استان ها

در شصت و سومین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها؛ استاندار گیلان: کمبود امنیت سرمایه‌گذاری مشکل جدی حوزه شهری است/شهردار رشت: شهرداری‌ها نباید تنها به ساخت ‌و ساز به ‌عنوان منبع درآمدی نگاه کنند/عضو مجمع نمایندگان گیلان: امکان افزایش قیمت تولید انرژی از طریق پسماند در شرایط فعلی وجود ندارد/ رئیس شورای اسلامی شهر تهران: با تسهیل امور شهروندان در شرایط مساوی در مزایده‌ها شرکت کنند

شورا
مراسم شصت و سومین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور که با حضور نمایندگانی از ۳۱ شهر مرکز استان کشور و رئیس شورای اسلامی جزیره قشم به ‌عنوان میهمان نشست، در ساختمان تاریخی شهرداری رشت برگزار شد.
در این نشست مصطفی سالاری استاندار گیلان با انتقاد از نامتناسب بودن برخی از ارقام ثبت شده برای نوسازی، اظهار داشت: این ارقام به‌ هیچ ‌عنوان سنخیتی با تورم حاکم بر جامعه را ندارد و قابل‌مقایسه نیست.
سالاری همچنین با اشاره به کمبود امنیت سرمایه‌گذاری، اذعان داشت: این موضوع خود یکی از مشکلات جدی در حوزه شهری است. همچنین ناپایداری در تصمیم‌گیری‌ها موجب عدم اعتماد سرمایه‌گذار در حوزه‌های شهری می‌گردد.
 
استاندار گیلان همچنین با اشاره به بحث تراکم فروشی و استفاده از سازوکار ماده صد به‌ عنوان یکی از منابع درآمدی شهرداری‌ها، تصریح کرد: این راه نادرستی است که ما چشمانمان را می‌بندیم و می‌گوییم بیایید خلاف سازی کنید و در مقابل جریمه آن را به ما بدهید. امیدواری بنده بر این است که شاهد استفاده از ساز و کارهای بهتری جهت ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها باشیم.
ناصر حاج محمدی، شهردار رشت در ادامه این نشست با اشاره به عدم وجود منابع درآمدی پایدار برای شهرداری‌ها، بیان داشت: یکی از مشکلات پیشروی شهرداری‌ها موضوع درآمد پایدار است. تراکم فروشی امروزه پاسخگو نیست و اقتصاد شهری مبتنی بر وضعیت جغرافیایی منطقه در نظر گرفته می‌شود.
شهردار رشت با بیان اینکه اکثریت شهرداری‌های کشور به موضوع مالیات بر ارزش‌افزوده توجه دارند، افزود: تالاب عینک در شهر رشت به همراه دو رودخانه زرجوب و گوهررود می‌تواند به‌ عنوان یک قطب گردشگری تبدیل شود.
حاج محمدی همچنین با اشاره به زباله‌های مدفن سراوان، بیان داشت: این موضوع نیز می‌تواند یکی دیگر از منابع درآمدی برای شهرداری رشت باشد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته از زباله به ‌عنوان یک منبع درآمدی بزرگ استفاده می‌کنند و این اطمینان وجود دارد که با فرهنگ‌سازی در تفکیک زباله از مبدأ می‌توانیم در کنار حفظ محیط زیست به یک منبع درآمدی پایدار دست یابیم.
وی با اشاره به اینکه شهرداری رشت به‌ صورت ماهیانه ۱۶ میلیارد تومان حقوق و مزایا پرداخت می‌کند، تصریح کرد: شهرداری نباید در حوزه درآمدزایی تنها به ساخت ‌و سازها اکتفا کند و امیدواریم این مجمع‌های مشورتی بخشی از مشکلات شهرداری‌ها را برطرف نماید.
لاهوتی عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با اشاره به ارائه لایحه استخدامی شهرداری‌ها در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: این لایحه در حال حاضر در دست بررسی بوده و تغییراتی نیز بر روی آن ایجاد شده است و امیدواریم که با این اقدامات بلاتکلیفی در انواع استخدامی‌های شهرداری‌ها در شهرهای مختلف بخصوص شهر رشت برطرف شود.
لاهوتی با بیان اینکه امکان افزایش قیمت تولید انرژی از طریق پسماند در شرایط فعلی وجود ندارد، بیان داشت: نمی‌توان در شرایطی که وزارت نیرو با یک قیمت ناچیز قصد خرید برق را دارد و سرمایه‌گذار خصوصی نیز نمی‌تواند برق تولیدی را خریداری کند، تولید برق از زباله را به ‌صرفه تلقی کرد. وزارت نیرو در این شرایط فعلاً توان افزایش قیمت درخواستی را ندارد و امیدواریم بتوانیم با جلب سرمایه‌گذار در این خصوص اتفاقات مثبتی را به وجود بیاوریم.
لاهوتی در پایان با اشاره به طرح مدیریت جامع شهری، گفت: این طرح را آماده و قرار است بار دیگر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و بررسی شود.
در این مراسم محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس مجمع روسای شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها بیان داشت: یکی از موضوعات مطرح‌شده در این اجلاس جلب مشارکت شهروندان در توسعه شهری بوده است.
وی ادامه داد: در همین راستا نیازمند آن هستیم که افراد علاقه‌مند به توسعه را نسبت به پروژه‌های شهری آگاه سازیم. همچنین باید با تسهیل امور، این شهروندان به‌صورت عادلانه و در شرایط کاملاً مساوی در مزایده‌ها شرکت کنند.
 
رئیس مجمع روسای شورای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در پایان با ابراز امیدواری در خصوص رفع مشکلات درآمد پایدار شهرها، یادآور شد: می‌بایست همانند سایر کشورها در حضور بخش خصوصی را در جلسات مجمع مشورتی همانند سایر کشورها تسهیل نماییم.
نائب رئیس شورای عالی استان‌های کشور: دولت لایحه مدیریت جامع شهری را به مجلس نمی‌آورد و باید مجلس دراین‌باره ورود کند.
نائب رئیس شورای عالی استان‌های کشور نیز در این نشست با بیان اینکه مدیریت شوراها مهم‌ترین بستر برای مشارکت‌های مردمی است، اظهار داشت: برخی از مسئولین قصد دارند به بهانه‌های مختلف اختیارات شوراها را محدود و یا حذف کنند.
در پایان این مراسم بیانیه کمیسیون‌های تخصصی و مجمع روسای شوراهای کلانشهرها و مراکز استان‌ها قرائت شد.
گفتنی است در حاشیه برگزاری این مراسم، برنامه‌های متنوع فرهنگی اجرای نمایش نهضت جنگل و اجرای زنده موسیقی محلی برگزار شد. پس از مراسم نیز روسای شوراها با همراهی اعضای شورای اسلامی کلانشهر رشت از پیاده راه مرکزی شهر رشت بازدید کردند. در ادامه نیز اجرای گروه نمایشی و موسیقی سنتی گیلان در تماشاخانه سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری رشت برگزار شد.
/rashtshora

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا