آخرین خبرهااسلایدربین الملل

از حبس خانگی بن سلمان تا زمزمه‌های ولیعهدی احمد بن‌ عبدالعزیز

تحولات کلیدی آتی در عربستان از منظر یک منبع اروپایی

احمد بن‌ عبدالعزیز و حبس خانگی بن سلمان

یک روزنامه لبنانی به نقل از یک منبع اروپایی آگاه گزارش داد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی بیهوده برای دادن نفس مصنوعی به ولیعهد سعودی تلاش می‌کند.

به گزارش تدبیرشرق، روزنامه البناء لبنان در مقاله‌ای به تحولات عربستان پرداخت و در گزارشی به نقل از یک منبع اروپایی عالی رتبه آگاه نوشت که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در حال غرق شدن است و چیزی نمانده که عربستان نیز با وی غرق شود و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بیهوده به دنبال دادن نفس مصنوعی به وی است تا روزهای ماندن او در قدرت را بیشتر کند؛ اما این در حالی است که فرصت‌ها از دست رفته است!

اما در مقابل فرصت برای یک شاهزاده دیگر بسیار مناسب است، هرچند که ماموریت برای وی دشوار خواهد بود.

در همین راستا، این منبع اروپایی چندین گام مهم را پیشبینی کرده است که در انتظار عربستان می‌باشد که با ماموریت احمد بن عبدالعزیز آغاز می‌شود و طبق آن، برنامه مشترک لندن و واشنگتن با پشتیبانی شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان و آخرین فرزند بنیانگذار عربستان از بین هفت برادر سدیری آماده اجرا می‌شود و طی ساعات یا نهایتاً تا هفته‌های پیش رو تحولات تازه‌ای صورت می‌گیرد که به این امور می‌انجامد:

۱٫ امیر احمد بن عبدالعزیز آل سعود به عنوان ولیعهد و وزیر دفاع تعیین می‌شود.

۲٫ امیر محمد بن نایف آل سعود بر سمت جانشینی ولیعهد تکیه می‌زند.

۳٫محمد بن سلمان در حبس خانگی قرار می‌گیرد و کاملاً از صحنه سیاسی و امنیتی و نظامی حذف می‌شود.

۴٫ خالد بن سلمان بن عبدالعزیز، پسر پادشاه و سفیر عربستان در واشنگتن برکنار می‌شود.

۵٫ سعود القحطانی و ترکی آل الشیخ، دو مشاور اصلی محمد بن سلمان بازداشت می‌شوند که همین دو فرد بودند که بن سلمان را علیه شیوخ و افراد فرهیخته و مخالفان و علیه خاندان حاکم تحریک می‌کردند و شخصاً بر عملیات ترورها و شکنجه‌ها در هتل ریتز و تخریب روابط عربستان با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی و منطقه و جهان نظارت داشته و سپس این دو فرد به زندان الحائر انداخته می‌شوند.

۶٫ سعود المعجب، دادستان کل عربستان که همنشین بن سلمان به حساب می‌آید، برکنار می‌شود، چراکه او یکی از شرکای بن سلمان در تسهیل روند بازداشت‌ها و شکنجه‌ها و صدور حکم‌های اعدام به حساب می‌آید و او مجری تمایلات بن سلمان بوده و در هیچ زمانی مرد قانون مداری نبوده است.

۷٫ با انتخاب امیر متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز به عنوان وزیر گارد ملی، فرزندان ملک عبدالله اعاده حیثیت می‌شوند تا وفاداری قبایل بزرگ در عربستان به خاندان قدرت تضمین شود؛ چراکه در گذشته، محمد بن سلمان فرماندهان بزرگ گارد ملی را مورد اهانت قرار داده و یکی از افراد برجسته آن را ترور کرده بود.

۸٫ با انتخاب امیر نواف بن فیصل بن فهد بن عبدالعزیز، به عنوان رئیس کل بخش ورزش و جوانان و رئیس کمیته المپیک، فرزندان ملک فهد اعاده حیثیت می‌شوند.

۹٫ مقرن بن عبدالعزیز، ولیعهد سابق اعاده حیثیت می‌شود و به عنوان مشاور ویژه پادشاه و رئیس هیات بیعت انتخاب می‌شود.

۱۰٫ اعاده حیثیت تیره و تبار ملک فیصل و سلطان بن عبدالعزیز ولی‌عهد سابق با به سرکار آمدن دو نوه آنها صورت می‌گیرد که در این راستا، خالد بن بندر بن سلطان که در حال حاضر سفیر ریاض در آلمان است، به عنوان وزیر خارجه منصوب شود که او پسر بندر بن سلطان، سفیر سابق عربستان در واشنگتن است و فرد دیگر نوه سعود الفیصل، وزیر خارجه سابق است.

۱۱٫ عبدالعزیز بن سعود بن نایف، وزیر کشور عربستان برکنار می‌شود و در این راستا، همچنان رایزنی‌ها درمورد تعیین شخص جدیدی برای این سمت در جریان است و هنوز این رایزنی‌ها قطعی نشده است.

۱۲٫ سلمان بن عبدالعزیز بن عبدالله به عنوان سفیر ریاض در پاریس تعیین می‌گردد.

۱۳٫ سلمان بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود به عنوان سفیر ریاض در واشنگتن تعیین می‌شود که او برادر بندر بن سلطان و معاون سابق وزیر دفاع و معاون رئیس دستگاه امنیت ملی است که اتاق الموک را از اردن علیه سوریه مدیریت می‌کرد و وابسته نظامی سابق در واشگتن بوده است. او همچنین داماد امیر احمد بن عبدالعزیز است.

۱۴٫ عبدالعزیز بن عبدالله بن عبدالعزیز به عنوان سفیر ریاض در لندن تعیین می‌شود.

۱۵٫ درجه نظامی امیر نایف بن احمد بن عبدالعزیز ارتقا می‌یابد و وی به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان گمارده می‌شود.

۱۶٫ امیران بازداشت شده، مبلغان، فرهیختگان و زندانیان عقیدتی آزاد می‌شوند؛ اما این امر به صورت تدریجی و با عذرخواهی از آنها و پرداخت غرامت به آنان صورت می‌گیرد.

۱۷٫ تمامی حکم‌های اعدام صادره علیه افراد به دلیل پیشینه‌های سیاسی و مذهبی‌شان لغو می‌شود و با تضمین‌هایی برای محاکمه عادلانه، آنها مجدداً محاکمه می‌شوند و صدها تن از بازداشت شدگان که ده‌ها سال پشت میله‌های زندان بودند، نیز آزاد می‌شوند.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا