آخرین خبرهااجتماعیاسلایدرملی

دبیرکل مجمع اسلامی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات: دانشجویان نسبت به رفت‌ و آمد درسطح دانشگاه بدبین شده‌اند/گفتن “حق با مشتری است”در شأن دانشجو نیست

واحد علوم و تحقیقات

دبیرکل مجمع اسلامی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات با بیان این که «مدیران همانگونه که وارثان فتوحات و امکانات مدیران قبل از خود هستند مسئول کاستی‌ها، به‌جاماندگی‌ها و ضعف‌های پیش از خود نیز هستند» گفت: دانشجویان از صحبت مدیری که پس از حادثه در جمع آنها گفت “حق با مشتری است” ناراضی هستند زیرا این حرف در نه شأن دانشجو است و نه کسی که به عنوان نماینده رییس دانشگاه معرفی شده است.

امیرحسین بیرانوند در گفت‌وگویی ضمن اظهار تسلیت بابت حادثه واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، گفت: یک هفته از وقوع حادثه دلخراش اتوبوس و کشته و زخمی شدن تعدادی از همکلاسی‌های مان گذشته و در این چند روز رییس دانشگاه آزاد به همراه دادستان کل کشور و دادستان تهران در محل حادثه حاضر شده‌ و قول‌هایی داده‌اند ولی به این دلیل که هنوز جواب قابل قبولی به دانشجویان داده نشده و فقط یک سری از مسئولان رده پایین بدون ذکر توضیح اخراج شده‌اند، دانشجویان نسبت به رفت‌وآمد در سطح دانشگاه بدبین شده‌اند و از رفت‌وآمد مسیر درب دانشگاه تا دانشکده ها به نوعی ترسیده‌اند و همین باعث التهاب و ایجاد جو روانی بدی بین دانشجویان شده است.

وی با بیان این که به محض حضور رییس جدید واحد علوم و تحقیقات و در مهر ۹۷ نامه‌ای درباره مشکلات دانشگاه به دکتر مسعودی نوشته شد، گفت: جمع کثیری از مشکلات واحد را مهرماه و به محض آغاز ریاست دکتر مسعودی در نامه‌ای به ایشان اعلام کردیم اما هیچ پاسخی دریافت نکردیم. در جلسه با مدیر بخش ریاست دانشگاه علوم و تحقیقات به دکتر فرزانه، مدیر بخش ریاست هم گفتم که ما منتظر دریافت پاسخ درباره مشکلاتی که به شما اعلام کردیم هستیم و به ما گفتند: بررسی درخواست‌ شما “در دست اقدام است”؛ این درخواست که تعداد زیادی از دانشجویان آن را امضا کرده بودند، سه ماه در دست اقدام ماند.

بیرانوند ادامه داد: پیش از این نیز دانشجویان به سیستم حمل‌ونقل اعتراض کرده بودند و ریاست دانشگاه هم در دیدار روز یکشنبه با دانشجویان که در محل وقوع سانحه واژگونی اتوبوس انجام شد، گفت که مناقصه برای انتخاب پیمانکار برگزار شده است.

وی ادامه داد: رییس واحد علوم و تحقیقات هم قبلا گفته بود که درخواست طرح جامع ترافیکی را داده بودند. سئوال من این است که چگونه فرصت این را داشتند که معاون و استادان را تغییر دهند اما نتوانستند پس از گذشت چهار ماه از حضور در دانشگاه، طرح ترافیکی را که مهم‌ترین مقوله‌ای است که در دانشگاه وجود دارد و نیمی از نگرانی‌های دانشجویان مربوط به سیستم حمل‌ونقل دانشگاه هستند به انجام برساند؟ این در حالی است که با توجه به ساختار این واحد دانشگاهی، مساله حمل و نقل در این دانشگاه از اوجب واجبات است .به شکلی که بعد از برگزاری کلاس مهم‌ترین مساله دانشگاه حمل‌ونقل دانشجویان است. نوع ساختار دانشگاه به گونه ای است که اگر حمل و نقل نباشد کسی نمی‌تواند سر کلاس برود. در همین مدت ریاست دکتر مسعودی کلی بنر و پلاکارد و منشور اخلاقی در این واحد دانشگاهی تهیه شده چطور تهیه یک طرح جامع ترافیکی به پایان نرسیده؟

این دانشجوی دانشگاه آزاد با اشاره به این که مهم‌ترین مشکل موجود در واحد علوم و تحقیقات، “تغییر روند مدیریت” بوده درباره تاثیر آن بر این دانشگاه گفت: متاسفانه بزرگترین مشکلی که در واحد علوم و تحقیقات داشتیم، تغییر روند مدیریت بوده. حدود شش هفت سال است که به اسم تغییرات و رویدادهای جدید اتفاقاتی پدید آمده که دود آن مستقیما به چشم دانشجویان رفته و دانشجو متضرر اصلی این رویکرد است؛ مثلا به اسم “جوانگرایی” و “نوگرایی” تغییراتی بدون پیش‌بینی‌های قبلی ایجاد می‌شود و یک طرز تفکر که با جریان‌های مختلف می‌خواهد تفکرات خود را القا کند،درصدد است با اسامی مختلف رویکردهای خود مانند بازنشستگی‌ها و روند تصفیه استادان را تسهیل کند.

دبیرکل مجمع اسلامی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات با اشاره به «اخراج بی‌سابقه» تعدادی از استادان این واحد دانشگاه آزاد در سال گذشته گفت: سال گذشته اخراج بسیاری از استادان و چهرهای ماندگار دانشگاه علوم تحقیقات را شاهد بودیم که این اخراج‌های نابه‌هنگام به کمیسیون آموزش مجلس هم کشیده شد.

وی ادامه داد: بسیاری از چهرهای ماندگار علمی به طور ناگهانی قطع همکاری شدند و دانشگاه بعد از آن با کمبود شدید استاد مواجه شد و کل دانشگاه طی حدود دو هفته  دچار رکود شدید علمی شد.بسیاری از کلاس‌ها تشکیل نشد، خیلی از استادان را از مقاطع پایین‌تر را به جای پروفسورهای بازنشسته شده یا در واقع اخراج شده گذاشتند؛ خیلی از کلاس‌ها تا مدتی استاد نداشتند و برخی از کلاس‌های مقطع ‌ارشد فقط پنج شش جلسه تشکیل شد، این اتفاق در نیمه دوم سال که ترم کوتاه و مهمی است، رخ داد.

به گفته این دانشجو، همین تغییر روند به سرخوردگی شدید دانشجویان منجر شد و دانشجویان همان موقع طوماری برای ریاست وقت واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد نوشتند و درخواست کردند این استادان بازگردند چون با رفتن این استادان وجهه علمی دانشکده‌ها به طور شدید کاهش یافت. در یک سری از دانشکده‌ها با توجه به وجود خلاء استادان تخصصی، برخی از استادان، دروسی را غیرمرتبط با رشته خود تدریس می‌کنند این وضع بعد از بازنشستگی‌هایی که ذکر شد تشدید شده است و یک سری از استادانی که جذب شده‌اند اصلا در حد این دانشگاه نیستند و معضلاتی با حضور این استادان به وجود آمده و خود دانشجویان هم نسبت به حضور برخی استادان اعتراض دارند.

وی با بیان اینکه دید از بالا به پایینی که از سوی مدیران رده‌بالاتر دانشگاه نسبت به مدیران پایین‌تر وجود دارد باعث شده مدیران رده پایین تر از برخی مسئولیت‌ها شانه خالی کنند افزود: این دیدگاه باعث شده وقتی دانشجویان برای مطالباتی که دارند به مدیران میانی مراجعه می‌کنند این مدیرها از مسئولیت‌ها شانه خالی کنند و تعهد زیادی نسبت به امور دانشجویان ندارند و دانشجویان را  به بخش‌های دیگر ارجاع می‌دهند و درنتیجه رسیدگی به درخواست‌های دانشجویان مسکوت می‌ماند. نامه این درخواست‌ها هم موجود است.

دبیرکل مجمع اسلامی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات درباره برخی دیگر از مشکلات صنفی این واحد آموزشی گفت: مشکل دیگری که در این دانشگاه وجود دارد این است که پس از گذشت یک ترم هنوز هم بیشتر بوفه‌ها شروع به کار نکرده‌اند و به جز دو بوفه که در نقاطی وجود دارد که کمترین تعداد دانشجو در آن‌جا حضور دارند، بقیه بوفه‌ها بسته‌اند. یک سری اتوبوس‌های تغدیه و کانکس بوفه وجود دارد که در سطح دانشگاه در حال گردش هستند که نه جایگاهی دارند نه کارت سلامت خود را در معرض دید دانشجویان گذاشته‌اند؛ صرفا در یک فضای باز چهارتا صندلی گذاشته‌اند. به جز یکی از این کانکس‌ها، همه فست‌فود تهیه و عرضه می‌کنند. ما در مکان‌هایی از دانشگاه مانند دانشکده ابن‌سینا، کتابخانه، ساختمان علوم‌پایه، ساختمان علوم‌انسانی و ساختمان فیزیک پلاسما بوفه نداریم. فقط در ساختمان فنی مهندسی و بلوک آموزشی بوفه داریم که شاید حدود ۲۰ درصد دانشجویان در آن حضور دارند. ۸۰ درصد دانشجوها دارند از بیرون از دانشگاه و یا کانکس‌ها خرید می‌کنند.

دانشجویان علوم و تحقیقات اجازه دخالت هیچ عنصر بیگانه‌ای را در مسیر پیگیری مطالبات خود نمی‌دهند

بیرانوند با تاکید بر اینکه دانشجویان علوم و تحقیقات اجازه دخالت هیچ عنصر و شخص بیگانه‌ای را در مسیر پیگیری مطالبات خود نمی‌دهند، گفت: دانشجویان می‌خواهند که عامل اصلی این حادثه شناسایی و معرفی شود و مسئولان به چند اخراج بسنده نکنند. این درخواست همه‌ دانشجویان علوم و تحقیقات است که به صورت شفاف دلایل این حادثه، عللی که باعث جلوگیری از این حادثه و هم‌چنین تضمین‌های عدم تکرار این حادثه هستند، مشخص شود.هم‌چنین باید پاسخ قاطع و مبرهنی هم به دانشجویان داده شود.

این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات  تاکید کرد: دانشجویان تمایل دارند که دانشگاه استقلال خود را حفظ کند.دانشجویان نیازی به بلوا و دعوا درست کردن در دانشگاه ندارند و این دو سه روزی هم که دانشگاه شلوغ شد دانشجویان فقط می‌خواستند صدا و مطالباتشان شنیده شود.

وی ادامه داد: دانشگاه جای بلوا و داد و بیداد کردن نیست.خود دانشجویان هم اعلام کردند که اجازه نمی‌دهند کسی از مطالبه صحیح و درخواست‌های منطقی آنها سوء استفاده کند و هیچ‌گونه ترس و واهمه‌ای وجود ندارد ولی درخواست دانشجویان این است که وقتی مدیری می‌آید در جمع دانشجویان معترض صحبت می‌کند با ادبیاتی صحبت کند که در خور شأن دانشجو باشد. دانشجویان از صحبت فردی که گفت “حق با مشتری است ” ناراضی هستند. این حرف در خور شخص دانشجو و کسی که نماینده رییس دانشگاه است نیست. دانشجو درخواست دارد که چنین اشخاصی یا به عنوان نماینده دانشگاه صحبت نکنند و یا در ادبیات خود دقت داشته باشند.

وی با بیان اینکه دانشجویان پیشنهاد دارند که دانشگاه یک واحد HSE قوی فعال کند که مسئول تعمیرات، نگهداری و مراقبت سیستم حمل‌ونقل دانشگاه هم باشد، گفت: البته این مرکز بیشتر در حراست فعال شده و ما می‌خواهیم این بخش تقویت شود که ترمز و رفت‌وآمدهای ناوگان حمل‌ونقل چک شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از درخواست‌های دانشجویان نصب سریع گاردریل های حفاظتی است که رییس دانشگاه هم در جمع دانشجویان اعلام کرد که درصدد برگزاری مناقصه‌ برای این امر است. درخواست دانشجویان این است که حداقل تا پایان ایام امتحانات و قبل از شروع ترم جدید این مهم اتفاق بیفتد.

دانشجویان تمایل دارند این اتفاقات سرعت بیشتری پیدا کنند و گزارش بررسی‌ها از عوامل حادثه مرتبا به دانشجویان ارائه شود تا دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها آرامش یابند و خون کسی پایمال نشود.

وی در پایان از آمادگی دانشجویان و کلیه تشکل‌های حاضر در دانشگاه برای کمک به مسئولان و مدیران دانشگاه در راستای بهبود کیفیت شرایط دانشگاه خبرداد و افزود: تقاضا دارم که مدیران از زیربار مسئولیت‌های شغلی خود شانه خالی نکنند. دانشجویان هم بدنبال بلوا نیستند و نمی‌خواهند جو دانشگاه‌ را بهم بزنند تا کلاس‌ها تعطیل شوند. دانشجویان از همکاری با دانشگاه در طرح های سازندگی و برنامه‌های جامع اداری مضایقه نمی‌کنند و در زمینه هرکاری که از دست آنها برمی‌آید، چه خدمات علمی و چه عمرانی آماده همکاری هستند و هر تلاشی که باشد را بدون هیچ چشم‌داشتی انجام می‌دهند.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا