آخرین خبرهااسلایدراقتصادیملی

آخرین آمار صادرات نفت ایران به آسیا/ هندی‌ها نفت بیشتری خریدند

تدبیرشرق/رویترز آماری از اطلاعات رهگیری نفتکش‌ها منتشر کرده که نشان دهنده این است که چین، هند، ژاپن و کره جنوبی طی ماه میلادی گذشته مجموعا ۱.۱۳ میلیون بشکه در روز نفت از ایران وارد کردند که در مقایسه با سپتامبر سال ۲۰۱۷ به میزان ۴۰.۹ درصد کاهش نشان داد.

آمریکا پس از خروج از برجام، ایران را هدف تحریم‌های جدید قرار داد و تحریم‌های نفتی در پنجم نوامبر آغاز خواهد شد. واشنگتن خریداران نفت ایران را برای به صفر رساندن وارداتشان از تهران تحت فشار قرار داده است. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا هفته گذشته اظهار کرده بود دریافت معافیت از تحریم‌ها نسبت به دوران اوباما دشوارتر خواهد بود. با این حال در حالی که تنها چند روز به اجرای تحریم‌ها مانده است، ایران همچنان نفت زیادی می‌فروشد.

ژاپن مانند کره جنوبی بارگیری نفت ایران را موقتا متوقف کرده و امیدوار است بتواند این بار نیز از تحریم‌های واشنگتن معافیت بگیرد، اما به گفته منابع آگاه، سه خریدار دیگر شامل هند، چین و ترکیه در برابر خواسته آمریکا برای توقف خریدشان مقاومت می‌کنند.

ایران نیز تاکید کرده صادرات نفتش را ادامه خواهد داد و تحریم‌های آمریکا بازارهای نفت را مطمئنا ملتهب می‌کنند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در مصاحبه اخیری گفته بود صادرات نفت ایران متوقف نخواهد شد. اسحاق جهانگیری – معاون اول رئیس جمهوری – نیز هفته جاری اظهار کرد: با وجود تحریم‌ها، صادرات نفت ایران به پایین یک میلیون بشکه در روز نخواهد رسید.

واردات نفت هند از ایران در سپتامبر، ۲۷ درصد نسبت به سپتامبر سال گذشته رشد کرد و به ۵۲۷ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز رسید. خریداران هندی قصد دارند در نوامبر با وجود آغاز تحریم‌ها، ۹ میلیون بشکه نفت ایران را خریداری کنند. میانگین واردات هند از ایران در فاصله ژانویه تا سپتامبر ۵۹۲ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱.۳ درصد افزایش داشت.

اما واردات نفت کره جنوبی از ایران در سپتامبر برای نخستین بار از سپتامبر سال ۲۰۱۲ به صفر رسید.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، واردات نفت چین از ایران در سپتامبر به ۴۵۸ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱.۶ درصد کاهش نشان داد. با این حال میزان واردات این کشور در فاصله ژانویه تا سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۴ درصد رشد داشت و به ۶۴۳ هزار و ۸۶۹ بشکه در روز رسید.

بر اساس آمار وزارت بازرگانی ژاپن، توکیو واردات نفت ایران را در سپتامبر ۳۱ درصد نسبت به سپتامبر سال گذشته کاهش داد و ۱۴۸ هزار و ۷۵۵ بشکه در روز نفت وارد کرد. میزان واردات ژاپن در فاصله ژانویه تا سپتامبر ۱۶۴ هزار و ۹۰۰ بشکه در روز بود که نسبت به سال گذشته ۰.۳ درصد کمتر بود.

میانگین مجموع واردات خریداران بزرگ آسیایی نفت ایران در فاصله ژانویه تا سپتامبر امسال به یک میلیون و ۶۱۴ هزار و ۳۶۳ بشکه در روز رسید که در مقایسه با سال گذشته ۵.۴ درصد کاهش نشان داد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا