آخرین خبرهااجتماعیاستان هااسلایدر

استاندار گیلان در گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه باران؛ با وحدت مسئولان و مشارکت مردم شریف در راستای توسعه گیلان تلاش کنیم

گیلان

استاندار گیلان گفت: با همه ی اقدامات صورت گرفته و کارهای بزرگی که در طول چهار دهه اول انقلاب در دوران دولت های جمهوری اسلامی در استان گیلان انجام شده است، همچنان کمبودها و مشکلاتی وجود دارد که بایستی با همکاری و مشارکت مردم شریف استان و با وحدت و همدلی همه ی مسئولان در راستای توسعه استان تلاش و کوشش فراوان کنیم.

به گزارش تدبیر شرق؛ دکتر ارسلان زارع شامگاه جمعه در برنامه زنده تلویزیونی در مسیر توسعه شبکه باران، در بخشی از سخنان با بیان مبسوطی از پیشینه تاریخی و تمدنی گیلانی ها، افزود: تاریخ تمدن گیلان به درازی تاریخ تمدن ایران بزرگ است؛ آثار به جا مانده از تپه های مارلیک که زینت گر موزه های بزرگ ایران و جهان است نشان از وجود تمدن و فرهنگ چند هزارساله این دیار دارد.

وی خاطرنشان کرد: گیلانیان هیچ گاه در برابر مهاجمان و یا در مقابل حکام خارجی سر تسلیم فرود نیاورده و حتی به اطاعت دولت قدرتمند “ماد” در تاریخ در نیامدند و بعدها از ارکان اصلی ارتش کورش بزرگ شدند.

استاندار اظهار داشت: گیلانیان وقتی با ذات اسلام که مدارا، محبت و اعتدال است، آشنا شدند اسلام را پذیرفتند و آنچنان بر این عقیده استوار ماندند که به مامن “علویان” در کشور بدل گشتند و تاسیس گر نخستین حکومت شیعی در جهان یعنی آل بویه شدند.

دکتر زارع افزود: مردم آگاه گیلان در دوره ی معاصر نیز در فتح تهران و پایان استبداد صغیر محمدعلی شاه و تثبیت مشروطیت پیشتاز بودند؛ پیشینه ای که منجر به معرفی مردانی بزرگ در دوران پیروزی نهضت انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و دوره دفاع مقدس شد.

وی اظهار داشت: خدمت به مردم گیلان و سرزمین آیت ا… بهجت، میرزاکوچک جنگلی، شهید سید یونس رودباری که حضرت امام آن شهید عزیز را از فرزندان خود بیشتر دوست می داشت، شهید املاکی ها، شهید قلی پورها، شهید خوش سیرت ها، شهید نامجوها و حدود هشت هزار شهید، پروفسور رضا، پروفسور سمیعی، دکتر معین و بزرگان گرانقدر دیگر برای خود افتخار می دانم.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش درباره پروژه‌های به بهره برداری رسیده شده در  هفته دولت، تصریح کرد: یک هزار و ۲۶ پروژه با اعتبار افزون بر یک هزار و ۵۳۶ میلیارد تومان در هفته دولت در استان که به بهره برداری رسید با فعالیت و همکاری مردم ، بخش خصوصی و تلاش فعالان اقتصادی و دستگاههای اجرایی استان و سازمانها و نهادهای انقلابی و عمومی همچون شهرداری ها و دهیاری ها با حمایت و همکاری فرمانداران و بخشداران صورت گرفت که تقدیم مردم عزیز شد.

وی اضافه کرد: حدود  یک هزار میلیارد تومان  از این پروژه‌ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است که این امر براساس برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان و تولید داخلی است.

دکتر زارع، پروژه های بهره برداری شده در هفته دولت را  در بخش‌های مختلف ازجمله طرح های عمرانی، اقتصادی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی خواند و  گفت: بهره برداری از نیروگاه ۲۵ مگاواتی در منطقه آزاد انزلی که به لحاظ پدافند غیرعامل نیز مهم و موثر است و به همین میزان تولید، ظرفیت پست فوق توزیع رشت شمالی را آزاد می کند، تنها یکی از این طرح ها بود.

استاندار گیلان همچنین با اشاره به پروژه های بهره‌برداری شده در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که روز گذشته با حضور مهندس محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان افتتاح شد، تصریح کرد: بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه در این حوزه اجرا و تقدیم مردم  شد که ۸۱ میلیارد تومان آن فقط در محدوده شهرستان رشت بود و این اقدامات در راستای توافقی بود که سال گذشته استاندار پیشین گیلان دکتر مصطفی سالاری با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام داده بودند.

دکتر زارع با اشاره به گردشگر پذیر بودن استان اظهار داشت: گردشگر پذیر بودن استان به سبب مواهب الهی، محیط طبیعی و اجتماعی مطلوب و میهمان نوازی مردم خونگرم استان به عنوان ظرفیتی ارزشمند برای توسعه استان در فصول بهار و تابستان، زمان پیک حضور مسافران و گردشگران است که در بعضی موارد ظرفیت موجود  راهها، حمل ونقل و شبکه‌های ارتباطی پاسخگوی نیاز مردم به آسانی نیست که با بهره برداری رسیدن پروژه های ارتباطی، بخشی از نیاز مردم تأمین شد و تا پایان دهه فجر نیز ظرفیت شبکه های ارتباطی گیلان به دو برابر افزایش می یابد.

استاندار گیلان با  اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید اهتمام داشته تا بخشی از اعتبارات ملی و استانی در جهت رونق و توسعه بخش کشاورزی هزینه کند، گفت:  در همین راستا از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده سفر رئیس محترم جمهوری اسلامی به استان، ۶۲۰ میلیارد تومان آن در طرح های کشاورزی هزینه خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از ظرفیت های ارزشمند دیگر اقتصادی استان ، وجود منطقه آزاد انزلی است که با برنامه ریزی و حمایت دولت و مدیریت منطقه، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بخش خصوصی با احداث واحدهای صنعتی و تولیدی سهم بسزایی در تولید واشتغال دارند در همین راستا هم، تا پایان امسال، علاوه بر ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری از تولیدات و صادرات در منطقه آزاد انزلی، زمینه اشتغال خوبی را فراهم کرده است و همچنین با حمایت دولت و سایر واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی تا پایان سال ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری از طریق صادرات بر مبنای هدفگذاری استان تحصیل خواهند کرد.

وی رهاورد اجرای این پروژه ها و ارزآوری را رونق تولید، اشتغال و کاهش نرخ بیکاری عنوان و تصریح کرد: حدود ۱۲۰ هزار بیکار در استان داریم که عمدتاً دختران و پسران تحصیلکرده ما هستند و اگرچه نرخ بیکاری گیلان از متوسط کشوری پایین تر است اما بایستی تلاش کنیم به شرایط قابل قبول و مطلوب تر برسیم .

استاندار گیلان یکی از برنامه های دولت را در فرصت باقی مانده تکمیل پروژه های نیمه تمام در استان عنوان و بیان کرد: بنا داریم تا پروژه های نیمه تمامی که در توسعه استان می توانند نقش موثرتری داشته باشند، در اولویت باشند و در زمان باقی مانده دوره دولت به اتمام برسند.

وی تکمیل هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه قزوین رشت،  طرح تکمیل راه آهن رشت- بندرکاسپین  و انزلی و همچنین احداث بخشی از خط راه آهن رشت-آستارا را نیز از جمله این طرح ها ذکر کرد که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با حضور آقای دکتر نوبخت وضعیت آنها اخیراً بررسی شد.

/gilan.ir

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا