صفری کوشالی» (از چهره های شاخص انقلابی و فعال سیاسی)
– «آقای حصنی» (از مدیران با سابقه فرهنگی و اجرایی)
– «محمد صادق یحیی پور (سیاهکلی)» (از مدیران موفق نهادی)
– «حمید کمالی زاده سیاهکلی» (از فعالان سیاسی و فرهنگی)
-«حسین شارقی» (از مدیران باسابقه و انقلابی)
– «رحمت شیخ پور آهندانی»(از فعالان سیاسی و اجتماعی)

دکتر سیدحجت مهدوی سعیدی(استاد دانشگاه و مشاور سازمان برنامه و بودجه)
. حجت الاسلام و المسلمین حامد رنجبر (امام جمعه اسبق للاهیجان و….

برخی دیگر از چهره های شاخص سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی که عدم حضور آنان در عرصه این رقابت ها، ابهامات و پرسش های مهمی را در پیش روی افکار عمومی و از جمله اهالی سیاست و اندیشه و فعالان سیاسی و رسانه ای قرار می دهد.
تأمل در این چالش و پرسش مهم را به شما مخاطبان واگذار می کنیم و در نوشته های بعدی به تببین ابعاد مختلف این موضوع و برخی ناگفته ها خواهیم پرداخت.

/تدبیرشرق

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا