آخرین خبرهاملی

حمله موشکی امروز سپاه حاکی از عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم است/تعبیر نفت در برابر غذا درست نیست

سخنگو وزارت امور خارجه گفت: حمله موشکی امروز سپاه به مواضع تروریست ها حاکی از عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم است.

تدبیرشرق/بهرام قاسمی سخنگو وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود با رسانه ها عنوان کرد:در ابتدا لازم می‌دانم فاجعه تروریستی اهواز را که منجر به شهادت تعدادی از هموطنانمان شد تسلیت عرض کنم این حادثه تروریستی را شدید محکوم می‌کنم.همان گونه که بار‌ها بیان کردیم بحث تروریسم نیاز به اجماع دارد و همه کشور‌ها بر علیه آن مبارزه کنند و با این لکه ننگ برخورد جدی بکنند

سخنگو وزارت خارجه تاکید کرد: امیدوارم دلار‌ها نفتی و زدو بند‌های سیاسی و اقتصادی میان برخی کشور‌ها با کانون های توطئه و پرورش تروریسم مانع  مبارزه جدی جامعه جهانی با تروریسم نباشد.

وی در رابطه با مکانیزم ویژه مالی برای حفظ برجام خاطرنشان کرد:روند مذاکرات با اتحادیه اروپا و دو شریک دیگر یعنی چین و روسیه بعد از خروج آمریکا از برجام ادامه داشت و دارد . در بخش‌های مشخصی درباره سازوکارهایی به تفاهم‌هایی رسیدیم. بعد از نشست نیویورک قرار شد کارها تکمیل شود، اما به دلیل فشارهای آمریکا برای ممانعت از همکاری با ایران، تا حدود زیادی مذاکرات سازوکارها  علنی و آشکار نشده و نخواهد شد.درنتیجه  آنهایی که در این خصوص اظهار نظر و ارزیابی می‌کنند، گمانه زنی وجود دارد. من تعبیر نفت در برابر غذا یا هر تعبیر دیگری را رد می‌کنم و این موضوع درست نیست.‎

قاسمی ادامه داد: قطعا تفاهم اولیه‌ما با اروپا و دیگر شرکا، بنا بر خواست و اصرار آنها  بر این اساس بوده است که روند ادامه کار را بنا بر شرایطی که باید تامین شود، داشته باشیم. امیدواریم با تفاهماتی که شکل می‌گیرد بتوانیم روند استمرار برجام را حفظ کنیم. اگر اتحادیه اروپا و دیگر شرکا نتوانند تضمین‌های لازم را تهیه و برآورده کنند، می‌تواند بر تصمیم ایران که منطبق بر مصالح ملی باشد تاثیرگذار باشد.‎»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: طبیعی است که ما‌ از سازوکارها و مکانیزم‌ها اطلاع داریم و پیرامون آنها مذاکره می‌کنیم. پیشنهاداتی در ماه‌های گذشته وجود داشته است. بخشی از آنها احساس شده که کارآمدی لازم را نداشته و درباره آنها بحث شده است تا با راهکارهای جدید رفع و رجوع شود، از روند مذاکرات آگاهی کامل داریم و بخش‌هایی کامل شده و قسمت های باقیمانده است.اگر نتوانیم درباره بخش‌های باقیمانده تفاهم لازم برسیم، احتمالا به فازهای جدیدی وارد خواهیم شد که اخیرا توسط  ظریف مطرح شد. همچنین آمریکا و برخی کشورهای خاص تلاش می‌کنند هماهنگی بین ما و اروپا و چین و روسیه محقق نشود.

وی در رابطه با پرونده سازی رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌ای کشورمان گفت: آنچه که از سوی رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود، کارشکنی و تخریب چهره ایران است و تاکنون نه تنها برای نخست وزیر این رژیم موفقیت چندانی به دنبال  نداشته بلکه موجب مضحکه او شده است. علاوه براین نگرانی‌ها در مورد تاسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی باید جهانی باشد.

قاسمی در رابطه با حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌ها افزود: هر اقدام و حرکتی بدون پیام نیست و پیام‌های ویژه‌ای دارد، فکر می‌کنم پیام این حملات مربوط به عزم راسخ ایران درمبارزه جدی با کانون‌های تسلیح و آموزش تروریسم در طیف‌های مختلف است که این عزم را صبح امررز از جانب سپاه پاسداران دیدیم.

سخنگو وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با بازگشت ثبات سیاسی به عراق و بسته شدن کنسولگری آمریکا در بصره با ادعای خطر ایران، عنوان کرد:سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه منطقه و ایران مشخص است. این کشور با شعار امنیت به عراق حمله کرد، درحالی که امروز بیش از همه مروج بی ثباتی در عراق است. در حقیقت هدف آمریکا ایجاد مشکلات جدید برای دولت عراق بوده و فرافکنی از اتهامات بارز آمریکا است، چراکه ما خودمان در بصره قربانی افراد تندرو شدیم و اسنادی که بعد‌ها به دست آمد گویای دخالت‌ها است. امیدواریم دولت عراق شکل بگیرد تا این کشور در جهت توسعه اقتصادی و ثبات سیاسی حرکت کند.

وی در رابطه با موضوع اربعین و اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، خاطر نشان کرد: بحث اربعین در ستادی زیر نظر وزارت کشور از مدت‌ها پیش کار خود را آغاز کرده است، تمهیدات لازم در کنسولگری‌ها در نظر گرفته شده است و مذاکرات با طرف عراقی ادامه دارد. با تمهیدات انجام شده مشکل پرداخت ارز حل شده است و متقاضیان با پرداخت سیصد هزار تومان ویزار دریافت می‌کنند و هزینه ارزی پرداخت نخواهند شد. ثبت نام‌ها آغاز شده و تا دیروز پنجاه هزار نفر ثبت نام کرده اند و بخشی هم به صورت آزاد سفر خواهند کرد که البته آن‌ها از سیستم و قاعده دیگری پیروی می‌کنند.

قاسمی در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت صیادان بازداشتی در امارات، گفت: موضوع در دست بررسی است و تماس‌ها همچنان وجود دارد، اما در مورد اصل موضوع اختلاف نظر هست، امیدوارم بتوانیم موضوع را بازکنیم و اطلاعات بیشتری را انتقال بدهیم.موضوع از طریق کنسولگری‌ها پیگیری می‌شود.

سخنگو وزارت خارجه  همچنین در رابطه با همکاری کشور‌ها در مورد حادثه تروریستی اهواز،توضیح داد: تمام اقداماتی که مربوط به وزارت خارجه بود، اعم از مراجعه به سازمان‌های بین المللی و برخی کشور‌های خاص برای بازگرداندن عناصر تروریستی، انجام شده است. در هر صورت اجازه نخواهیم دادیم حقی از مردم کشورمان ضایع شود و مصمم هستیم با جدیت تمام کارها در این زمینه  را ادامه بدهیم .اقدامات ما به گونه ای خواهد بود که سایر کشورها که مامن تروریست ها هستند با تیزبینی عمل کنند چرا که این موضوع موضوعی نیست که ایران به سادگی از آن عبور کند.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد پادرمیانی روسیه برای مذاکره  ایران با اسرائیل، افزود: ایشان لطف دارند، همه مواضع ایران را در قبال رژیم صهیونیستی می‌دانند و موضع ما کاملا روشن است.

قاسمی در رابطه با صدرر قطعنامه کنگره آمریکا علیه ایران، تصریح کرد:این اقدام نادرست و غلط بوده و که کار لابی‌های کشىور‌های مانند مراکش است. قرار شد در سفر وزیر خارجه این کشور به ایران اسناد لازم را در اختیار ما قرار دهند، اما به جای اقدامات درست، پادشاهی مراکش به طور یک طرفه رابطه اش را قطع کرد،این نوع رفتارها از کشورهایی که ضعیف  و وابسته با آمریکا هستند دور از انتظار نیست.

در ادامه این نشست خبری قاسمی در رابطه با قرار داد نفتی ایران با اروپا، خاطرنشان کرد: چیزی در این مورد نمی توانم بگویم بحث صادرات نفت از محورهای اصلی مذاکره بود و پیشرفت های خوبی انجام شده است .سازوکارها طراحی شده تا به شکل مطلوب اجرایی شود و شکل عملی به خود بگیرد.

عملکرد معاونت اقتصادی وزارت خارجه در نه ماه اخیر، سوال دیگری بود که از سخنگو وزارت خارجه پرسیده شد و او در جواب، گفت: این معاونت بر اساس ضرورت برقرار شد و وظایف خود را انجام می‌دهد. بازگشت تحریم‌ها شرح وظایف این معاونت را سنگین‌تر کرد.ارائه گزارش از عملکرد ۹ ماهه معاونت اقتصادی وزارت خارجه نیازمند زمان زیادی است.

قاسمی در رابطه با بازداشت دیپلمات ایرانی در آلمان و استردادش به بلژیک، گفت: اتهاماتی که به دیپلمات ایرانی مستقر در وین وارد شده از سوی وزارت خارجه با جدیت تمام پیگیری شده و امیدواریم دولت آلمان نسبت به واقعیت، آگاه و دیپلمات ایرانی به ایران بازگردانده شود.

وی در مورد طرح اروپا برای ادامه برجام و بازگشت شرکت‌های بزرگ به کشورمان، خاطرنشان کرد: ما مکانیزنیم و سازوکار‌هایی در حوزه‌های نفتی، بیمه، مالی و بانکی را دنبال کرده ایم، اما هنوز به جمع بندی کامل مبنی بر اینکه این سازوکار‌ها خواسته‌های ایران را تامین می‌کند نرسیده ایم. نهایتا در یک فرآیند خوشبینانه می‌تواند آغازی برای کار‌های بزرگتر باشد. همان طور که در نشست سازمان ملل دیدیم جهان مخالف یکجانبه گرایی آمریکا است و تا رسیدن به مرحله عملی نیازمند کار و مذاکره هستیم.

سخنگو دستگاه دیپلماسی در رابطه درخواست مذاکره ترامپ با ایران افزود: رفتار ترامپ به این بستگی دارد که صبح چگونه از خواب بیدار می‌شود، واکنش‌های او بسیار متناقض و خصمانه است، تا جایی که می‌دانم درخواست رسمی مشخصی برای دیدار در نیویورک وجود نداشته و احتمالا از مواضع طرف ایرانی آگاه بوده است. آمریکا بیش از گذشته بی اعتمادی را در ایران ایجاد کرد و تهران وقعی بر گفته‌های او نخواهد گذاشت.

وی در مورد نگرانی از شلیک موشک‌ها برای ایجاد خلل در روند صلح سوریه، گفت: دراین زمینه نگرانی وجود ندارد و مسئله تروریسم در سوریه تا حدودی حل شده است. موضوع ادلب بحث خود را دارد و تا کنون تصمیمات لازم در مورد این منطقه گرفته شده است ، همچنان همکاری‌ها ادامه پیدا خواهد کرد و کار‌ها در مورد آزادسازی ادلب با سرعت بیشتری بیش می‌رود.بر خورد با کانون مشخص تروریسم در شرق فرات یک حرکت مشخص بود که آغازی برای برخورد جدی‌تر با تروریست‌ها بود تا آن‌ها به خودشان اجازه ندهند با مردم ایران چنین رفتار‌هایی را داشته باشند.

قاسمی همچنین در مورد تلاش شبکه تلویزیونی بی بی سی برای دامن زدن به مسائل اقتصادی در کشور، عنوان کرد: ما اقدامات حقوقی در مورد این شبکه و ارتباطش با گروه‌های تروریستی را پیگیری کرده ایم و کاردار لندن در این رابطه احضار شده است. در همین راستا از طرق حقوقی موضوع را پیگیری کرده و فکر می‌کنم، شاهد یک مجموعه بهم پیوسته از کانون‌های تولید تروریسم در سطح جهان و منطقه هستیم و با توجه به عملکرد دولت انگلستان امکان پیگیری سیاسی و حقوقی برای ما وجود دارد، باید رسانه‌هایی از این دست از اشاعه اخبار نادرست خوداری کرده و در جهت شناخت بهتر از ایران اقدام کنند.

در ادامه نشست خبری سخنگو وزارت خارجه در مورد پادرمیانی روسبه برای مذاکره ایران و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس، افزود: در رابطه با منطقه و کشىو‌های همسایه جنوبی ایران که با ما رفتار خاصی داشته اند، بار‌ها از میانجگری صحبت شده است که نه تنها ایران هیچگاه پاسخ منفی در این زمینه نداده بلکه استقبال کرده است تا منطقه‌ای با ثبات داشته باشیم؛ البته در مورد مواضع طرف روس چارچوب مشخصی را دریافت نکرده ایم و این اظهار نظر شاید یک اظهار نظر رسانه‌ای باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اعزام نکردن سفیر از جانب فرانسه به ایران، عنوان کرد: اطلاع خاصی در مورد مذاکرات انجام شده بین طرف ایرانی و فرانسوی در این زمینه ندارم. طیف زیادی از موضوعات میان ما طرف فرانسوی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها مربوط به برجام است و در مباحث دو جانبه مسائل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و منطقه صحبت داشته ایم. در مورد اعزام سفیر مباحث مختلفی وجود دارد که بخشی از آن مربوط به گمانه زنی سیاسی بوده و قطعا کشور‌ها بر اساس منافعشان تصمیم می‌گیرند. سفیر قبلی به الیزه منتقل شده و هنوز سفیر جدیدی را فرانسه معرفی نکرده و مانعی برای این اعلام وجود ندارد.

سخنگو وزارت خارجه در مورد تفاوت سازوکار روسبه با اروپایی گفت: همه کشور‌ها در قالب ۱+۴ ملزم به ارائه سازوکار بوده و همه به یک اندازه سهیم و شریک هستند. با فاکتور‌ها و مشخصات اقتصادی طبعتا ما می‌توانیم سازوکار‌های دیگری با روسبه و چین داشته باشیم و در کنار مکانیزم کلی می‌توانیم مکانیزم‌های دیگری را هم درنظر داشته باشیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا