آخرین خبرهااجتماعیاسلایدرحوادثخبر داغملی

براساس گزارش جلسه امروز کمیسیون آموزش مجلس؛ مقصر اصلی سانحه اتوبوس دانشگاه آزاد مشخص شد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: براساس گزارش مسئولان دانشگاه آزاد و فرماندهان ناجا مقصر اصلی این سانحه عدم نظارت بر اجرای دقیق مفاد قرارداد با پیمانکار حمل و نقل بوده ، قرارداد منعقده بین این شرکت و واحد علوم و تحقیقات یکساله بوده است.

میرحمایت میرزاده عصر روز سه شنبه در گفت وگویی، درباره جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که با حضور مسئولان دانشگاه آزاد و فرماندهان نیروی انتظامی برای بررسی سانحه واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، افزود: در جلسه امروز کمیسیون محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد، فرماندهان نیروی انتظامی به همراه اعضای کمیته بررسی این سانحه حضور داشتند.
ظهر روز سه شنبه (چهارم دی ) اتوبوسی که تعدادی از دانشجویان را در داخل محوطه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات جابجا می کرد به دلایل نامعلومی واژگون شد و این حادثه دلخراش منجر به مرگ ۱۰ دانشجو و مصدومیت ۲۶ نفر شد.
میرزاده ادامه داد: گزارش اعضای این کمیسیون نشان می داد که مهمترین عاملی که باعث این سانحه شده است، بی دقتی نقش نظارتی در قرارداد اولیه بوده که براساس این قرارداد باید خودروها اسکانیا یا بنز باشند اما از خودروهای شهاب مدل ۱۳۸۱ و خارج از رده استفاده شده است.
نماینده مردم گرمی در مجلس تصریح کرد: این خودرو همچنین معاینه فنی نداشته و راننده پیش از این سانحه تخلفاتی داشته که منجر به دریافت اخطارهایی شده بود ، همچنین در مسیری که این اتفاق رخ داده قالب های آهن و بتونی وجود داشته که باعث سنگین تر شدن سانحه شده که اگر این اشیاء نبودند حتی با وجود رخداد ، خسارت به این میزان نبود.
وی گفت: البته احتمال بریده شدن ترمز ماشین و شیب زیاد جاده نیز مطرح است که به تشدید حادثه کمک کرده است و مسئولان مربوطه در این قرارداد، دقت های لازم را نکردند و دانشگاه آزاد نیز در گزارش خود درباره برخورد با متخلفان توضیحاتی ارایه کرده بود که معاون اداری مالی و ۵ نفر از مدیران این دانشگاه برکنار شدند که شامل مدیر مالی، مدیر ترابری، مدیر دانشجویی، دو پیمانکار و مسئول تاسیسات در زندان است .
میرزاده با بیان اینکه این پرونده همچنان باز و توسط مسئولان قضایی در حال پیگیری است، گفت: در نهایت کمیسیون به این نتیجه رسید که باید با تمام عوامل خاطی در هر رده ، برخورد و مجازات شوند و از طرف دیگر نیز دانشگاه آزاد باید با تمام توان خود در کنار دانشجویان در بیمارستان باشد .
وی با تاکید بر اینکه مسئولان دانشگاه آزاد باید مسیر دانشگاه علوم و تحقیقات را ایمن کنند، ادامه داد: رییس دانشگاه آزاد قول داد که با تمامی توان به این مسائل رسیدگی کرده و انجام دهند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات همچنین درباره مدت قراردادی که با این پیمانکار منعقد شده است، گفت: این قرارداد سالانه بوده یعنی از ۱۸ فروردین ۹۷ آغاز و ۲۹ اسفند ۹۷ پایان می پذیرفته است ولی مشکل متن قرارداد نبوده بلکه بی دقتی و عدم نظارت مسئولان واحد علوم تحقیقات باعث ایجاد چنین سانحه ای شده است.

**انتخاب اعضای کمیسیون تلفیق
وی همچنین درباره دیگر دستورهای جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در این جلسه همچنین قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم چالوس، محمود نگهبان سلامی نماینده مردم خواف و رشتخوار و سید جواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان نمایندگان برای حضور در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور انتخاب شدند. برای حضور در شورای فعالیت های قرآنی نیز علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس انتخاب شد.

**نگرانی بخش آموزش و پژوهش کشوراز کمبود بودجه در سال آینده
میرزاده همچنین درباره دستور دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات خاطر نشان کرد: مسئولانی از وزارتخانه های علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در جلسه عصر امروز حضور داشتند و گزارشی از وضعیت بودجه ای این دستگاه ها ارایه شد و همه مسئولان حاضر به نوعی از کمبود بودجه خود برای سال ۹۸ ابراز نگرانی کردند.
وی گفت: در حوزه آموزش عالی نگرانی در بخش فعالیت های علمی، پژوهشی و فناوری بود و کاهش ۵۰ درصدی اعتبار برای آنها در سال آینده بسیار سنگین محسوب می شود و از کمیسیون انتظار مساعدت و کمک داشتند.
عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: مسئولان آموزش و پرورش نیز در بحث پاداش بازنشستگان و سرانه دانش آموزان نگران بودند و انتظار کمک از نظر بودجه ای داشتند.

/ایرنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا