آخرین خبرهااستان ها

داستان یک افول در اعتدال و توسعه: کیوان محمدی و پیله ای که برای تنهایی خویش ساخت

کیوان محمدی

نگاهی به روند تعاملات درون حزبی اعتدال و توسعه نشان دهنده آن است که کیوان محمدی در ۶ سال گذشته نه تنها نتوانسته از فرصت برآمدن دولت هم حزبیش در استان بهره گیری مناسب کند؛بلکه به تدریج به دلایلی که در متن زیر به آن اشاره شده شاهد افول جایگاه سیاسی و حزبی وی در استان هستیم؛ به نحوی که نتوانسته کارنامه قابل دفاعی از خود برجای بگذارد و هم اکنون کمتر کسی نسبت به گذشته حاضر به دفاع از کارنامه وی می باشد وحتی حامیان دوآتشه اش در بزنگاه های گذشته انتخاب استاندار گیلان هم اکنون سکوت و برخی نقد وی را برگزیدند.

عدم مدیریت صحیح در شعبه حزب اعتدال و توسعه در استان و اختلافات شدید اعضا

اختلافات شدید و چند دستگی بین اعضای حزب اعتدال و توسعه در استان آن چنان عیان است که نمایندگی شعبه حزب اعتدال و توسعه در گیلان به دبیری کیوان محمدی حتی نتوانسته وحدت اعضای کم تعداد خود را به خوبی در استان حفظ کند و به سه شاخه کیوان محمدی و هوادارانش به عنوان دبیر حزب ،کریم کشور دوست به عنوان مسئول دفتر دکتر نوبخت در استان و فریبرز سعیدی کیا و طیف جوانان به عنوان عضو شورای مرکزی حزب تقسیم می شوند و روز به روز اختلافات این سه شاخه منشعب از یکدیگر بیشتر می شود.

انتخاب کشور دوست به عنوان مسئول دفتر ویژه دکتر نوبخت

پس از افزایش اختلافات درون حزبی اعتدال و توسعه در گیلان به رغم اینکه نماینده رئیس سازمان برنامه بودجه کشور در رشت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است که اتفاقا دبیر حزب اعتدال و توسعه استان نیز محسوب می شود اما دکتر نوبخت در بیستم آبان ۹۶ در شورای برنامه ریزی استان از انتصاب کریم کشور دوست به عنوان مسئول دفتر ویژه خود در استان گیلان خبر داد .
برهمین اساس بسیاری از آگاهان سیاسی این انتصاب را ناشی از تزلزل جایگاه کیوان محمدی در استان دانسته اند و عدم حضور کیوان محمدی و یاران نزدیکش به عنوان چهره های شاخص اعتدال و توسعه استان در مراسم گشایش دفتر ویژه رئیس سازمان برنامه‌وبودجه را در راستای عدم رضایت کیوان محمدی و نزدیکانش ارزیابی کردند.

انتخاب هادی الماسی به عنوان مشاور دکتر نوبخت در پروژه های مهم استان و مصوبات سفر

کیوان محمدی قبل از انتصاب کریم کشوردوست به عنوان مسئول دفتر ویژه دکتر نوبخت با کم شدن اختیارات خود از سوی رئیس همزمانش در سازمان دولتی محل خدمت خویش و حزبش بیگانه نبود ! چراکه سابقه حضور هادی الماسی به عنوان مشاور دکتر نوبخت ومسئول کارگروه ویژه نظارت بر طرح های سفر رئیس جمهور به گیلان ،ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهر رود ، راه آهن و ….. را در ذهن داشت . اگرچه برخی معتقدند کیوان محمدی به دلیل نداشتن تجربه فعالیت در سازمان برنامه و بودجه و همچنین مدارک تحصیلی مرتبط اشراف کافی در این زمینه ندارد و این اقدام دکتر نوبخت ،تصمیم مدیریتی درستی است .

داشتن منتقدان جدی در نمایندگان استان از اصلاح طلبان تا اصولگرایان و اعتراف تلخ کیوان محمدی

گفتنی است «یکی از مهمترین چالش پیش روی کیوان محمدی، شائبه هایی است که در خصوص عملکرد او در راس سازمان برنامه و بودجه گیلان منتشر شده است. سوالات فراوان در خصوص نحوه توزیع پروژه ها، اتهامات در مورد فشار کیوان محمدی بر برخی دستگاه های دولتی برای جذب سفارشی نیروها که از قضا هم مورد تاکید نماینده اصولگرای تالش و هم مورد انتقاد استاندار اعتدالی گیلان قرار گرفت» وهمچنین برگزاری جلسات غیر مرتبط با ماموریتهای سازمان برنامه و بودجه که با انتقادات حسنی نماینده اصلاح طلب رشت مواجه شد.
همچنین انتقادات فراوان نسبت به توزیع نامناسب اعتبارات آن چنان شدت گرفته  که کیوان محمدی در یکی از جلسات امسال شورای برنامه ریزی در دفاع از خود دست به اعتراف تلخی زد وگفت «در ۴ سالی که بنده در سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستم به رغم دعوتهای متعدد بعضی از نمایندگان را حتی یکبار هم در سازمان نتوانستیم  ببیم»به راستی در حالیکه برخی از نمایندگان استان حتی گاهی اوقات به دیدار دهیاران هم میروند چرا حاضر نیستند در مدت ۴ سال برای یکبارهم شده در سازمان برنامه و بودجه پابگذارند؟

عدم حمایت مناسب از نزدیکان خود ، کاهش تعداد مدیران نزدیک به حزب و رویگردانی جوانان حزب از وی

در چندسال اخیر تعدادی از مدیران نزدیک به کیوان محمدی به تدریج جایگاه مدیریتی خود را در استان از دست دادند و آنطور که مشهود است دبیر این حزب هم نتوانست از این افراد حمایتی کند که برجسته ترین آنان هادی نوری مدیرکل سابق کتابخانه های استان ، پارسی مدیرکل سابق بهزیستی ، اکبری مدیرعامل سابق بیمه سلامت استان ،مرادی مدیرعامل سابق انتقال خون استان،علی وارسته فرماندار سابق رودسر و رنجکش فرماندار سابق آستارا می باشند .البته رنجکش در روزهای آخر رفتن استاندار توانست با حمایت نزدیکان دکتر سالاری ،نه کیوان محمدی ،سرپرستی اداره کل حمایت و جذب سرمایه گذاری استانداری را به دست آورد.
همچنین یکی از مهم ترین کم توجهی های اخیر کیوان محمدی به اعضای حزب اعتدال و توسعه را می توان در عدم حمایت وی از انتصاب فریبز سعیدی کیا عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه کشور در ماجرای پرکش و قوس مطرح شدن نام وی به عنوان فرماندار جوان آستانه اشرفیه برشمرد.
برخی معتقدند توجه ویژه به برخی نورچشمی های حزب باعث شده تا وی روز به روز تنهاتر ازگذشته شود وحتی جوانا حزب اعتدال و توسعه از او دور شوند. این شکاف به حدی نمایان بود که موجب شد کیوان محمدی جلسات مختلف با جوانان سایر احزاب برگزار کند تا بر این نقیصه سرپوش بگذارد.

رویگردانی یاران سابق رسانه ای

به اذعان بسیاری از فعالان اجتماعی، سیاسی و رسانه ای استان،«دبیر حزب اعتدال و توسعه گیلان اخلاقیات منحصر به فردی دارد و نگاهش حتی به همفکران خودی هم نگاهی بالا به پایین و آمیخته با غرور بوده است». این نوع نگاه باعث شد تا کیوان محمدی حمایت یکی از پربیننده ترین سایتهای خبری تحلیلی استان را از دست بدهد و این سایت از حامی سرسخت به یکی از اصلی ترین منتقدان وی در دوسال گذشته تبدیل شود.
همچنین از پاییز سال گذشته سایتهای «خط اعتدال» و «راه سوم » که دو رسانه برنداعتدالیون استان هستند،  به عنوان حامیان سرسخت گذشته خبری از کیوان محمدی دبیر حزب حتی در کسوت مدیر استانی منتشر نمی کنند، در حالیکه در همین مدت از دیگر مدیران استانی به تناوب خبرهایی منتشر می کنند.

شکست در انتخابات درون حزبی در کشور

رویگردانی یاران سابق حزبی و رسانه ای در نهایت منجر به این شد تا کیوان محمدی و نزدیکانش در انتخابات کشوری حزب نیز شکست سختی را متحمل شوند.
در مجمع عمومی حزب اعتدال و توسعه که بعد از ظهر پنجشنبه دهم آبان‌ماه سال گذشته برگزار شد فریبرز سعیدی کیا بخشدار رشت با رای بالا به شورای مرکزی این حزب راه یافت که عدم راهیابی آنان به شورای مرکزی حزب را به عنوان روز ناکامی بزرگان گیلانی حزب اعتدال و توسعه به رخ میکشید.
فی الواقع مگر می شود بخشدار جوان رشت بدون حمایت بزرگان حزب اعتدال و توسعه همچون دکتر نوبخت ،دکتر واعظی ،دکتر بانک و دکتر جنتی و مهندس ترکان و… به شورای مرکزی حزب راه یابد.

عدم انتصاب به عنوان معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار در سال ۹۲ و ذوق زدگی از انتصاب به عنوان مشاور استاندار؟

درحالیکه همگان انتظار داشتند پس از حضور دکتر نجفی به عنوان یکی از بزرگان حزب اعتدال و توسعه در راس مدیرت دولت تدبیر و امید در استان گیلان و حمایت دکتر نوبخت ، شاهد انتصاب کیوان محمدی به عنوان معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان باشند اما شاید داشتن منتقدان جدی در بین احزاب و گروه های سیاسی و برخی شخصیت های استان موجب شد تا محمد احمدی پور عضو حزب کارگزاران سازندگی به عنوان معاون استاندار منصوب شود. اگرچه سوابق مدیریتی احمدی پور در وزارت کشور به مراتب بیشتر از کیوان محمدی بود.
پس از این ناکامی کیوان محمدی به سمت مشاور استاندار اسبق و داشتن یک اتاق در طبقه پنجم بسنده کرد. البته همین انتصاب نیز موجب ذوق زدگی دوستان وی و بردن سبدهای گل به استانداری شد.در حالیکه برای انتصاب وی در سمت معاونت سیاسی حساسیتهای فراوان وجود داشت وی میتواند در آستانه انتخابات به عنوان استاندار منصوب شود.

عدم حمایت طیف گسترده ای از جبهه حامیان دولت از نیروهای درون حزبی اعتدال و توسعه تا اصلاح طلبان

با توجه به اینکه استاندار به عنوان نماینده عالی دولت باید بتواند حمایت حامیان دولت را با خود به همراه داشته باشد کیوان محمدی همواره منتقدان سرسختی در درون حزب اعتدال و توسعه و اصلاح طلبان قدیمی دارد .
در سال ۹۶ حتی اعضای حزب اعتدال و توسعه استان نیز نتواستند بصورت تمام قد از دبیر حزب خود حمایت کنند و با در پیش گرفتن دو راه موازی از دو گزینه متفاوت کیوان محمدی و مصطفی سالاری حمایت کردند ،حمایتهایی که منجر به نوشتن یادداشتی تحت (دلیل اعلام برائت برخی اعضای اعتدال و توسعه گیلان از دکتر نوبخت چیست؟) شد .
ذهنیت حساسیت موجود این بار منجر به این شد تا از قاسم رمضان پور معاون مجلس و توسعه منطقه ای سازمان مدیریت و برنامه ریزی و کهنه کار خوش نام عرصه سیاست در گیلان و محمد ولی روزبهان رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان گلستان که از مدیران بی حاشیه گیلانی محسوب می شوند به عنوان گزینه های بومی نزدیک به دکتر نوبخت نام ببرند.

ناکامی های پیاپی در رسیدن به کرسی استانداری گیلان و عدم حمایت دکتر نوبخت از وی

از سال ۹۲ تا کنون همواره نام کیوان محمدی به عنوان گزینه تصدی بر استانداری گیلان مطرح بوده است و گزینه بودن او برای انتصاب در این سمت و ادعای حمایت دکتر نوبخت از وی به یک داستان تکراری و نخ نما تبدیل شده است .چنان که در دوره گذشته انتخاب استاندار در سال ۹۶ به دلیل همین دوقطبی سازی های افراطی تقابل اصلاح طلب – اعتدالی و بهره گیری بیش از اندازه از نام رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور آنچنان به قول معروف «آش شور شد که صدای خان هم در آمد» و دکتر نوبخت در واکنش به ادعای برخی رسانه ها مبنی بر حمایت از کیوان محمدی، به تکذیب این موضوع پرداخته بود.

به راستی در حالیکه دکتر نوبخت به عنوان یکی از قدرتمندترین اعضای دولت و حلقه اصلی یاران گرمابه و گلستان رئیس جمهور محسوب می شود آیا اگر دبیر حزب خود در استان و رئیس سازمان تحت امرش را واجد شرایط جامع استانداری می دید و یا فضای استان را مهیا می دید از او حمایت نمی کرد؟

/شاهد وزیری _گیل خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا