آخرین خبرهااستان ها

پرداختن به ظاهر دین موجب تبدیل دین به ضد خود می شود

دومین شب از مراسم عزاداری هیئت فرهنگی،مذهبی بانوی آب،با سخنرانی دکتر فیاض زاهد، چهارشنبه ۲۸ شهریور در سالن آمفی تئاتر هتل المپیک رشت،برگزار شد.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از روابط عمومی هیئت فرهنگی، مذهبی بانوی آب،دکتر فیاض زاهد،پژوهشگر ومدرس دانشگاه در ابندای سخنانش با اشاره به واقعه ی عاشورا، اظهار کرد:عاشورا فرصت مغتنمی ست برای بازنگری و مرور برخی از مفاهیم؛مفاهیمی که پایه و اساس سنت های دینی و اندیشه های بزرگ الهی و انسانی ست.

وی ساخت انسان را از ساخت جهان بسیار دشوار تر دانست و با اشاره به جمله مارکس بیان کرد:فلاسفه برای تفسیر جهان آمده اند در حالیکه امروز نوبت تغییر جهان است.

این پژوهشگر مبنای تغییر جهان را تغییر انسان دانست و افزود: تغییر انسان کار بسیار دشواری ست.

وی دو افت بزرگ در طول تاریخ را یادآور شد و عنوان کرد:دسته اول گروهی هستند که دین را ابزار منافع شخصی خود قرار می دهند و گروه دوم  افرادی که کلیت وماهیت دین را رها کرده و به جای اینکه به مغز دین بپردازند به جمجمه اهمیت می دهند.

دکتر زاهد با بیان رسالت مبعوث شدن پیامبران شریعت را عامل حفاظت از ماهیت دین معرفی و خاطرنشان کرد:پیامبران آمده اند تا با آموزه های اخلاقی خود جوامع بهتری بسازند؛ در واقع اساس دین به این منظور است که انسان بهتری ساخته شود؛بعثت پیامبران نیز برای  رساندن انسان به رستگاری ست.

وی عامل تهدید جامعه دینی را رها شدن از کلیات دین و درگیر شدن با فرع و جزییات خواند و گفت:گاهی پرداختن به ظاهر و پوسته دین چنان جامعه را از عقلانیت،علم،دانش و خردورزی تهی می کند که به گفته دکتر شریعتی دین به ضد خود تبدیل می شود.

این مدرس دانشگاه در ادامه یکی از مهم ترین مشکلاتی که نهضت های دینی در طول تاریخ با آن مواجه شده اند را تبدیل دستگاه دین به بروکراسی بزرگ ثروت اندوزی فاسد، غیراخلاقی و سطحی معرفی کرد که به جای اینکه به یک نهضت رهایی بخش و انسان ساز تبدیل شود به یک دستگاه فرومایه که منشا هیچ گونه نجات ورستگاری نیست، تغییر می کند.

وی دومین علت انحرافات تاریخی را نگرش سطحی و ظاهری از دین و مسئله بدعت های ناصواب و خرافات در نهضت های دینی دانست و با اشاره به داستان خوارج ضرورت مطالعه و درک درست در خصوص این نحله های فکری را توصیه کرد و در ادامه به تبین مبنای تفکری خوارج پرداخت .

دکتر زاهد یکی از بلایای تاریخ نهضت های دینی را کاسبکاری و ثروت اندوزی از دین معرفی و اظهار کرد:هرچه بدین گونه جوامع پیشتر می روند از دیانت تنها ظواهری باقی می ماند.

این پژوهشگر آفت استفاده از پوسته ظاهری دین را علت مفسده های گوناگون در جامعه دانست و با اشاره به آسیب های گوناگون بوجود امده به این علت، عنوان کرد:مردم در ایران به هیچ جنبش ضد فساد اعتماد ندارند و این یک شبه بوجود نیامده است.

وی خاطرنشان کرد: بخش اعظم بی اعتمادی مردم به جنبش های ضدفساد، فساد برخی از رهبران مذهبی در طول تاریخ بوده است . به این علت که مردم جامعه افراد مدعی دینداری را می بینند که بدترین جنایتها را درحق دین انجام داده اند.
دکتر زاهد همه هنر خشکه مقدس های نادان را حفظ ظاهر بیان و صراحتا اظهار کرد: این ظلم به حسین بن علی ست که فکر کنیم دغدغه ایشان بوزینه بازی ونوشیدن شراب توسط یزید بود.

وی در پایان با اشاره به  اهداف قیام امام حسین (ع) آنها را نظام ناعادلانه اقتصادی،ثروت اندوزی برآمده از دین و برآمدن رجاله ها و حذف شدن چهره های اصیل و درستکار جامعه ای اعلام کرد که ولید در آن امام جمعه وابوذر در تبعید بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا