آخرین خبرهااسلایدراقتصادیملی

روحانی: ایران آماده صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات به ارمنستان است

ایران- ایروان

رییس جمهوری، آمادگی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان برای همکاری در بخش صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) را اعلام کرد و گفت: تهران آماده صادرات این صنعت به ایروان است.

به گزارش تدبیرشرق، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز چهارشنبه در نشست مشترک خبری با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان ضمن خیرمقدم به وی و هیات همراه، اظهار داشت: در دیدار امروز تفاهمات و توافقات خوبی درمورد موضوعات مختلف انجام شد.
وی با بیان این که از ابتدای استقلال کشور ارمنستان، روابط بسیار نزدیک و خوبی بین دو کشور وجود داشته است، افزود: امیدواریم در دولت جدید ارمنستان ما شاهد تفاهمات و توافقات بیشتری باشیم.
رییس جمهوری ادامه داد: امروز در دیدار خصوصی و همچنین در جلسه عمومی دو هیات مسائل مهم مربوط به ایران و ارمنستان، منطقه و مسائل جهانی مورد بررسی قرار گرفت.
روحانی یادآور شد: همانطور که در مذاکره با نخست وزیر ارمنستان اظهارداشتم از مواضع دولت این کشور نسبت به تحریم های غیرمنطقی و غیرقانونی خرسند هستم؛ اراده ایران و ارمنستان بر مبنای منافع ملی دو کشور است که حرکت خود را ادامه دهند تا کشور ثالثی نتواند در روابط صمیمانه ما دخالت کند.
وی به روابط خوب بین دو کشور ایران و ارمنستان در زمینه مسائل سیاسی، فرهنگی، گردشگری و همچنین علمی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: ما می‌خواهیم این روابط را در همه زمینه‌ها توسعه دهیم.
رییس جمهوری تصریح کرد: در زمینه اقتصادی هنوز ظرفیت‌های بسیار زیادی وجود دارد که این ظرفیت‌ها را باید به فعلیت و اجرا درآوریم.
روحانی با بیان این که مهم ترین روابط اقتصادی ما در بخش های گاز، برق و تهاتر آنها است، خاطرنشان کرد: در مذاکرات امروز درخصوص تکمیل سد خداآفرین و همچنین نیروگاه مغری بحث و گفت وگو کردیم.
وی علاقه ایران برای حضور فعال در جاده شمال -جنوب ارمنستان و تسهیل در روابط دو کشور در بخش حمل و نقل سواری و کامیون را از دیگر موارد مورد بحث دو طرف عنوان کرد.
رییس جمهوری تصریح کرد: فعال‌تر شدن روابط دو کشور در زمینه کشاورزی و همچنین حضور ایران در ارمنستان با تشکیل شرکت کشت و صنعت و همچنین توسعه دامپروری و تقویت کشتارگاه هایی که در آن کشور داریم از دیگر موارد مورد گفت و گو بانخست وزیر ارمنستان بود.
روحانی گفت: با توجه به اقدامات خوبی که در زمینه اتصال فیبرنوری و همچنین تبادل دیتا انجام شد هر دو کشور علاقه‌مند هستند که در زمینه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات همکاری های بیشتری داشته باشیم و ما آمادگی صادرات را در این زمینه داریم.
وی با بیان این که اتصال برق بین ایران، ارمنستان وگرجستان به صورت سه جانبه و سپس با روسیه به صورت چهار جانبه مورد توافق دو طرف بود، اظهار داشت: همچنین در زمینه گاز به طرف ارمنستانی اعلام کردیم آماده صادرات گاز بیشتری به این کشور هستیم و همچنین آماده ایم درمورد صادرات گاز از طریق ارمنستان به گرجستان مذاکره کنیم.
رییس جمهوری اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ارمنستان و گرجستان را نیز جزو موارد بحث امروز دو کشور اعلام و تاکید کرد: دو دولت اراده و انگیزه کافی برای توسعه روابط همه جانبه بین دو کشور را دارند و کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان مأمور شدند که مقدمات لازم را تا تابستان سال آینده انجام دهند و همه مباحثی که امروز مورد بررسی قرار گرفت جزئیات آن را به صورت مشترک مورد تصویب قرار دهند.

/ایرنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا