آخرین خبرهااستان هااقتصادی

استاندار گیلان در همایش تجلیل از تعاونی های برتر؛ تعاون زمینه ساز توسعه و افزایش تولید داخلی است

تعاون

استاندار گیلان گفت: تعاون زمینه ساز توسعه و افزایش تولید داخلی است.

به گزارش تدبیر شرق؛ دکتر ارسلان زارع صبح امروز در همایش تجلیل از تعاونی های برتر استان گیلان که با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با تسلیت ایام محرم افزود: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی؛ نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه‌ریزی منظم و صریح استوار است و آنچه در تجربیات موفق جهانی و حتی در کشور و استان خودمان نشان داده، نقش آفرینی بخش های خصوصی و از آن مهمتر تعاونی ها در رونق اقتصادی است.

وی با بیان اینکه تعاون زمینه ساز توسعه است و هدف سیاست توسعه، افزایش تولید داخلی است، اظهار داشت: تعاونی ها همچنین بسترساز اشتغال آفرینی در جامعه هستند و از لحاظ اقتصادی به عدالت و از حیث فرهنگی بـه ارزش های اخلاقـی توجه دارند و در عین حال از انضباطی داوطلبانـه برخوردارند.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: تعاونی ها باید بعنـوان یکی از جدی ترین راهکارهای توسعه پایدار کشور مورد توجه قرار گیرند و آیه شریفه ” تعاونوا علی البرّ و التّقوی” در همین راستا تفسیر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شرایط امروز کشور متاثر از تحولات جهانی و بد عهدی هایی که در تاریخ بین الملل هیچ سابقه ای از آن نمی‌توان یافت؛ مولفه هایی برای رونق اقتصاد و اشتغال معرفی کرده که تعاون در آن اهمیتی جدی دارد ضمن اینکه هم در برنامه های توسعه و هم در سند چشم انداز ۲۰ ساله، برای این بخش تکالیفی معین شده است.

استاندار گیلان اظهار داشت: مزیت های طبیعی و همچنین موقعیت استراتژیکی گیلان، بسترساز نقش آفرینی بیشتر تعاونی ها برای رونق صادرات و کمک استان به اقتصاد ملی از یکسو و توسعه فعالیت های تولیدی منحصر گیلان بویژه در حوزه شیلات اعم از فعالیت های صیادی و پرورش ماهی از سوی دیگر است.

وی با بیان اینکه طرح ملی اشتغال روستایی نیز از ابعاد مختلف قابل توجه است، افزود: این طرح در کنار ایجاد فرصت های شغلی، زمینه ساز خلاقیت و کارآفرینی بوده و همچنین شرایط ماندگاری در روستاها را بیشتر از قبل آماده می کند و در کنار این موارد مهم، محصول و برند هر منطقه را تولید می‌کند که می‌تواند و باید در درازمدت، به عرصه رقابت وارد شود.

دکتر زارع دربرگیری گستره وسیعی از اشتغالزایی را یکی دیگر از مزیت های تعاونی ها عنوان کرد و گفت: تعاونی ها از روستاها تا شهرهای بزرگ، از خیابان و مزرعه و کارگاه کوچک و بزرگ صنعتی تا درون خانه فعالیت دارند و همچنین ظرفیت کمی مغفول مانده اما حضور موثر بانوان توانمند را نیز مورد توجه دارند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته صادرات ۳۲ میلیون دلاری از طریق شرکت های تعاونی استان گیلان انجام شده است، افزود: در این حوزه به نسبت سال ۹۶، ۸۰ درصد افزایش داشته ایم و این روند باید در سال جاری نیز، مسیر رو به رشد خود را بپیماید و به میزان بیش از پنجاه میلیون دلار برسد.

استاندار گیلان با بیان اینکه طبق راهبرد کلان ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب و نیز تأکید رئیس جمهوری؛ اقتصاد مقاومتی راهگشای بسیاری از تنگناهای کنونی کشور است، افزود: شرکت های تعاونی محمل بروز و ظهور این برنامه استراتژیک هستند.

وی با اشاره به اینکه تعاونی ها باید برای بهبود جایگاه گیلان در حوزه اشتغال نیز نقش آفرینی کنند، خاطرنشان کرد: با توسعه کارآفرینی از جمله کارآفرینی اجتماعی،  بخش غیردولتی را در اقتصاد کشور مشارکت داده و توسعه مبتنی بر دانایی را با ایجاد و گسترش پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری با مشارکت تشکل های تعاونی، ایجاد و توسعه بانک اطلاعات کارآفرینی در بخش تعاون و مواردی از این قبیل محقق سازند.

نماینده عالی دولت در گیلان به تشکیل تعاونی های توسعه و عمران در پنج شهرستان استان تاکنون اشاره کرد و گفت: تعاونی های توسعه و عمران شهرستان ها، ظرفیت قانونی مناسبی برای تحرک بخشی اقتصاد محلی و مشارکت در اجرای پروژه های عمرانی دولت بدون تشریفات است که در استان گیلان تعداد این تعاونی ها باید تا پایان سال دو برابر شوند.

وی در پایان تصریح کرد: انتظار بیشتری از نقش آفرینی و فعالیت تعاونی های مرزنشینان در اقتصاد استان دارم.

پیش از این همایش نیز نشست شورای هماهنگی مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان گیلان با حضور دکتر ارسلان زارع استاندار گیلان و مهندس نصراله بازوند معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

استاندار گیلان در این نشست با بیان اینکه اگر همه ی سیاست‌ها و برنامه های دولت تدبیر و امید و اهداف پیش‌بینی شده برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محقق شود می‌تواند شاخص های َتوسعه کشور را ارتقا بخشد، گفت:  برای تقویت و گسترش اقدامات و فعالیت های تعاونی‌ها، همکاری و مشارکت بیستر بانک‌ها نیاز است تا آنها با انگیزه و رغبت بیشتری فعالیت هایشان را تشدید کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه جمعیت بسیار گسترده‌ای از جامعه هدف تحت پوشش این مجموعه هستند، گفت: باتوجه به اینکه عمدتاً اقشار کم درآمد جامعه تحت پوشش دستگاه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند، حمایت نماینده عالی دولت و مسئولان ارشد گیلان منجر به خدمات‌رسانی بهتر به جامعه هدف می‌شود.

/gilan.ir

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا