آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژی

کشف ۷۲ سیگنال فضایی عجیب از کهکشانی بیگانه با کمک هوش مصنوعی

سیگنال فضایی

محققان موسسه SETI (به معنای جستجو برای هوش فرازمینی) به تازگی اعلام کرده اند که در زمان بررسی ۴۰۰ ترابایت دیتای رادیویی به دست آمده از یک سیاره کوچک با فاصله ۳ میلیارد سال نوری از زمین سیگنال های عجیبی را کشف کرده اند.

دانشمندان برای این منظور از تکنولوژی هوش مصنوعی بهره گرفته اند که به صورت خودکار فرایند تحلیل دیتای به دست آمده از چندین منبع را انجام داده تا الگوها یا اتفاقات غیرعادی در آنها را شناسایی کند.

سیگنالهایی که این دانشمندان موفق به شناسایی شان شده اند (و به آنها انفجارهای سریع رادیویی یا FRB گفته می شود) در واقع پالس های روشن و سریعی هستند که نخستین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی کشف شدند و تصور می شود که منشاء آنها کهکشان های دور باشد با این حال اما هنوز مشخص نشده که علت ایجاد این انفجارهای رادیویی چیست.

مساله دیگر ماهیت جرمی است که آنها را ایجاد میکند و هنوز برای دانشمندان ناشناخته مانده است. طبق اعلام موسسه SETI فرضیه های مختلفی در این باره وجود دارد از جمله آنکه این انفجارها میتوانند آثار مربوط به مصنوعات تکنولوژیکی باشند که توسط هوشمند فرازمینی توسعه یافته اند.

سال گذشته پژوهشگران دانشگاه هاروارد اعلام کردند که این انفجارها ممکن است در نتیجه بیرون روی انرژی از فرستنده های قدرتمندی باشد که توسط تمدن های بیگانه ساخته شده اند تا از طریق شان کشتی های بادبانی نوری عظیم (light sail ships) را عازم سفرهای بین سیاره ای نمایند.

این کشتی های بادبانی در واقع با کمک فشار ناچیز ایجاد شده توسط نور، شتابی اندک اما پیوسته پیدا می کنند و در کنار هم فضاپیماها را با سرعتی بالا به حرکت در می آورند.

و اما در مورد سیگنال های اخیر باید بگوییم که در دیتای به دست آمده از تلسکوپ Green Bank مشاهده شده اند. این دیتا نیز مربوط به محدوده خالی از امواج آمریکا (موسوم به US Radio Quiet Zone) است که در واقع عاری از هرگونه سیگنال مخابراتی است تا از بروز اختلال در عملکرد تلسکوپ ها جلوگیری شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا