آخرین خبرهااستان هااقتصادی

استاندار گیلان: ایجاد بارانداز در ایستگاه راه‌ آهن رشت، موجب رونق اقتصادی گیلان می‌ شود

بارانداز

استاندار گیلان گفت: ایجاد بارانداز در ایستگاه راه‌ آهن رشت، موجب رونق اقتصادی گیلان می‌ شود.

 به گزارش تدبیر شرق,ارسلان زارع در جلسه بررسی ایجاد بارانداز در ایستگاه راه‌آهن رشت افزود : گسترش صنایع پردازشی و انبارداری در ایستگاه راه آهن رشت علاوه بر تسهیل در امور تولیدکنندگان و صنعتگران، افزایش میزان درآمد استان، اشتغالزایی و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به توجه و اولویت بخشی رئیس جمهوری و دولت تدبیر و امیدبه اجرای پروژه راه آهن قزوین – رشت اظهار داشت : تلاش‌های درحال اجرا برای اتصال این خط ریلی به بنادر انزلی، کاسپین و آستارا موجب شتاب در توسعه ملی و منطقه ای، گسترش روابط خارجی و نیز توسعه تجارت ایران با کشورهای همسایه می‌شود.

وی با بیان اینکه گسترش حمل و نقل ترکیبی باید در اولویت قرار گیرد، افزود : حمل و نقل ترکیبی به صورت جاده‌ای، ریلی و در برخی مسیرها استفاده از بستر دریایی، موجب رشد اقتصادی بیشتر جوامع محلی، اشتغال پایدار و افزایش بهره‌وری داخلی می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه افتتاح راه آهن قزوین- رشت بخشی از بستر اتصال کریدور حمل و نقل شمال-جنوب را فراهم کرده، افزود : احداث بارانداز در ایستگاه راه آهن رشت و مسافت کوتاه میان این ایستگاه و مجموعه‌های صنعتی از جمله مجموعه‌های فولاد مستقر در استان گیلان و به ویژه در شهر رشت برای صاحبان کالا و بارهای حجیم، تسریع در عملیاتی کردن آن را اهمیتی فزون تر بخشیده است.

وی برخورداری از موقعیت جغرافیایی، اتصال به خط ریلی سراسری و حمل و نقل دریایی را یک مزیت اقتصادی برای استان دانست و گفت: تاجران و فعالان اقتصادی می‌توانند از آن‌ها برای صادرات کالا به کشورهای هم‌سود (CIS)، روسیه و حتی اروپا استفاده کنند.

استاندار گیلان با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و معافیت‌های موجود در این زمینه و ترغیب صادرکنندگان صنعتی و نیز کشاورزی برای گسترش تولیدات و افزایش مشارکت در بازارهای جهانی اظهار داشت: باید امکانات لازم برای تحقق این ظرفیت را بکار گیریم و احداث بارانداز در ایستگاه راه آهن می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات حمل و نقلی را برای صاحبان کالا کاهش دهد.

زارع تصریح کرد : ایجاد بارانداز و گسترش صنایع پردازشی و انبارداری در ایستگاه راه آهن رشت علاوه بر تسهیل امور تولیدکنندگان و صنعت گران، افزایش میزان درآمد استان، اشتغالزایی و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

وی ابراز امیدواری کرد : با اتصال راه آهن رشت به بندرکاسپین و سپس انزلی که با اهتمام دولت دوازدهم در حال انجام است؛ شاهد رونق بخش ترانزیت و درآمدهای ملی و استانی از طریق این خط ریلی باشیم.

نیمه اسفندماه سال گذشته راه آهن قزوین – رشت با حضور رئیس جمهوری و هیأت هایی خارجی، به طور رسمی افتتاح شد ، این مسیر به صورت یک خطه، از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران – تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.
راه آهن قزوین – رشت ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته شده و برای احداث این خط ریلی حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است.

یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن، تکمیل نوستراک شمال – جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه اهن رشت – قزوین ، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.
اولین محموله بار گیلان از طریق خط ریلی نیز نیمه اردیبهشت ماه جاری از مبدأ خوزستان به رشت رسید.

/گیل خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا