آخرین خبرهااستان هااسلایدر

بنیاد مسکن لاهیجان با ارائه اطلاعات نادرست، مردم را به سخره نگیرد/ مدیر اداره، لاهیجان را دارای ۴۳۰ روستا اعلام می کند در حالی که لاهیجان تنها ۱۸۶ روستا دارد!

به گزارش تدبیرشرق به نقل از پایگاه خبری زبان گویا، توسعه روستا پایدارترین سیاست و راهبرد در توسعه هر استان به شمار می رود. برای نهادینه سازی این سیاست ابزارها و روشهای مختلفی وجود دارد که صدور سند برای املاک در روستاهها به موازات سایر سیاست های توسعه ای مناطق روستایی از جمله این روش هاست.

بر این اساس خانه ها و اماکن روستایی یکی از منافع سرمایه ای جوامع روستایی به شمار می آیند که مالک آنها نیازمند است با تکیه بر قانون نسبت به دارایی خود احساس امنیت نماید.

از طرفی دولت و در راس آن نهاد بنیاد مسکن مکلف است به منظور بهبود وضعیت روستاها در زمینه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، راهبری، نظارت و هماهنگی بین دستگاههای اجرائی، ارتقاء سطح درآمد و کیفیت زندگی روستائیان و کشاورزان و کاهش نابرابری‌های موجود بین جامعه روستایی، عشایری و جامعه شهری، حمایت لازم را از این قشر انجام دهد، ارتقاء شاخصهای توسعه روستایی و ارائه خدمات نوین و تهیه برنامه اولویت‌بندی خدمات روستایی با توجه به شرایط منطقه‌ای و محلی از مهترین این اقدامات است.

سیدضیاء نبوی، سرپرست اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان لاهیجان ۷ شهریور ۹۷ در گفتگویی با خبرگزاری ایرنا مدعی شد که ۱۴ هزار جلد سند روستایی در شهرستان لاهیجان صادر شد! این اظهار نظر سرپرست بنیاد مسکن لاهیجان در حالی است که در کل شهرستان لاهیجان، حدود ۲۰ هزار جلد سند روستایی از زمان شروع طرح در لاهیجان صادر شده است و از آنجایی که سهمیه سند استان گیلان سالیانه ۱۶ هزار سند می باشد، پس خبر صدور ۱۴ هزار در کمتر از یک سال بنا به ادعای سیدضیا نبوی کمی غیر واقعی به نظر می رسد.

گفتنی است که اکثریت صدور سند روستایی در لاهیجان طی سال های ۹۲ تا ۹۵ و در زمان مدیریت رئیس سابق این اداره (مهدوی سعیدی) و با حمایت های نماینده سابق مجلس (ندیمی) و به تعداد حدود ۱۰ هزار جلد سند صادر گردید که بر همان اساس بنیاد مسکن لاهیجان در ۳ سال متوالی، شهرستان اول استان گیلان بود و اداره مذکور از ادارات ۱۸ استان کشور نیز در رده بالاتری در صدور سند روستایی قرار گرفته بود و در سال ۹۶ بر اساس اعلام روابط عمومی بنیاد مسکن گیلان، بندر انزلی در صدور اسناد مالکیت روستایی گوی رقابت را از لاهیجان ربود!

سیدضیاء نبوی در مصاحبه خود مدعی شد از این تعداد سند صادره هفت هزار و ۵۱۷جلد در بخش مرکزی و ۶۸۳ جلد در بخش رودبنه از شهریور ماه سال گذشته تاکنون (شهریور ۹۷) صادر شده است که مجموع آن می شود ۸۲۰۰ جلد سند روستایی که با آمار غیرواقعی ۱۴ هزار جلد هم دارای تناقض عجیبی می باشد.

با توجه به تحقیقات به عمل آمده طی شش ماه نخست سال ۹۶ (در زمان مدیریت سابق)، در حدود ۳۵۰ سند روستایی در شهرستان لاهیجان صادر و در شش دوم سال ۹۶ (از زمان شروع سرپرستی مدیریت فعلی) نیز ۳۵۰ سند صادر گردیده است و  اجرای تعهد سهمیه لاهیجان (صدور ۱۰۰۰ جلد سند روستایی طی یکسال جزو سهمیه لاهیجان بود) محقق نگردید و مقام اول لاهیجان در استان را دو دستی تقدیم شهرستان دیگری نموده است.

اظهارات عجیب و غریب نبوی به همین موضوع سند روستایی ختم نشد و وی مدعی شد که طرح هادی در شهرستان لاهیجان در تمام روستاها اجرا شده است ولی ۴۳۰ طرح هادی روستایی در شهرستان لاهیجان نیاز به بازنگری دارند. باید از این سرپرست غیربومی اداره بنیاد مسکن لاهیجان پرسید که آیا تعداد روستاهای شهرستانی که در آن حضور دارید را مطلع نیستید؟ لاهیجان دارای ۱۸۶ روستا در مجموع دو بخش مرکزی و رودبنه است و ۴۳۰ طرح هادی برای روستاهای کدام شهرستان ها است!؟

در رابطه با این موضوع نیز، شایان ذکر است که تهیه طرح هادی در کلیه روستاهای شهر لاهیجان در سال ۱۳۹۴ به انجام رسید و حدود ۳۶ روستا که ۱۰ سال از مدت اجرای طرح هادی در آن گذشته بود با پیگیری نماینده وقت مجلس شهرستان و مکاتبه با مهندس شاملو (معاونت عمران روستائی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) و صدور دستورات لازم که در پیوست آمده است، صورت گرفت و در ۶ ماه نخست سال ۹۶، نقشه برداری ۲۳ روستا از ۳۶ روستای مورد نظر جهت بازنگری انجام گرفت و با این تفاسیر و بعد از گذشت یکسال از آن زمان، در بدترین شرایط و حداکثر ۵۰ روستا در لاهیجان نیازمند بازنگری می باشد که باز هم با آمار ۴۳۰ روستا هیچ همخوانی نخواهد داشت.

همانطور که در بالا اشاره شد اطلاعات ارائه شده از سوی سرپرست بنیاد مسکن لاهیجان در موارد بسیاری نادرست و اشتباه است و با بررسی ساده می تواند این موضوع را فهمید و حتی در آمار روستاهای شهرستان که متغیر نمی باشد، ایراد به آن وارد است اما چرا سرپرست اداره بنیاد مسکن لاهیجان، در هفته دولت که درست زمان گزارش دهی دقیق مسئولان به مردم است، اقدام به ارائه اطلاعات غلط و اشتباه می‌کند؟ آیا باید بدنبال هدف خاصی از این اقدام بود؟

منابع این گزارش دهی از کجا تهیه می‌شود و آیا در بنیاد مسکن استان گیلان واقعا کسی صحت آمارها را بررسی نمی‌کند؟ آیا اطلاعاتی که به مقامات شهرستان و استان و کشور ارائه می‌شود نیز این‌گونه است؟ آیا اداره کل بنیاد مسکن گیلان تصمیمی ندارد تکلیف اداره بنیاد مسکن لاهیجان را که ۱۱ ماه است با سرپرست اداره می شود را مشخص نماید؟

مدیرکل محترم بنیاد مسکن استان گیلان، بر اساس چه معیاری مدیران شهرستانی خود را انتخاب می کند؟ آیا وقت آن نرسیده که مدیرکل محترم بنیاد مسکن استان گیلان در کنار بازنگری در طرح هادی روستایی، یک بازنگری در انتخاب هاو انتصاب ها داشته باشد و مدیرانی را منصوب کند که حداقل توان ارائه گزارش دقیق در حوزه مدیریتی خود را دارا باشند؟

لازم است اداره کل بنیاد مسکن استان گیلان در این مورد پاسخگو باشد و به صورت شفاف علت‌ را بررسی کند و این پایگاه خبری نیز آمادگی انتشار جوابیه در این رابطه را دارد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا