آخرین خبرهااستان هااسلایدر

میرشمس مومنی زاده ، فرماندار جدید رشت را بهتر بشناسیم

مومنی زاده

 در این مختصر، با مطالعه سوابق، تحقیق از خانواده و استفاده از بعضی نظرات و آثار شخصی، خلاصه ای از زندگینامه میرشمس مومنی‌زاده تهیه و تنظیم گردیده است. طبعاً بیان زندگینامه افراد به طوری‌که بتواند همه ابعاد وجودی او را به طور جامع توصیف نموده و تصویری کامل از او به نمایش بگذارد دور از انتظار است اما سعی شده شخصیت و سوابق فردی، خانوادگی، اجتماعی و اجرایی وی حتی الامکان تبیین شود.

میرشمس مومنی‌زاده فرزند حاج سیدحسین در روز بیستم شهریور ماه سال ۱۳۴۲ در روستای نوخاله از توابع بخش تولمات شهرستان صومعه‌سرا و در خانواده‌ای مذهبی پا به عرصه هستی نهاد. وی که فرزند چهارم و پسر اول خانواده بود، تحصیلات مقدماتی را در زادگاه و تحصیلات متوسطه را در رشت به انجام رسانید. پدر وی حاج سیدحسین مومنی‌زاده که از معتمدین و خیرین به‌نام و سرشناس منطقه بوده و از وضعیت مالی و معیشتی خوبی برخوردار بود، همواره در امور خیر، فعالیت‌های اجتماعی و به ویژه مذهبی، دست‌گیری از نیازمندان و محبت و خدمت به مردم خصوصاً طبقات محروم اهتمام فراوان داشت. وی در فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، علی‌رغم حساسیت شدید حاکمیت به فعالیت‌های مذهبی، به تبعیت از پدر بزرگوار خود حاج سیدعلی مومنی‌زاده که او نیز از سادات شاخص و برجسته منطقه بوده و به تدین و عشق وافر به اهل بیت (ع) شهرت داشته و زبانزد بود، روحانیون و وعاظ معروف را از رشت، قم، مشهد مقدس و سایر نقاط کشور برای تبلیغ معارف دینی به محل دعوت نموده و در طول مدت تبلیغ از آنان در منزل شخصی پذیرایی می نمود.

به طوری‌که در صده اخیر منزل حاج سیدعلی و فرزندش حاج سیدحسین همواره محل اقامت وعاظ و روحانیونی بوده است که از اقصی نقاط کشور برای تبلیغات دینی توسط آنان دعوت می‌شدند که در رأس آنان می‌توان از واعظ برجسته زمان، حجت‌الاسلام کافی را نام برد. به دلیل همین ریشه‌های دینی و مذهبی، با شروع انقلاب اسلامی خاندان مومنی‌زاده نیز به خیل عظیم انقلابیون پیوست و میرشمس مومنی‌زاده که در آن زمان نوجوانی ۱۵ ساله بود، تحت تأثیر تربیت دینی و مذهبی در خانواده، الگوپذیری از شخصیت و اندیشه‌های یکی از منسوبین حجت الاسلام و المسلمین شوقی ایزدی و تأثیرپذیری از دوست صمیمی‌اش شهید محمد مهدی جاودانی به اتفاق پدر در قالب راهپیمایی‌ها و تظاهرات اعتراضی در شهر رشت شرکت نموده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از پایه‌گذاران بسیج در منطقه گردید که در آن زمان کانون  فعالیت‌های انقلابی و فرهنگی محسوب می‌شد.

میرشمس مومنی‌زاده از نعمت مادری آشنا با معارف دینی، قرآنی و همسر و فرزندان تحصیل کرده، همفکر و همراه برخوردار است. او از سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به تشویق خانواده و حجت‌الاسلام والمسلمین شوقی ایزدی به مطالعه کتاب‌ها و جزوات مذهبی پرداخته و سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نیز به تدریس مبانی ایدئولوژی و آموزش‌های سیاسی در مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج پرداخته و از افراد شاخص و محوری در فعالیت‌های سیاسی و انقلابی در سطح شهرستان بوده است. علاقه وی به کتاب و کتاب‌خوانی، تحقیق و پژوهش قابل توجه بوده و هم اکنون نیز کتاب، بخش قابل توجهی از اثاثیه منزل او را تشکیل می‌دهد.

میرشمس مومنی‌زاده از سال ۱۳۶۶ وارد عرصه‌های اجرایی در وزارت کشور شده و به عنوان شهردار، بخشدار، معاون فرماندار و فرماندار و در ستاد استانداری به عنوان رئیس گروه اجتماعی، فرهنگی انجام وظیفه نموده است. علاقه‌مندی به کسب علم و دانش و روحیه پژوهش‌گری موجب شد تا وی علی‌رغم مشاغل اداری، ضمن خدمت، تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل نموده و اینک مشغول به تحصیل در مقطع دکتری برنامه‌ریزی روستایی است و با اخذ امتیاز لازم به انتشار هفته‌نامه سداد، به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی خود مبادرت می‌نماید.

مشی او در سیاست بر اساس معارف و آموزه‌های دینی، همواره مشی پرهیز از افراط و تفریط، اعتدال و میانه‌روی بوده و معتقد است هیچ‌یک از جناح‌های سیاسی کشور قادر به حذف دیگری نبوده و همه ظرفیت‌های موجود باید در خدمت توسعه کشور قرار گیرد؛ در مباحث علمی به مقوله توسعه علاقه‌مند است و مقالات متعددی در این خصوص به رشته تحریر درآورده که در قالب کتابی به نام “برای فردایی بهتر” به چاپ رسیده است.


سوابق اجرایی

  • شهردار املش از تاریخ ۱۳۶۶٫۰۱٫۰۶ الی ۱۳۷۱٫۱۱٫۱۱
  • سرپرست بخش‌داری املش و سرپرست شهرداری لنگرود با حفظ پست و سمت سازمانی در مقطعی از مدت مذکور
  • شهردار صومعه‌سرا از تاریخ ۱۳۷۱٫۱۱٫۱۲ الی ۱۳۷۷٫۱۰٫۲۶
  • بخش‌دار مرکزی شهرستان صومعه‌سرا از تاریخ ۱۳۷۷٫۱۰٫۲۷ الی ۱۳۸۱٫۰۵٫۳۰
  • معاونت فرمانداری شهرستان صومعه‌سرا با حفظ سمت بخش‌داری مرکزی در مقطعی از مدت مذکور
  • معاونت فرمانداری شهرستان رضوانشهر از تاریخ ۱۳۸۱٫۰۶٫۰۱ الی ۱۳۸۵٫۰۲٫۱۴
  • رئیس گروه اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان از تاریخ ۱۳۸۵٫۰۲٫۱۵ الی ۱۳۹۳٫۱۱٫۲۵
  • فرماندار شهرستان فومن از تاریخ ۲۶٫۱۱٫۱۳۹۳ الی ۱۳۹۵٫۱۱٫۰۸
  • فرماندار شهرستان بندرانزلی از تاریخ ۱۳۹۵٫۱۱٫۰۹  تا مرداد ماه سال جاری
  • فرماندار شهرستان رشت

سوابق فعالیت سیاسی

  • کاندیدای هشتمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان صومعه‌سرا

سوابق فعالیت های فرهنگی و انقلابی

  • صاحب امتیاز و مدیرمسئول هفته‌نامه سداد
  • چاپ مقاله در نشریات مختلف و سرمقاله‌های هفته‌نامه سداد که بخشی از آنها در قالب کتابی تحت عنوان “برای فردایی بهتر” به چاپ رسیده است.
  • عضویت فعال در بسیج سپاه از تاریخ ۱۳۶۰٫۰۱٫۰۱ و انجام امور مربوط به پشتیبانی جنگ در طی سال‌های دفاع مقدس
  • سازمان‌دهی و مدیریت برنامه‌های انقلابی، فرهنگی و اجتماعی در زادگاه و مناطق اطراف در سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی
  • /نبض خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا