آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژی

هوش مصنوعی MIT مانند یک کودک زبان یاد می‌گیرد

هوش مصنوعی MIT

در حالت عادی اگر بخواهیم به هوش مصنوعی زبان یاد دهیم، باید نحوه و زمان استفاده از کلمات را با تفسیر برای آن تعریف کنیم. اما اکثر اوقات این نوع یادگیری کاربردی نبوده و حتی اگر معنی و نحوه استفاده از تمام کلمات درست آموخته شده و مورد پذیرش همه باشد، باز هم فرآیند یادگیری بسیار زمان بر و پیچیده بوده و ممکن است خروجی آن مصنوعی به نظر برسد.

اما پژوهشگران مؤسسه MIT روش تازه ای ابداع کرده اند که در آن، هوش مصنوعی با استفاده از یک برنامه تحلیلگر، فرآیند یادگیری زبان توسط کودکان را درک کرده و با تقلید از آن، ارتباط میان تصاویر دریافتی و اتفاقات را تشخیص داده و توصیف می کند.

هوش مصنوعی MIT

سیستم جدید با تماشای فیلم های زیرنویس دار، بین کلمات نوشته شده و تصاویر درون فیلم ارتباط برقرار کرده و به مفهوم جملات پی می برد. هوش مصنوعی MIT در واقع مفاهیم درک شده را به عبارات ریاضی تبدیل کرده و برای مکالمه، نزدیک ترین عبارت به مفهوم مد نظر خود را مورد استفاده قرار می دهد.

هرچند در مراحل اولیه، ممکن است هوش مصنوعی نتواند ارتباط دقیقی میان مفاهیم درک شده و کلمات ذخیره شده برقرار کند، اما درست مانند یک کودک، با گذشت زمان و همین طور دریافت تفاسیر بیشتر برای هر کلمه (ارائه این تفاسیر الزامی نیست، اما فرآیند را تسریع می کند)، زبان مورد نظر را بهتر فرا می گیرد.

چشم انداز نهایی MIT، توسعه ربات هاییست که بتوانند مانند انسان های عادی حرف بزنند

نکته جالب اینکه روش یادگیری زبان در هوش مصنوعی MIT کاملاً انعطاف پذیر بوده و صرفاً زبان رسمی و کتابی را یاد نمی گیرد. این سیستم قادر است با شنیدن مکالمات عادی و غیر رسمی انسان ها، زبان رایج مردم را یاد گرفته و به همان سبک صحبت کند. لازم به ذکر است که چشم انداز نهایی MIT، توسعه ربات هاییست که مانند انسان های عادی حرف زده و بتوانند از عبارات متداول (که شاید بر اساس زبان رسمی غلط به نظر برسند) نیز استفاده کنند.

گفتنی است روش جدید علاوه بر تسهیل فرآیند یادگیری زبان توسط هوش مصنوعی، به مطالعه نحوه یادگیری زبان در کودکان هم کمک خواهد کرد. البته در مرحله فعلی، چالش اصلی آموزش هوش مصنوعی برای یادگیری زبان از طریق تعامل (نه صرفاً تماشای فیلم) است.

/digiato

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا