آخرین خبرهاعلم و تکنولوژی

کاهش ارزش سهام تامین کنندگان اپل در پی توییت اخیر دونالد ترامپ

تامین کنندگان اپل

تامین کنندگان آسیایی اپل تازه ترین تلفات جنگ لفظی میان دونالد ترامپ و اپل هستند. بعد از هشدار اپل درباره عواقب نه چندان خوشایند لایحه تعرفه اخیر ترامپ، رییس جمهور آمریکا در توییتی به اهالی کوپرتینو پیشنهاد کرد که به تولید محصولات خود در خاک ایالات متحده بپردازند و در نتیجه همین موضوع، ارزش سهام تامین کنندگان کلیدی اپل تا ۱۰ درصد کاهش یافته است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی می نویسد که بسیاری از تامین کنندگان چینی اپل مانند Luxshare Presicion ،Shenzhen Sunway و Suzhou Dongshan Presicion با کاهش ۱۰ درصدی ارزش سهام روبرو شده اند. لنز تکنولوژی، یونیورسال ساینتیفیک اینداستریال و Suzhou Anjie هم کاهش ۶ الی ۸ درصدی ارزش سهام را تجربه کرده اند و حتی شرکت های تایوانی معتبر مثل فاکسکان و پگاترون کورپ هم از کاهش حدوداً ۴ درصدی ارزش سهام در امان نبوده اند.

اپل هم اکنون هشدار داده که محصولاتی مانند اپل پنسیل، ایرپاد، اپل واچ و حتی مک مینی می توانند تحت تاثیر تعریفه عظیم ۲۵ درصدی قرار بگیرند که در نهایت مصرف کنندگان مجبور به پرداختش خواهند بود. تیم کوک، مدیرعامل اپی تنها یکی از مدیران برجسته آمریکایی است که عقیده دارد نبرد تجاری ترامپ بیشترین آسیب را به اقتصاد ایالات متحده خواهد زد.

اپل

کوک اخیراً توضیح داده که چرا انتقال پایگاه های تولیدی اپل به خاک ایالات متحده چندان واقع گرایانه نیست:

اتفاقی نیست که اکثر تولیدات اپل داخل یا در محدوده منطقه تجاری شنژن که در سال ۱۹۸۰ تاسیس شد انجام می شود. این بدان معناست که شهر شنژن طی ۳۷ سال به مرکز تولیدات جهان تکنولوژی تبدیل شده است. اپل بر شبکه عظیمی از تامین کنندگان و کارگزاران متکی است؛ برخی از آنها به تولید یک قطعه بسیار کوچک می پردازند. اکثر آنها در شنژن و پیرامون آن فعالیت می کنند، بنابراین انتقال همه چیز به یک نقطه دیگر برای اسمبل منطقی نیست.

ایده اینکه اپل تمام فعالیت های اسمبل خود را به ایالات متحده منتقل کند، آن هم در حالی که تمام تامین کنندگان داخل یا در محدوده یک شهر در آن سوی اقیانوس قرار دارند خیلی ساده امکان پذیر نیست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا