استان هاخبر داغ

مگر در کاراته قحط النساء است؟!

تدبیرشرق/چندی پیش در خبرها خواندیم مسعود رهنما مدیرکل پیشینِ ورزش و جوانان استان گیلان پس از خداحافظی از این سِمت، در تمریناتِ تیم ملی کاراته بانوان حاضر شده و به آموزشِ دخترانِ کاراته‌کا (تحتِ نامِ مربی، مشاور و یا هر عنوانِ دیگر) می‌پردازد. اتفاقی که واکنش گسترده‌ی اهالیِ کاراته را در هر دو بخشِ بانوان و آقایان به دنبال داشت.
با انتشارِ خبرِ فوق، عده‌ی کثیری از کاراته‌کاها در پیامهای ارسالی برای پایگاه اطلاع‌رسانی ستارگان کاراته و یا از طریقِ گفتگوی تلفنی با این پایگاه خبری، تاکید کردند که در کاراته قحط النساء نیست و لذا نباید در حضورِ تعدادِ پرشماری از مربیانِ مجربِ بانو، آموزشِ دخترانِ کاراته‌کا را به رهنما سپرد. به زعمِ این گروه از منتقدین، استفاده از مربیِ مذکّر برای آموزشِ بانوان، عملی ساختارشکنانه تلقی میشود که تا پیش از این، کمتر مشاهده شده بود.

آنها همچنین می‌گویند سوایِ این موضوع که اقدامِ اخیرِ فدراسیون کاراته در بهره‌گیری از مربیِ مذکّر برای آموزشِ بانوان، از حیثِ هنجاری قابلِ انتقاد است، استفاده از شخصِ رهنما هم با توجه به پیشینه‌ی فنیِ او، چندان توجیه‌پذیر نیست.

به اعتقادِ این گروه از منتقدین، در کارنامه‌ی ورزشیِ رهنما، هیچ عنوانِ قهرمانیِ قابلِ ذکری به چشم نمی‌خورَد و از سویِ دیگر، او در پرورشِ قهرمان نیز در جایگاهی به مراتب نازل‌تر از همتایانِ خود قرار دارد. رهنما در طولِ سالهای حضورش در دنیای مربیگری، تنها توانسته است دو قهرمانِ شاخص (سعید حسنی‌پور و حامد زیگساری) را پرورش دهد که آن دو نیز، از ابتدا تا انتها، صرفا در کلاس‌های رهنما حضور نداشته‌اند و از مکتبِ دیگر اساتید هم کسبِ فیض نموده‌اند.

علاوه بر مواردِ فوق، منتقدین می‌گویند رهنما پس از ورود به عرصه‌ی مدیریت، سالها از دنیایِ فنی و مربیگری دور بوده و حالا چگونه می‌تواند به یکباره و بی‌مقدمه، سکانِ هدایت و رهبریِ تیم ملی بانوان را تحتِ هر نام و عنوانی اعم از مشاور یا مربی در دست گیرد؟

آنچه در سطورِ فوق خواندید، برگرفته از استدلالاتِ ارائه‌شده از سوی منتقدین و مخالفینِ حضورِ رهنما در کنارِ تیمهای ملی کاراته بود که به علتِ کثرتِ معتقدان به این نوع نگرش، در پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته، انعکاس یافت. اگر چه به نظرِ ما، انتقاداتِ اخیر دستِ‌کم در خصوصِ این فدراسیون، چندان منطقی به نظر نمیرسد.

یادمان باشد پیرامونِ فدراسیونی سخن می‌گوییم که همین چند روز قبل، نامِ انوشیروان دادگر را بدونِ هیچ سابقه‌ای در کاراته، به عنوانِ مربی در لیستِ نفراتِ اعزامی به رقابتهای لیگ جهانی آلمان ثبت کرده بود! رهنما هر چه باشد، کاراته را بهتر و بیشتر از دادگر بلد است!

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا