آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسیملی

زیباکلام: به جای تعداد دوره‌های نمایندگی، ای کاش نمایندگان چرایی در قعر اموربودن مجلس را بررسی می‌کردند

زیباکلام

نامه‌نیوز نوشت: زیباکلام گفت: ای‌کاش نمایندگان مجلس قبل از آنکه به مسائل مانند تعداد دفعات دوره‌های نمایندگی نمایندگان بپردازند، خود را در قبال موضوعات کلان کشور مسئول بدانند. باید بررسی کنند که چرا مجلسی که قرار بود در رأس امور باشد، در قعر امور است؛ چرا مجلسی که باید مهم‌ترین موضوعات کشور را بررسی کند، درگیر مسائل بی‌اهمیت شده است؟

صادق زیبا کلام، استاد علوم سیاسی باور دارد که تصمیم اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر ممنوعیت کاندیداتوری بیش از سه‌دوره متوالی نمایندگان خلاف اصل مردم‌سالاری و مغایر با قانون اساسی است. او گفت: «تعیین تعداد دوره‌هایی که نمایندگان می‌توانند در انتخابات مجلس شرکت کنند و محدودکردن آن به ۳دوره پیاپی با قانون اساسی و اصل مردم‌ساری در تضاد است. مردم حق دارند که بگویند چه کسی نماینده‌شان بشود؛ خواه یک‌نماینده سه‌دوره یا سی‌دوره نماینده باشد. هیچ‌قدرتی نباید به‌جای مردم تصمیم بگیرد زیرا عزم و اراده مردم تعیین‌کننده راه و روش کشور است.  قانون‌گذار در قانون اساسی آورده است که نباید جلوی خواست مردم را گرفت. اگر نمایندگان واقعا به فکر کشور ومردمند، بهتر است در مقابل اِعمال نفوذهای سیاسی و اقتصادی بایستند نه آنکه حق انتخاب مردم را محدود کنند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: «ای‌کاش نمایندگان مجلس قبل از آنکه به مسائل مانند تعداد دفعات دوره‌های نمایندگی نمایندگان بپردازند، خود را در قبال موضوعات کلان کشور مسئول بدانند. باید بررسی کنند که چرا مجلسی که قرار بود در رأس امور باشد، در قعر امور است؛ چرا مجلسی که باید مهم‌ترین موضوعات کشور را بررسی کند، درگیر مسائل بی‌اهمیت شده است؟ اگر به تاریخ ۱۰ساله گذشته نگاه کنیم، درمی‌یابیم که مجلس در کمتر موردی به موضوعات سیاست خارجی ورود پیدا کرده است. نکته دیگری که اشاره به آن ضروری به نظر می‌رسد، نوع نظارت شورای نگهبان بر صلاحیت نامزدهای انتخاباتی است. نظارت استصوابی باعث می‌شود که علاوه بر ردصلاحیت بسیاری از افراد، نمایندگان نیز در طول دوره نمایندگی خود مدام از گفتن مسائل متعدد بترسند زیرا همواره نگران ردصلاحیت در دوره بعد خواهند بود. به هر روی اگر مجلس می‌خواهد، بالنده و تأثیرگذار باشد، باید خود را به جایگاه اصلی‌اش بازگرداند و از سوی دیگر بحث نظارت استصوابی حل شود».

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا