آخرین خبرهایادداشت

وقتی عمل با رفتار مطابقت نداشته باشد ،جامعه جذب خیرین بی نمازمی شود نه نمازخوانان بی عمل

نماز

بی شک فواید نماز و تاثیر آن بر روح و جسم انسان بر کسی پوشیده نیست و اینکه خواندن نماز علاوه بر تقرب به خدا، کم کردن خشم، مثبت اندیشی، رعایت نظم، توکل، زدودن غرور و… اثرات مثبت بی شماری هم بر جسم می گذارد، اگرچه لازم اما تکرار مکررات است .اما هدف ما در این فرصت بیان عامل یا عواملی است که می تواند موجبب گرایش انسان به نماز شود و بالعکس.
قدرمسلم اولین عامل گرایش افرادبه نماز، مطابقت عمل با گفتار نمازخوانان است اماوقتی ناهنجاری های اجتماعی از سوی مبلغان دینی و ناملایمات اقتصادی از جانب مقامات و مسئولین – نه به قلت بلکه به کثرت- صورت می پذیرد بی شک اقبال مردم به الگوهایی نظیر نیکوکاران و خیرینی که اهل نماز نیستند و یا تمایل به غرب دارند، بیشتر خواهدشد. ای کاش به جای مجلل نمودن مساجد و تزئین آن با خط کوفی ناخوانا به با نشاط کردن مساجد و مسجدی کردن جوانان می پرداختیم.مثلا مساجد می توانستند با تخصیص امکاناتی همچون مجتمع ورزشی، در جذب جوانان موفق عمل نمایند.ای کاش به جای یک پیش نماز عامی که قدرت پاسخگویی به روح پرسشگر جوانان را ندارد ،از مبلغان باسواد و جوان پسند و مفسران خوش اخلاق استفاده می کردیم تا حرفی تازه داشته و برای انواع نیازهای جامعه پاسخی در خور و شایسته ارائه نمایند. آنگاه بی تردید شاهد خالی بودن مساجد از جوانان و پرشدن آن از پیرمردها نمی شدیم!
خارج از این موارد وجود حسینه ها و تکیه های فراوان توسط سیاسیون، متمولین و مقامات و گرایش طیفی به این مکانها موجب غربت مساجد گشته است.
البته گرایش به غرب نیز یکی از عوامل کاهش تحکیم رابطه خانواده با فرزندان شده است . امروز کثرت فیلم های مبتذل و استمرار این رویه، عدم علاقه جوانان به خواندن کتاب های مذهبی ، اشاعه بدحجابی، وجود تبلیغات ضددینی، عدم کارسازی تبلیغات نماز، عدم موفقیت جامعه در تعیین نیازهای جامعه از جمله مهمترین عوامل بی رغبتی به نماز می باشد و آدم را به یاد جمله دکتر شریعتی می اندازد که در روزگاری دینداری نشان تحجر و عقب ماندگی می گردد. ما هیچ کدام بی تقصیر نیستیم . بی تعارف باید بپذیریم که در جذب جوانان به سوی نماز ضعیف عمل کردیم. مثلا از سویی اقامه نمازاول وقت را در مدارس توصیه می کنیم و از سوی دیگر از معلمان مازاد و غیرمرتبط برای تدریس قران و درس پرورشی استفاده می کنیم !
باید بپذیریم که جوان امروز دیگر با طمع راهیابی به بهشت و ترس از دوزخ نمازخوان نخواهدشد .شاید همین سخنان تکراری خسته کننده و کلیشه ای موجب ایجاد نگرش منفی و ریاکارانه به نماز شده است . جوان امروز باید باتمام گوشت و پوستش لمس نماید که اراده خداوند بر تکنولوژی هم غالب است و انسان در هر شرایطی به وجود لایتناهی او نیازمند .
علی علی پور نیاول مدیر مسئول پایگاه خبری همای خبر و هفته نامه همای گیلان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا