آخرین خبرهااستان هااسلایدراقتصادی

انتقادات و وعده های نمایندگان گیلان بعد از گران شدن بنزین؛ مجلس در جریان نبود!/ از تصمیم سران قوا شوکه شده ایم/ قیمت بنزین سال ۹۸ را بر روی یک نرخ ثابت تعیین خواهیم کرد

گران شدن بنزین

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بامداد امروز با صدور اطلاعیه ای از اصلاح قیمت بنزین و آغاز سهمیه بندی از امروز خبر داد. براساس این اطلاعیه، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر ۳ هزار تومان و همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است.

در این رابطه چندین نماینده گیلان در گفتگو با سایت دیار میرزا نسبت به آن واکنش نشان دادند.

از تصمیم سران قوا شوکه شده ایم/ دولت اگر کسری بودجه دارد برخی از هزینه‌های اداری خود را کم کند

کاظم دلخوش در گفتگو با دیارمیرزا با اعلام اینکه از تصمیم سران قوا شوکه شده ایم، گفت: در شرایط فعلی این کار درستی است یا نه؟ درست است که کشور مشکلاتی دارد، ولی قوا باید این مسئله را بررسی می‌کردند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کار در ایام تعطیل مجلس اتفاق افتاد، اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است که دولت باید آنقدر قوی باشد که افزایش قیمت کالاها را کنترل کرده تا این قضیه تاثیر بدی روی وضعیت معیشت مردم نداشته باشد که بعید می دانم این کار از عهده دولت بر بیاید و متاسفانه اقشار ضعیف جامعه از این قضیه آسیب می بینند.

دلخوش با اشاره به اینکه این مسئله مشکلی را از مردم در شرایط فعلی حل نخواهد کرد، گفت: امروز نمایندگان هم نگرانند، اگر بنا به تصویب آن توسط نمایندگان بود این طرح که ۴،۳ ماه پیش مطرح شده بود تصویب می‌شد، مجلس شدیداً با افزایش قیمت بنزین مخالف بود و چند نرخی شدن بنزین قطعاً مشکل ساز خواهد شد.

دلخوش با اشاره به اینکه دولت اگر کسری بودجه دارد برخی از هزینه‌های اداری خود را کم کند، گفت: دولت خودش بزرگ شده است و باید کوچک تر شدن خود را دنبال کند و از خودش هزینه کند نه از مردم! باید برخی از مسائل با مردم در میان گذاشته شود و اگر مشکلی در این بحث‌ها داریم باید از نظرات مردم استفاده کنیم.

مجلس چنین نظری نداشت/  قیمت بنزین سال ۹۸ را بر روی یک نرخ ثابت تعیین خواهیم کرد 

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلام نیز در مورد افزایش قیمت بنزین گفت: دولت طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها موظف بود که نرخ حامل‌های انرژی را نزدیک به قیمتهای واقعی کند و در این راستا طبق همین قانون همچنین موظف شد که قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت بدون توجه به قدرت خرید و توان مردم دست به چنین اقدامی زده، گفت: دولت به یکباره بعد از شش سال که قانون را مسکوت گذاشته بود یک‎شبه تا ۳۰۰ درصد قیمت بنزین را افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین مصوبه سران سه قوا بود، تصریح کرد: مجلس چنین نظری نداشت و نمایندگان روز یکشنبه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طرحی که جلوی افزایش سخت قیمت بنزین را خواهد گرفت، بررسی می کنند که در این طرح هر سال بر نرخ بنزین کنترل خواهد شد و اجازه نخواهیم داد که دولت هرچقدر دلش خواست قیمت بنزین را افزایش دهد.

نماینده رشت ادامه داد: در این طرح قیمت بنزین سال ۹۸ را بر روی یک نرخ ثابت تعیین خواهیم کرد و نیر افزایش درصد آن را هم سالیانه ثابت می کنیم.

دولت مگر هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرده که امروز این کار را انجام می‌دهد؟/ اگر مجلس خبر نداشته باشد یعنی مردم خبر ندارند

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود نیز با اعلام مخالفت با این اقدام گفت: تجربه قانون هدفمندی یارانه‌ها یادآور خوبی در این‌گونه تصمیمات است، دولت مگر هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرده که امروز این کار را انجام می‌دهد؟

نماینده لنگرود در مجلس با اشاره به اینکه در دولت احمدی نژاد نیز تاکید ما بر واقعی کردن قیمت‌ها در کنار ایجاد تعهدات برای دولت بود، اضافه کرد: دولت از همه بندهای قانونی تخطی کرد، از جمله همین سوخت و امروز به چه دلیل یک مرتبه می‌خواهد این کار را انجام بدهد؟

وی با اشاره به اینکه دولت در قانون هدفمندی یارانه‌ها به تدریج می‌توانست قیمت را افزایش دهد، گفت: دولت چند سال به تدریج این قیمت‌ها را افزایش نداده و اکنون این یک ظلم به مردم است.

وی ادامه داد: بنده با غلط و درست این کار کاری ندارم، واقعاً شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا یک توهین برای مجلس شده است، یعنی مجلس از تصمیمات گرفته شده توسط این شورا اصلا خبر ندارد، مجلس خلاصه ای از مردم است، اگر تصمیم افزایش قیمت سوخت توسط نمایندگان گرفته می شد باید به مردم پاسخ می دادند، شورای هماهنگی قوا دیگر چه صیغه‌ای است؟

لاهوتی با انتقاد از تصمیمات شورای عالی هماهنگی قوا بدون اطلاع مجلس گفت: اگر مجلس خبر نداشته باشد یعنی مردم خبر ندارند، مردم نمایندگان را انتخاب کرده‌اند که با واسطه در تصمیمات نقش داشته باشند و تصمیمات شورای عالی هماهنگی قوا خلاف قانون است.

نماینده مردم لنگرود از خود به عنوان شخصی که از روحانی در انتخابات حمایت کرد ‌نام برد و عنوان کرد: من همیشه منتقد ایشان هستم و آقای روحانی دست به انتحار زده و هر روز یک التهابی مانند دو سال آخر دولت احمدی‌نژاد با یک ادا و اطوار مشخص انجام می‌دهد و در کشور یک التهاب را به وجود می‌آورد.

مجلس مخالفت خود را پیش از این با این قضیه اعلام کرده بود/روحانی در این زمینه رفراندوم بگذارد

ولی داداشی نماینده آستارا نیز  با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی مردم گفت: بنده با این شکل سهمیه بندی بنزین موافق نیستم، امروز وضعیت اقتصادی مردم اصلاً خوب نیست.

نایب رییس اول کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بحرانی اشتغال گفت: دولت نباید این کار را انجام می‌داد و این سهمیه بندی باعث فشار مضاعف و بیشتر به مردم می‌شود.

داداشی با اشاره به اینکه مجلس قبل از نظر خود را در این قضیه اعلام کرده بود، اضافه کرد: مجلس مخالفت خود را پیش از این با این قضیه اعلام کرده بود، قبلاً در جلسه غیرعلنی مجلس از نمایندگان نظر خواسته شد و مجلس با این قضیه مخالفت کرد.

وی اضافه کرد: بهتر بود که آقای روحانی در این قضیه با برگزاری رفراندوم نظر مردم را هم در مورد افزایش قیمت بنزین مورد بررسی قرار می‌داد.

قیمت بنزین نیاز به رفراندوم دارد

محمد حسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه نیز  با ابراز این که به شدت با افزایش هرگونه قیمت بنزین در شرایط بحرانی اقتصادی برای مردم مخالفم، اضافه کرد: متاسفانه هیچ مشورتی در این خصوص با مجلس شورای اسلامی انجام نشد و این یک تصمیم گرفته شده در جمع سران قوا بود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به لزوم توجه بیشتر به مردم در این خصوص گفت: این موضوع باید با مشورت از نمایندگان مجلس و از طریق صدا و سیما، رسانه‌ها و خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی میان دولت و مردم و نماز جمعه به مردم بیان می شد.

وی در پاسخ به سوال بر برگزاری رفراندوم در افزایش قیمت بنزین با توجه به علاقه رئیس جمهور به برگزاری رفراندوم گفت: این قطعاً حرف درستی است! البته رفراندوم یکی از راهکارهای تعیین شده در قانون اساسی است و ما نمی‌توانیم مخالفان باشیم، ولی رفراندوم در مواقعی باید باشد که جزو شاکله‌های انتظارات عامه مردم باشد نه اینکه یک بحث سیاسی یا مسئله ای که از مطالبات عمده افکار عمومی نباشد؛ امروز بیشتر این مسئله که نیاز به رفراندوم داشت همین افزایش قیمت بنزین است.

/گیل خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا