آخرین خبرها

توانمند سازی،ثمره نگاه دولت به توسعه صنایع دستی در گیلان

رضا علیزاده روز شنبه به مناسبت آغاز هفته صنایع دستی و هنرهای سنتی ،در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به بحث صنایع دستی و خوداتکایی با تکیه بر عنصر هنر داشته که این مهم توانمندسازی تمامی اقشار جامعه به ویژه زنان را در پی داشته است.
وی خاطرنشان کرد : نگاه ویژه دولت به حوزه یادشده موجب افزایش صادرات صنایع دستی از استان شده است بطوریکه طی سال های 92 تا 95 ، میزان صادرات آثار هنرهای سنتی و صنایع دستی استان به چهار میلیون و 400هزار دلار رسید.
وی با اشاره به این که رقم صادرات صنایع دستی گیلان سال 92، 700هزار دلار بود افزود: صادرات این بخش در سال 95 به یک میلیون و 500هزار دلار افزایش یافت .
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد : همچنین پروانه تولید انفرادی از 12هزار و 505 نفر در سال 92 ، به 20 هزار و 929نفر در سال 95 رسید و تعداد کارگاه ها نیز طی مدت یاد شده از 46 باب به 90 باب افزایش یافت.
علیزاده در ارتباط با تعداد فروشگاه ها، ایستگاه ها و غرفه های صنایع دستی گفت : تعداد غرفه های صنایع دستی و هنرهای سنتی از 305غرفه در سال 92 ، به 910 غرفه در سال 95 رسید.
همچنین به گفته وی تعداد بازارچه های صنایع دستی گیلان طی مدت یاد شده از 65 بازارچه به 132 بازارچه و از 260فروشگاه به 344 فروشگاه ارتقاء یافته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان یادآور شد: برپایی نمایشگاه های صنایع دستی و هنرهای سنتی از 50 نمایشگاه در سال 92 به 77 نمایشگاه در سال 95 افزایش یافت.
از 90 رشته صنایع دستی گیلان 71 رشته فعال است و تاکنون شش هزار و 298 هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.
تاکنون 64 محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و همچنین شش کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌اند که این افتخاری در حوزه فرهنگ و هنر استان است.
همچنین چادرشب و گلیم گیلان نشان جغرافیایی کسب کرده و تاکنون هشت استاندارد ملی نیز در چهار رشته در حوزه تولید رشتی دوزی، مرواربافی، چادرشب بافی و سفال سنتی گیلان دریافت شده است.
رشتی دوزی ، دوخت لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
بالغ بر 21 هزار هنرمند صنایع دستی استان در بیش از 80 رشته فعالیت می‌کنند.
خبرنگار : ضامن ** انتشاردهنده : بابایی
1881 / 6030

انتهای پیام /*

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا