آخرین خبرهابین الملل

هشدار روسیه به آمریکا درباره کنار زدن ولیعهد سعودی از قدرت: بن‌سلمان حق دارد بعد از درگذشتِ پدرش پادشاه شود / چطور یکی در آمریکا می‌خواهد تعیین تکلیف کند که حالا و یا آینده، چه کسی باید بر تخت سلطنت تکیه بزند

تدبیرشرق/روسیه به آمریکا درباره اعمال هرگونه فشار جهت تاثیر گذاشتن در امر جانشینی در کشور پادشاهی عربستان سعودی هشدار داد.

مسکو حمایت کامل خود از شاهزاده «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی را اعلام کرده، که به دلیل نقش‌آفرینی در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان در کنسولگری کشورش در استانبول در دوم اکتبر، با فشارهای بین‌المللی مواجه شده است.

«میخائیل بوگدانف» فرستاده «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرگزاری «بلومبرگ» آمریکا که متن آن دیروز منتشر شد، اعلام کرد شاهزاده محمد بن‌سلمان کاملا حق دارد که بعد از درگذشتِ پدرش «سلمان»( ۸۲ ساله) بر تخت پادشاهی تکیه بزند.»

بوگدانف، که همچنین معاون وزیر خارجه روسیه است، گفت: «قطعا، ما مخالف هرگونه مداخله در امر جانشینی در خاندان سلطنتی عربستان سعودی هستیم. این حوزه‌ای است که به خود مردم و رهبری عربستان مربوط است. پادشاه عربستان تصمیمی گرفته است و من نمی‌دانم چطور یکی در آمریکا می‌خواهد تعیین و تکلیف کند که حالا و یا آینده، چه کسی باید بر تخت سلطنت تکیه بزند.»

این دیپلمات روسیه در پاسخ به این که آیا محمد بن‌سلمان را جانشین درستی برای پدرش می‌داند، گفت: «بله البته. ما با سعودی‌ها در تماس هستیم و هیچ مشکلی نمی‌بینیم.»

قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه، واکنش‌های زیادی در پی داشته و شماری از قانونگذاران آمریکایی، خواستار واکنش قاطعانه دولت واشنگتن به حکومت ریاض و اعمال تحریم‌هایی علیه آن هستند.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه پیشتر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» اظهار داشت، که محمد بن سلمان جانشین مناسبی نیست. سناتور گراهام این شاهزاده سعودی را «بدون صلاحیت» و «افسار گسیخته» خوانده است.

عربستان سعودی هر گونه دست داشتن محمد بن سلمان در دستور برای کشتن جمال خاشقجی را رد کرده است. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا( سیا) در نتیجه‌گیری خود به مجلس سنا که ولیعهد عربستان از این عملیات مطلع بوده است.

از سوی دیگر، سنای آمریکا دو قطعنامه تصویب کرده که یکی از آنها خواهان پایان بخشیدن به حمایت نظامی از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن است و دیگری محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، را مسئول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، معرفی می‌کند.

ریاض این اتهام را رد کرده و خواهان جلوگیری از« دخالت در امور داخلی عربستان» شده است.

در سایه پرونده قتل جمال خاشقجی و موضعی که شماری از سیاستمداران آمریکایی گرفته‌اند، برخی تحولات در خاندان سلطنتی عربستان دیده شده است. بازگشت «احمد بن‌عبدالعزیز» برادر ناتنی ملک سلمان به کشوررش بعد از یک‌سال غیبت، گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر ولیعهد سعودی را تقویت کرده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا