آخرین خبرهافرهنگی و هنری

در هشتاد و ششمین جلسه کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری شورای رشت مطرح شد: بازنگری در برنامه های راهبردی کمیسیون فرهنگی شورا/ فقدان فرهنگسرا در رشت دغدغه اهالی فرهنگ و هنر است

فرهنگسرا

در هشتاد و ششمین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی و گردشگری شورای رشت به لزوم بازنگری در سیاست ها و برنامه های راهبردی کمیسیون فرهنگی شورای رشت تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای رشت رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و گردشگری شورا با آرزوی قبولی عزاداری های شهروندان در ایام محرم ، ماه سوگواری سرور و سالار شهیدان اظهار کرد: شور و اشتیاق جوانان در برپایی هر چه باشکوهتر عزای حسینی ستودنی است.
فاطمه شیرزاد با تقدیر از تلاش های محمد حسن عاقل منش رئیس پیشین کمیسیون فرهنگی شورای رشت افزود: امیدوارم با همدلی و همراهی تمامی اعضای کمیسیون بتوانم پاسخگوی اعتماد همکاران شورایی در پذیرش این مسئوولیت خطیر باشم.
وی با تاکید به بازنگری سیاست های کمیسیون فرهنگی شورای رشت بیان کرد: این مهم مورد توجه بوده و یقینا با برنامه های پیش رو شاهد تحولات خوبی  در سازمان های مربوطه خواهیم بود.
شیرزاد با تاکید به  بهره مندی از ظرفیت و نظرات  متخصصین حوزه فرهنگ و هنر و افراد دغدغه مند در این بخش اشاره کرد و گفت: استفاده بهینه  از ظرفیت جوانان در مباحث فرهنگی از جمله برنامه های کمیسیون فرهنگی شورا در سومین سال از فعالیت آن بوده و  امیدوارم با برنامه ریزی های اصولی شاهد  توسعه و ارتقای همه جانبه مباحث فرهنگی و اجتماعی باشیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت با اشاره به تشکیل کارگروه عفاف و حجاب افزود: بررسی و اجرای این مهم به طور ویژه در دستور کار است.
شیرزاد با انتقاد از عدم وجود فرهنگسرا در رشت بیان کرد: احداث فرهنگسرا و ایجاد پلاتوهای جدید می تواند در گسترش مباحث فرهنگی بالاخص ماندگاری تئاتر دائمی رشت نقش موثری ایفا کرده و یقینا با استفاده از این ظرفیت و زبان هنر می توانیم گام هایی موثر در رفع دغدغه های فرهنگی و اجتماعی برداریم.
وی دیدار با خانواده های معظم شهدا و  اهالی فرهنگ و هنر را از دیگر برنامه های کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت عنوان کرد و گفت: متاسفانه  حوزه فرهنگ و هنر دچار روزمرگی شده  و معتقدم باید با نگاهی دلسوزانه و با تدبیر دغدغه های  این بخش را برطرف کنیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی  شورای رشت تهاجم فرهنگی را یکی از مشکلات اصلی جامعه دانست و افزود: انتظار می رود سازمان فرهنگی ورزشی، روابط عمومی و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت برنامه های راهبردی فرهنگی خود را طی ۶ ماهه باقی مانده تا پایان سال به کمیسیون فرهنگی شورا ارائه کرده و به طور یقین با اقدامات کارشناسی شده می توانیم در تمامی زمینه های عفاف و حجاب، ایثار و شهادت ، مباحث اجتماعی و غیره برنامه های خوبی را برای شهروندان اجرا کنیم.
شیرزاد با تاکید به پیگیری وضعیت بناهای تاریخی در رشت بیان کرد: بناهای تاریخی میراث گرانبهایی هستند که باید در راستای حفظ آن تلاش کرد.
وی با اشاره به نامه سازمان بازرسی پیرامون عنوان شهر خلاق خوراک رشت تصریح کرد: طی سال های اخیر بارها پیرامون نحوه مدیریت و اقدامات انجام شده در حوزه شهر خلاق خوراک مباحث مختلفی از سوی اعضای شورا مطرح شد اما متاسفانه دستاوردهای سفرهای متعدد در قالب رشت شهر خلاق خوراک یونسکو هیچ گاه به اطلاع اعضای شورا به طور جامع و کامل رسانده نشد.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت به وضعیت آرامگاه شهدای گمنام در بوستان ملت، درمانگاه هموفیلی ، مزار دکتر حشمت اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ردیف بودجه های مشخص برای برخی از این پروژه ها در نظر گرفته شده است انتظار می رود هر چه سریعتر شاهد اجرا و بهره برداری از آن ها باشیم.
شیرزاد با انتقاد از اینکه متاسفانه در گذشته به کرار شاهد برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه هایی بودیم که اعضای کمیسیون فرهنگی و همکاران شورایی نسبت به اجرای آن بی اطلاع بودند افزود: انتظار داریم در کنار پرداخت به موقع حقوق و مزایای پرسنل شهرداری رشت به برنامه های این چنینی نیز توجه بیشتری معطوف شود.
وی  به گسترش برنامه های فرهنگی در تمامی محلات ۵۵ گانه شهرداری رشت اشاره کرد و گفت:  متاسفانه اجرای برنامه های فرهنگی در برخی از محلات چندان مورد توجه نیست و با توجه به اینکه مکانی به منظور ایجاد چنین برنامه هایی در محله آب آسیاب رشت ایجاد شده اما تا کنون در این باره اقدام موثری انجام نشده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت با بیان اینکه  پروژه های نیمه تمام فرهنگی جزو اولویت های کمیسیون فرهنگی شورا هستند تصریح کرد: وضعیت سوئیت های کمپینگ تالاب عینک نیز باید تعیین تکلیف شود و یقینا سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت می تواند از این کمپینگ به عنوان یک محل درآمدزآیی به منظور رفع مشکلات مالی بهره مند شود.
.
عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی و گردشگری شورای رشت نیز در این جلسه با گرامی داشت روز شعر و ادب فارسی اظهار کرد: اعتلای این زبان آرزوی تمامی دوستداران فرهنگ‌ و هنر است.
محمد حسن عاقل منش با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر  با همراهی اعضای کمیسیون و تمامی سازمان ها توانستیم اقدامات موثری در حوزه فرهنگ انجام دهیم افزود: یقینا نواقصی نیز طی دو سال گذشته وجود داشته که بخش اعظم آن به مشکلات مالی که شهرداری رشت با آن دست به گریبان است برمی گردد.
وی با تاکید به پرداخت مطالبات پرسنل شهرداری رشت بیان کرد: یقینا همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید هزینه های فراوانی به خانواده ها تحمیل می شود و از این رو انتظار داریم نسبت به پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شهرداری رشت توجه بیشتری صورت بگیرد.
عاقل منش فلسفه وجودی شهرداری ها را ارائه خدمات در حوزه های مختلف دانست و گفت: برای ساخت تندیس آرسن میناسیان نیکوکار پرآوازه مبلغ پنجاه میلیون تومان اعتبار نیاز مند بودیم که متاسفانه این مهم پس از مدتها انتظار تاکنون محقق نشده است.
 
وی با بیان اینکه در ابتدای حضور ناصر حاج محمدی شهردار رشت لیستی مرتبط با برنامه های اولویت دار فرهنگی را با وی در میان گذاشتم تصریح کرد: راه اندازی موزه بلدیه، ترمیم ساختمان ساعت ، ترمیم ساختمان سازمان فرهنگی شهرداری رشت که با کمترین غفلت امکان سقوط دارد و غیره از جمله دغدغه های کمیسیون فرهنگی شورا بوده که  با شهردار در میان گذاشته شد و امیدوارم با همراهی اعضای کمیسیون فرهنگی شورا شاهد تحقق آن باشیم.
عضو دیگر کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه معتقدم جشنواره ها برای مدت زمان یک سال برگزار نشود اظهار کرد: هنرمندان فراوانی از سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت مطالباتی دارند اما متاسفانه با شرایط مالی حاکم بر شهرداری زمان پرداخت مطالبات آنان مشخص نیست.
محمد حسن علیپور با بیان اینکه از ظرفیت مساجد در اجرای برنامه های فرهنگی استفاده شود افزود: در برنامه های فرهنگی هنوز ایده ال ها محقق نشده و معتقدم باید از موازی کاری ها پرهیز شود.
وی به ظرفیت شهر خلاق خوراک رشت اشاره کرد و گفت: باید دستاوردهای مربوط به این عنوان برای اعضای شورا و شهروندان مشخص شود و مدیران شهرداری رشت باید بدانند که اعضای شورا بر عملکرد آنان نظارت دارند.
علیپور با انتقاد از عدم اطلاع رسانی به موقع به اعضای شورا پیرامون برخی از اقدامات بیان کرد: سال گذشته نمایشگاهی در راستای مباحث فرهنگی با مشارکت و حضور شهرداری رشت برگزار شد اما بنده به طور اتفاقی از برگزاری آن مطلع شده و مابقی اعضای کمیسیون فرهنگی شورا نیز درباره برگزاری آن بی اطلاع بودند.
یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی شورای رشت نیز در این جلسه با تقدیر از زحمات رئیس پیشین کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت اظهار کرد: هر از چند گاهی لازم است تغییراتی ایجاد شده و یقینا هر تغییری یک نو آوری به همراه دارد .
سید امیر حسین علوی با بیان اینکه نیاز به تغییر با توجه به ذات و فطرت انسان احساس می شود افزود: این تغییرات باید به سمت بهبود امور باشد و پیشنهاد می کنم مباحث فرهنگی به طور شاخص در قالب کارگروه ها پیگیری شود.
وی با تاکید بر تشکیل کمیته تدوین برنامه های  راهبردی فرهنگی در داخل کمیسیون فرهنگی شورا گفت:  یکی از این کارگروه ها می تواند با محوریت پیشگیری از آسیب های اجتماعی بالاخص در مناطق کم برخوردار تشکیل شود.
علوی با انتقاد از عدم راه اندازی موزه مشروطه در رشت تصریح کرد: بیش از یک سال است که راه اندازی این موزه به تصویب شورا رسیده و  ردیف بودجه مشخصی نیز برای آن  در نظر گرفته شده اما متاسفانه شهرداری نسبت به عملیاتی کردن آن تا کنون اقدام مشخصی نکرده است.
وی با ابراز گلایه از وضعیت مالی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت بیان کرد: این سازمان به لحاظ مالی با مشکلات فراوانی مواجه بوده اما همه از آن انتظار دارند تا با دستان خالی برنامه ها را از پیش ببرد.
علوی به وضعیت آرامگاه دکتر حشمت  در رشت اشاره کرد و‌گفت: این بنا به واسطه ایجاد آرامگاهی جدید تخریب و پس از آن به حال خود رها شد و حالا  می گویند باید میراث فرهنگی به این موضوع  ورود کند که اگر هم این چنین است امیدواریم در اسرع وقت با دعوت از مدیر کل میراث فرهنگی به این مسئله با دقت و توجه فراوان بپردازیم.
عضو کمیسیون فرهنگی شورای رشت با انتقاد از بی توجهی به عنوان شهر خلاق خوراک رشت افزود: در حوزه شهر خلاق خوراک رشت مدتهاست که هیچ اقدامی انجام نشده و سازمان بازرسی نیز اخیرا اعلام کرد که هر چه سریعتر تکلیف شهر خلاق خوراک رشت  مشخص باید مشخص شود و این در حالی است که بسیاری از شهرهای کشور برای کسب این عنوان با چنگ و دندان تلاش می کنند.
علوی با اشاره به اینکه از ظرفیت کمپینگ عینک در راستای درآمدزآیی استفاده شود بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از سوئیت های متعلق به این کمپینگ در اختیار بازیکنان تیم های فوتبال سپیدرود و داماش به طور رایگان قرار دارد و این در حالی است که طبق مصوب شورا ، شهرداری رشت  تا کنون حدود چهار میلیارد تومان به سپیدرود  و حدود دو میلیارد تومان به داماش کمک کرده است.
  وی با تاکید بر اینکه متولی امر ورزش سازمان دیگری به غیر از شورا و شهرداری است گفت: اداره کل ورزش و جوانان دارای مجموعه های ورزشی و سالن های اقامتی فراوانی است و در شرایط فعلی با اسکان بازیکنان داماش و سپیدرود در کمپینگ عینک نمی توانیم از سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت انتطار درآمد زایی از این مجموعه را داشته باشیم.
عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز با حضور در این جلسه با اشاره به اینکه امیدوارم روند رو به رشد  در کمیسیون فرهنگی شورا همچنان ادامه داشته باشد اظهار کرد: پیشنهاد می کنم از ظرفیت نیروهای تخصصی در کمیسیون فرهنگی شورای رشت استفاده شود.
بهراد ذاکری با تاکید بر اینکه یقینا تعاملات خوبی در این دوره ما بین  کمیسیون های فرهنگی و خدمات شهری شورا انجام می شود افزود: نقش سازمان های مردم نهاد در فرهنگ سازی و تحقق  مباحث فرهنگی و بهداشتی غیر قابل انکار است و به زودی در قالب طرح سفیر سلامت با مشارکت بالغ بر دو هزار نفر قرار است  در مدارس سطح رشت گام هایی موثر پیرامون موضوع تفکیک زباله از مبدا براشته  شود.
وی با بیان اینکه عدم ریختن زباله در خیابان ها می تواند دستاوردهایی از جمله کاهش حجم کاری پاکبانان و افزایش بهداشت محیط را به همراه داشته باشد گفت:  نباید بگوئیم چون بودجه کافی در اختیار نداریم بنابراین نمی توانیم کاری انجام بدهیم.
مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بر اساس سیاست های ابلاغی، رویکرد سازمان ایجاد نشاط اجتماعی در سطح شهر است اظهار کرد: ممکن است گلایه هایی پیرامون اینکه بیشتر برنامه های فرهنگی در پیاده راه اجرا می شود مطرح شده باشد اما ما تلاش خود را به منظور اجرای برنامه های فرهنگی در محلات مختلف رشت به کار گرفته و معتقدم با تمامی محدودیت ها و مشکلات مالی  سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت پرچم دار اجرای مباحث فرهنگی در سطح رشت است.
علیرضا حسنی به بهره مندی از ظرفیت تشکل های مردم نهاد در مباحث فرهنگی، اجتماعی اشاره کرد و گفت:  هیات های عزاداری نیز از حمایت سازمان فرهنگی برخوردار هستند و در محرم امسال نیز برنامه های خوبی به منظور حمایت از آنان انجام شد.
وی با ابراز گلایه از وضعیت  ساختمان مورد استفاده سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت بیان کرد : در حال حاضر گروه های مختلفی در کنار مجموعه همکاران سازمان از این ساختمان استفاده می کنند اما متاسفانه این ساختمان از استهکام لازم برخوردار نیست و  این موضوع به یکی از دغدغه های مهم تبدیل شده است.
مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت با تاکید بر اینکه این سازمان برنامه محور است افزود : در حال حاضر مشغول برنامه ریزی به منظور اجرای برنامه های مربوط به هفته دفاع مقدس ، آغاز سال تحصیلی و روز رشت هستیم و معتقدم دبیرخانه اجرایی روز رشت باید هر چه سریعتر تشکیل شود.
حسنی  با اشاره به اینکه برخی از سوئیت های مربوط به کمپینگ عینک در اختیار تیم های فوتبال سپیدرود و داماش است گفت:  ۱۲ سوئیت کمپینگ عینک در اختیار تیم های داماش و سپیدرود قرار دارد .
حسنی به هزینه های ماهیانه کمپینگ عینک اشاره کرد و گفت: بابت هزینه هایی از جمله نیروهای خدماتی، آب ، برق و غیره ماهیانه بالغ بر سی میلیون تومان هزینه پرداخت می شود .
وی با اشاره به برپایی نمایشگاه تجهیزات و ادوات جنگی در پیاده راه فرهنگی رشت بیان کرد: همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس این نمایشگاه در پیاده راه فرهنگی رشت در معرض دید عموم قرار می گیرد.
مدیر روابط عمومی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اجرای برنامه های بزرگداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: شهرداری رشت در برنامه های هفته دفاع مقدس مشارکت داشته و قصد داریم برنامه ها را به طور اصولی سامان ببخشیم.
علیرضا قانع درباره برنامه های مربوط به آغاز سال تحصیلی جدید توسط شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: شهردار رشت پیرامون پاکسازی حاشیه و اطراف مدارس رشت تاکیدات فراوانی داشته و شهر رشت امسال هشت هزار و ۴۰۰ دانش آموز کلاس اولی دارد که با  پیشنهاد شهردار قصد داریم  یکسری لوح مشترک همزمان با جشن شکوفه ها به کلاس اولی ها اهدا و مقدمات این کار با کمترین هزینه مهیا شده است..
وی به برپایی موکب خدام العتره شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: خدمت برای امام حسین توفیق بسیار بزرگی است که نصیب مجموعه شهرداری شده و در سال جاری نیز در تاریخ پنجم مهر ماه خدمات لجستیکی شهرداری به کربلا اعزام می شود.
قانع با اشاره به نیروهای اعزامی شهرداری رشت به کربلا تصریح کرد: از هر منطقه شهرداری ۱۰ نیروی پاکبان و سه نفر پرسنل فضای سبز همراه موکب به کربلا در ایام اربعین اعزام می شوند و امیدوارم بتوانیم همچون سال گذشته عملکرد خوب و قابل قبولی ارائه کنیم.
امیر ترومیده مدیر امور ایثارگران شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه به مناسبت هفته دفاع مقدس برنامه هایی با حضور ایثارگران و با سخنرانی سردار حق بین برگزار می شود اظهار کرد: دیدار با خانواده های معظم شهدا جزو برنامه های پیش بینی شده در این ایام است.
مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برای یادمان دکتر حشمت عملیات میله گرد گذاری به زودی انجام می شود اظهار کرد: برنامه های عملیاتی این پروژه آغاز شده است.
سجاد محجوب به المان شهدای گمنام ملت اشاره کرد و گفت: فردی نیکوکار برای ساخت این المان ورود کرده و اعلام کرده که حاضر است تمامی هزینه های مربوط به این اِلمان را از صفر تا صد بپردازد.
وی با تاکید به تعریف نظام پرداخت مشخص درباره پروژه های مختلف افزود: متاسفانه به واسطه بدهی هایی که از گذشته پیرامون برخی از اقدامات بر جا مانده است افراد و موسسات تمایل چندانی به همکاری با سازمان نداشته و حدود ۶ ماه است که از شهرداری رشت وصولی نداشته ایم.
/rashtshora

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا