آخرین خبرهااستان ها

از اجرای طرح کارآفرینی و اشتغال جوانان تا افزایش سرانه فضای ورزشی در گیلان

تدبیرشرق/مدیرکل ورزش و جوانان گیلان گفت: در راستای اجرای طرح کارآفرینی و اشتغال جوانان، از تشکل های مردم نهاد و جوانانی که طرح های خوبی برای اشتغال ارائه کنند حمایت و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره پرداخت می‌شود.

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان در گفت و گویی اختصاصی با مریم بخشی مدیرکل ورزش و جوانان استان به بررسی دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این دو حوزه پرداخته است. این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

ابتدا معرفی کوتاهی از خودتان داشته باشید و به ما بگویید چه سوابقی در کارنامه دارید؟

کارشناس ارشد مدیریت ورزشی هستم و ۱۴ سال است که در حوزه ورزش فعالیت می کنم. کار در اداره ورزش و جوانان که پیشتر تربیت بدنی نام داشت را از سمت کارشناسی آغاز کردم و پس از آن مسئولیت ورزش بانوان را بر عهده گرفتم. در ادامه نیز بصورت همزمان عهده دار معاونت ورزشی و رئیس هیات همگانی اداره کل ورزش و جوانان گیلان شدم و هم اکنون به عنوان مدیرکل در حال خدمت به جامعه ورزشی و جوانان هستم.

در چه تاریخی به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان گیلان منصوب شدید و زمانی که این مسئولیت را پذیرفتید چه دغدغه هایی برای این حوزه داشتید؟

اردیبهشت امسال به عنوان سرپرست انتخاب شدم و یک ماه بعد حکم انتصاب من به عنوان مدیرکل صادر شد.

گیلان جزو سه استان برتر کشور در زمینه برخورداری از ورزشکاران سازمان یافته است و به عنوان استانی با فرهنگ بالای ورزشی شناخته می شود.

داشتن نمایندگانی در لیگ برتر رشته های مختلف ورزشی از جمله فوتبال ، مسئولیت سنگینی را برای مدیریت ورزش گیلان ایجاد کرده است.

هرساله در رقابت های بین المللی مختلف، مدال های رنگینی بر گردن ورزشکارانی از این استان آویخته می شود که نشان از ظرفیت بالای موجود دارد.

گیلان در سطح کشور بیشترین آمار ورزشکاران بیمه شده را دارد و با توجه به اینکه بخش عمده جمعیت استان ساکن روستاها هستند، علاوه بر ورزش همگانی باید به توسعه ورزش در روستاها نیز توجه ویژه داشت.

دو حوزه ورزش و جوانان دارای مخاطبین بسیاری در جامعه هستند که باید نیازهایشان شناسایی و برای رفع آن ها برنامه ریزی شود. در مجموع ساماندهی امور ورزش و جوانان مستلزم صرف انرژی و وقت زیادی است.

پس از ادغام دو سازمان و تشکیل وزارت ورزش و جوانان، ساماندهی امور جوانان نیز در کنار سیاستگذاری و مدیریت ورزشی به این وزارتخانه واگذار شد. چقدر تلاش کردید حوزه جوانان نیز همپای ورزش مورد توجه قرار بگیرد؟

با توجه به اینکه بخش زیادی از جامعه ورزشی را جوانان تشکیل می دهند، همواره ارتباطی بین دو حوزه ورزش و جوانان برقرار است . با این حال، هر کدام از این حوزه ها مسائل و مشکلات خاص خود را دارند که باید به صورت تخصصی به آن ها پرداخته شود. خوشبختانه سیاستگذاری های خوبی در حوزه جوانان از سوی وزارتخانه انجام شد و ما تلاش می کنیم با بهره گیری از آن ها به عنوان سندی بالادستی، از حداکثر ظرفیت برای ارتقاء این حوزه بهره بگیریم.

استاندار گیلان نیز همواره بر لزوم حمایت از جوانان و رفع مشکلات این قشر تاکید دارند و این مسئولیت ما را سنگین‌تر کرده است.

دکتر سالاری در آغاز فعالیت خود به عنوان استاندار گیلان، بخشنامه ای مبنی بر استفاده از ظرفیت بانوان و جوانان در مناصب مدیریتی صادر کردند و انتصاب شما به عنوان اولین بانوی مدیرکل در تاریخ ورزش کشور نیز در همین راستا صورت گرفت. خودتان برای اجرای این بخشنامه چه کردید؟

همانطور که اشاره کردید، استاندار گیلان به شعار استفاده از ظرفیت بانوان و جوانان جامه عمل پوشاندند و به من اعتماد کردند تا به عنوان اولین بانوی مدیرکل در تاریخ ورزش کشور مشغول به خدمت شوم.

قطعا تمام تلاش خودم را به کار می گیرم تا راه را برای فعالیت سایر بانوان در جایگاه های مدیریتی هموار کنم و بستری فراهم نمایم تا این فرصت در اختیار آن ها نیز قرار بگیرد.

با توجه به اینکه جوانگرایی یکی از سیاست هایی است که در مجموعه وزارت ورزش و جوانان نیز در دستور کار قرار دارد، زمینه خوبی برای بهره مندی از ظرفیت این قشر در اداره کل ورزش و جوانان گیلان به وجود آمد.

بعد از شروع فعالیت من به عنوان مدیرکل، مسئولیت دو معاونت ورزش و اداری مالی به نیروهای جوان زیر ۴۰ سال واگذار شد.

در ادارات شهرستانی نیز چندین بانو در پست معاونت منصوب شدند و پیشنهاداتی برای ریاست بانوان نیز داشتیم که موافقت های لازم اخذ شده و مقدمات کار در حال انجام است.

چقدر با شبکه های مجازی ارتباط دارید؟

شبکه های مجازی همانند شمشیری دو لبه هستند که همانقدر که می توانند مفید واقع شوند، ممکن است مخرب باشند؛ مخصوصا در حوزه های حساسی مانند ورزش و جوانان. ما در اداره کل ورزش و جوانان گیلان تلاش کردیم ضمن درگیر نشدن با حاشیه ها، از ظرفیت های مثبت این فضا حداکثر استفاده را برای اطلاع رسانی داشته باشیم.

چقدر اخبار منتشر شده در رسانه ها را پیگیری می کنید؟

بدون شک وظایف ذاتی ما ایجاب می کند که پیگیر اخبار و گزارشات مرتبط با حوزه فعالیت خود باشیم. همه روزه در ابتدای ساعات کاری، گزارشی از بازتاب اخبار مرتبط با ورزش و جوانان در رسانه ها به مدیران مجموعه ارائه می شود و تلاش می کنیم که اگر مشکلی مطرح می شود نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

 چنانچه انتقادی به عملکرد شما و یا اداره کل ورزش و جوانان گیلان وارد شود چه واکنشی خواهید داشت؟

خانم ها به دلیل ویژگی های ذاتی بسیار صبور هستند و من در عمل ثابت کرده ام که نسبت به انتقادات جبهه گیری و مقابله به مثل نخواهم کرد.

به هر حال وقتی انتقادی مطرح می شود لازم است ریشه یابی شود؛ با این وجود معمولا بنا را بر این می گذارم که نقطه ضعفی وجود داشته که مورد انتقاد قرار گرفته است و سعی می کنم از انتقادات برای بهبود عملکرد اداره کل استفاده کنم.

کدامیک از ادارات شهرستانی ورزش و جوانان را در گیلان فعالتر ارزیابی می کنید؟ به چه علت؟

هرکدام از ادارات شهرستانی در یکسری ابعاد قوی تر عمل می کنند زیرا استعدادهای بالقوه ای در هر شهرستان وجود دارد که مخصوص همان منطقه است. مثلا شهرستان های ماسال و شفت با وجود اینکه مناطق محروم ورزشی هستند در زمینه ورزش های همگانی و روستایی بسیار خوب عمل می کنند.

در بازی های آسیایی ۱۲ نماینده از بندر انزلی شرکت داشتند پس می توان این شهرستان را در زمینه ورزش های قهرمانی خاص دانست. یا اینکه در چند هفته گذشته، یک جشنواره بزرگ بازی های بومی و محلی در رودسر برگزار شد که کسی تصور نمی کرد بین ۵ تا ۶ هزار نفر از آن استقبال کنند.

برخی شهرستان ها نیز در حوزه جوانان اقدامات خوبی انجام دادند.

سرانه فضای ورزشی در گیلان به ازای هر نفر چقدر است و چه برنامه ای برای ارتقاء آن دارید؟

مجموعا سرانه فضای ورزشی در گیلان تا سال گذشته ۶۸ صدم متر به ازای هر نفر بود که طبق هدف گذاری صورت گرفته باید به یک متر برسد. در کل، سرانه فضای ورزشی در کشور پایین است و در سیاست گذاری های کلان پیش بینی شده است که به ۲ متر ارتقاء پیدا کند در حالیکه این رقم اکنون ۱٫۲ درصد است. به عقیده من دستیابی به این شاخص با توجه به محدودیت های اعتباری موجود به آسانی محقق نخواهد شد؛ البته ما تمام تلاشمان را می کنیم ولی هدف اول ما دستیابی به شاخص ۱٫۲درصد است. اگرچه سرانه فضای ورزشی گیلان نسبت به کشور در سطح پایین تری قرار دارد، شهرستان هایی همانند صومعه سرا و سیاهکل از متوسط کشوری جلوتر هستند.

از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، رشد خوبی در سرانه فضای ورزشی گیلان اتفاق افتاده است.

استاندار گیلان در ماه های اخیر پس از دیدار با رئیس فدراسیون والیبال کشور، دستور ساخت یکهزار زمین والیبال در روستاهای استان تا پایان سال را صادر کردند. تاکنون چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است؟

دقت نظر استاندار گیلان در این زمینه جای تقدیر دارد. ایشان تجربه موفقی از اجرای طرحی مشابه در استان بوشهر داشتند و اکنون قصد دارند از آن تجربه در گیلان استفاده کنند. یکی از مشکلات موجود در زمینه اجرای طرح های ورزشی در روستاها، به مالکیت زمین ها بر می گردد.

ما در گام اول ۱۶۰ زمینی که مالکیت و صورت جلسه واگذاری به نام ورزش و جوانان دارند را تعیین و طی طرحی به دفتر فنی استانداری گیلان گزارش کردیم. با زمینه های فراهم شده، پیش بینی می کنیم اجرای این طرح ها در گیلان به سرعت انجام شود.

در اداره کل ورزش و جوانان گیلان چقدر برای برقراری تعامل با افتخار آفرینان عرصه های ورزشی و جوانان تلاش کردید؟

بازی های آسیایی جاکارتا از ۲۸ مرداد در دو بخش آسیایی و پاراآسیایی آغاز شد و ما برای حمایت از ورزشکاران گیلانی که در اردوی آمادگی برای اعزام به این مسابقات به سر می بردند، حقوق ماهیانه تعیین کردیم.

استاندار گیلان نیز در مراسم بدرقه ورزشکاران اعزامی گیلان به بازی های آسیایی جاکارتا اندونزی که برای نخستین بار در هتل آکادمی تهران برگزار شد، برای نفراول و دارنده طلا ۲۰ میلیون تومان، نقره ۱۵ میلیون تومان و برنز ۱۰ میلیون تومان پاداش درنظر گرفتند که ۴ نفر از ورزشکاران گیلانی موفق به کسب مدال شدند که شامل ۲ مدال نقره و ۲ مدال برنز است.

علاوه بر ورزشکاران، مربیان، داوران و سرپرستان تیم نیز از این حمایت مالی بهره مند شدند.

در واقع ما با این اقدام تلاش کردیم به ورزشکاران استان ثابت کنیم که به فکرشان هستیم و از آن ها پشتیبانی می کنیم.

قهرمانان و جوانان نخبه ای که با ما در ارتباط هستند، روحیاتی حساس و البته مطالبات به حقی دارند. ما نیز در اداره کل ورزش و جوانان گیلان تلاش می کنیم ضمن گوش دادن به مشکلات آن ها، اقدامات حمایتی لازم را انجام دهیم.

در طول چند ماه گذشته چندین دیدار بین استاندار گیلان با جوانان و قهرمانان ورزشی صورت گرفت که آخرین آن ها پیش از اعزام به مسابقات آسیایی بود.

گیلان در حوزه های مختلف یکسری مطالبات ملی دارد. اداره کل ورزش و جوانان استان چه مواردی را در سطح ملی پیگیری می کند؟

چهار طرح عمرانی ورزشی را در قالب پروژه های ملی در گیلان داریم که سال ها روی زمین مانده اند و به ثمر رسیدن آن ها مساعدت هایی در سطح ملی را می طلبد.

این پروژه ها شامل پیست دوچرخه سواری رشت، استادیوم رستم آباد، سالن تختی لاهیجان و یک پروژه ورزشی در ماسال هستند که یکی از اولویت های کاری ما این است که تا دهه فجر بتوانیم حداقل دو مورد از این پروژه ها را به همراه فاز نخست یکی دیگر از پروژه ها به بهره برداری برسانیم.

مسائل دیگری نیز وجود دارد که حتما باید در سطح کشوری دنبال شوند که جام های ورزشی از این دست به شمار می روند. سال هاست که میزبانی از مسابقات وزنه‌برداری جام نامجو که به نام یکی از ورزشکاران افتخار آفرین گیلان نامگذاری شده است را پیگیری می کنیم. تحقق این امر از آرزوهای دیرینه ماست و رایزنی هایی نیز انجام داده ایم که بتوانیم در منطقه آزاد انزلی میزبان این جام بین المللی باشیم.

در حوزه جوانان نیز گام هایی برداشته ایم که از جمله آن ها می توان به میزبانی از اولین دوره کارآفرینی جوانان کشور اشاره کرد. در این دوره کارگاه هایی برای جوانان ترتیب داده شد و از آن ها تجلیل به عمل آمد.

به طور کلی، پیگیری پروژه هایی هستیم که علاوه بر امتیاز آوردن برای ما، مورد استقبال جوانان نیز قرار بگیرند و در این راه تلاش می کنیم از همه ظرفیت های کشوری بهره بگیریم.

 شاخص های مربوط به ورزش و جوانان گیلان نسبت به مدت مشابه سال گذشته چه تغییری داشته اند؟ چه انتظاراتی از مسئولین استانی و کشوری برای ارتقاء این شاخص ها دارید؟

وضعیت شاخص ها در حوزه ورزش به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آن ها مقطعی هستند. به عنوان مثال در سالی که بازی های آسیایی برگزار می شود قطعا باید شاخص مربوط به ورزش های قهرمانی نسبت به دیگر سال ها با رشد همراه باشد.

همچنین میزبانی از اردوهای ملی از دیگر شاخص های ارزیابی عملکرد در حوزه ورزش است که تنها در دو ماهه اول سال به بالغ بر ۲۰ مورد در گیلان رسید.

تجهیز خانه های ورزش روستایی گیلان نیز امسال برای اولین بار صورت گرفت و توانستیم برای افتتاح ۳۰ مورد از این خانه ها در سالجاری برنامه ریزی کنیم.

حجم اقداماتی که امسال در حوزه جوانان انجام شده نیز در سال گذشته بی سابقه بوده است.

در راستای قهرمان پروری در سنین پایین چه تمهیداتی پیش بینی کرده اید؟

استعدادیابی فرایندی زمان بر است. پایگاه قهرمانی استان از سال گذشته مجددا عملکرد پویایی را در پیش گرفت و سال گذشته یک مرحله استعدادیابی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش گیلان انجام شد و آماری از دانش آموزان مستعد و رشته های ورزشی مورد علاقه آن ها به دست آمد. از دانش آموزان تست های پیشرفته ای گرفته شد و نهایتا تعدادی از آن ها با هیئت های ورزشی معرفی شدند.

البته این اولین مرحله استعدادیابی بود و ما تلاش می کنیم در آینده این فرآیند با کیفیت بهتری برگزار شود.

کدامیک از رشته های ورزشی گیلان را پرافتخارترین می دانید؟

گیلان در زمینه ورزش های رزمی جایگاه خوبی دارد و فکر می کنم کاراته استان پرافتخار است و ورزشکاران، مربیان و داوران این رشته ظرفیت های فراوانی دارند. قایق رانی گیلان نیز وضعیت بسیار خوبی در کشور و دنیا دارد و نمایندگان استان در این دو رشته افتخارات خوبی در بازی های آسیایی کسب کرده اند.

همچنین وزنه برداری، شمشیربازی و کبدی نیز از حیث افتخار آفرینی در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

در رشته های پارالمپیکی نیز نمایندگان زیادی از گیلان عضو تیم ملی هستند.

چقدر تلاش کردید ورزش بانوان را ارتقاء دهید؟

در چند سال اخیر ورزش بانوان در کشور با اقبال خوبی روبرو شده است. ورزش بانوان امکانات و فضای متفاوت تری می طلبد ولی با این حال، گام های خوبی در این زمینه برداشته ایم و اقداماتی پایه ای انجام داده ایم که در سال های آتی نتایج آن ها بروز می کند.

در رشته های تکواندو، کاراته و قایق رانی شانس بالایی برای افتخار آفرینی بانوان داریم و بسیاری از بانوان ورزشکار استان در سطوح بین المللی فعالیت می کنند.

استان گیلان دو تیم پر طرفدار فوتبال دارد که در سطح کشور حائز اهمیت هستند. برای ساماندهی به امور این دو تیم چه اقداماتی از سوی اداره کل ورزش و جوانان صورت گرفته است؟ چالش عمده پیش روی این دو تیم چیست؟

مهمترین مشکل تیم های فوتبال گیلان به مالکیت آن ها بر می گردد. متاسفانه سرمایه گذاری بخش خصوصی در تیم های ورزشی استان ضعیف است و با توجه به اینکه فوتبال رشته ای پرهزینه محسوب می شود، این ضعف نمود بارزی در این رشته پیدا کرده است.

سرمایه گذاری در فوتبال عشق می خواهد چراکه ممکن است عواید بدست آمده نتواند هزینه ها را جبران کند. ما نیازمند هستیم که سرمایه داران بزرگ استان در این زمینه ورود کنند. باید از زحمات تمامی مسئولین استان تشکر کنم که برای حضور تیم سپیدرود به عنوان نماینده گیلان در لیگ برتر همکاری کردند.

برای تیم فوتبال ملوان بندر انزلی نیز زحمات زیادی کشیده شد ولی عقیده دارم یکی از دلایل مشکلاتی که برای تیم های ما به وجود می آید، عدم آگاهی آن ها به قوانین بین المللی است. در جریان کسر امتیاز تیم ملوان نیز چنین اتفاقی رخ داد و جریمه ای که میشد با پایین ترین هزینه پرداخت کرد، به رقمی میلیاردی تبدیل شد و از تلاش‌های استاندار گیلان و کمک منطقه آزاد انزلی نیز کمال قدردانی را دارم.

هیئت های ورزشی می توانند به عنوان بازوانی پرتوان برای اداره کل ورزش و جوانان نقش آفرینی کنند. آیا این هیئت ها در گیلان نقش تاثیرگذاری ایفا می کنند یا خیر؟

نقش اداره کل ورزش و جوانان نظارتی است و بخش اجرا به تشکل های مردم نهاد در حوزه جوانان و هیئت ها در حوزه ورزشی مربوط می شود.

مسلما هر کاری در حوزه ورزش انجام می شود، حتما حوزه تخصصی برایش زحمت کشیده است. برقراری تعامل بین اداره کل با تشکل های مردم نهاد و هیئت ها بی شک ضرورت دارد چراکه عملکرد خوب آن ها منجر به تعالی حوزه ورزش و جوانان در استان می شود.

در حال حاضر عملکرد برنامه محور باید مورد توجه قرار گرفته و برای حضور در رقابت های المپیک ایجاد آمادگی شود.

از آن دسته از هیئت های ورزشی که برنامه داشته باشند قطعا حمایت می کنیم. به عنوان مثال، با تفاهم نامه ای که بین هیئت دوچرخه سواری و پلیس راهور گیلان منعقد شد، برای اولین بار در کشور اجرای طرح پلیس دوچرخه سوار به صورت پایلوت در دستور کار قرار گرفت و به زودی به اجرا در می آید.

تا کنون فعالیت ۳۰ پلیس در این قالب پیش بینی و تامین منابع این طرح نیز انجام شده است که نیمی از آن توسط اداره کل ورزش و جوانان و مابقی از سوی پلیس راهور تقبل می گردد.

در حوزه جوانان کدام دستگاه ها می توانند با برقراری تعامل با اداره کل ورزش و جوانان موثر واقع شوند؟ از سایر دستگاه ها برای رفع مشکلات قشر پردغدغه جوان چه انتظاراتی دارید؟

با وجود اینکه وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی امور جوانان معرفی شده است، همه دستگاه ها با این قشر از جامعه در ارتباط هستند و در قبال آن ها مسئولیت دارند.

خوشبختانه ستاد ساماندهی امور جوانان این ظرفیت را دارد که بین دستگاه های اجرایی تعامل برقرار کند. استاندار گیلان همواره تاکید دارند که در ستاد، برنامه از سوی دستگاه ها ارائه شود تا همه با هم بتوانیم گامی بزرگ در حوزه جوانان برداریم.

استاندار گیلان تمامی دستگاه ها را موظف به تدوین برنامه ای ۵ ساله با برشی یکساله کردند. در برش یکساله برنامه اداره کل ورزش و جوانان گیلان چه اقداماتی پیش بینی شده است؟

تلاش می کنیم آرزوی دیرینه مردم گیلان برای کسب مدال المپیک را به تحقق برسانیم.

به علاوه، ایجاد انگیزه بویژه برای قهرمانان حرفه ای و نخبه می تواند بسیار در تحقق اهداف پیش بینی شده تاثیرگذار باشد. بعنوان مثال برای مدال آوران گیلان در بازی های آسیایی جاکارتا که اخیرا برگزار شد، هدایایی از طریق استانداری تدارک دیدیم و و در نظر داریم با رایزنی هایی که در آینده انجام میدهیم، این جوایز را برای افتخارآفرینان گیلان در رقابت های المپیک نیز تامین کنیم.

همچنین در حوزه ورزش همگانی باید به جایی برسیم که هر هفته یک برنامه خاص در سطح روستاها و شهرستان ها داشته باشیم تا از این طریق نشاط اجتماعی نیز حاصل شود.

احداث خانه های ورزش روستایی از دیگر برنامه های ما در سالجاری هستند.

ساخت زمین والیبال در ۱۰۰۰ روستا از جمله برنامه های مورد تأکید استاندار گیلان به اداره کل ورزش و جوانان است که می تواند زیرساخت بسیار خوبی برای استان فراهم کند.

در حوزه جوانان نیز یکی از اقدامات خوبی که صورت گرفت، توانمندسازی این قشر بود که در قالب برنامه هایی همچون کارگاه های تخصصی، نشست های مختلف و دوره های مشاوره انجام شد و امسال نیز مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

اجرای طرح کارآفرینی و اشتغال جوانان را در دستور کار داریم که به این منظور اعتباراتی در اختیارادارات کل قرار داده شد تا در قالب تسهیلات، ابتدا به تشکل های مردم نهاد و سپس به جوانانی که طرح های خوبی برای اشتغال دارند اعطاء شود.

اجرای این طرح علاوه بر کمک به اشتغال جوانان، آثار مثبت زیادی از جمله پیشگیری از اعتیاد و ارتقاء سلامت جامعه به همراه دارد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا