آخرین خبرهااستان ها

با نگاه تامین مصالح و منافع عموم پیگیر مسائل سد لاسک هستم / از پیگیری سمن ها همراه با ارائه راهکارهای عملی استقبال می کنیم

استاندار گیلان با بیان اینکه هیچ پروژه ای در گیلان شروع نمی شود مگر اینکه ابعاد اجتماعی آن مورد توجه قرار گیرد، توجه به نیازهای عمومی جامعه و بهره گیری از هم افزایی جمعی را اصلی مهم در مدیریت استان خواند.

تدبیرشرق/ عصر امروز نشست هم اندیشی با جمعی از فعالان محیط زیستی به ریاست دکتر مصطفی سالاری برگزار شد.

در این نشست استاندار گیلان بر ضرورت تامین آب شرب روستایی،توسعه آبزی پروری و رونق گردشگری به عنوان برنامه های محوری گیلان تاکید کرد و گفت: توجه به عناصر بومی علاوه بر حفظ منابع طبیعی و صیانت از محیط زیست موجب فراهم شدن بسترهای توسعه محور در استان می شود.

وی با بیان اینکه هیچ پروژه ای در گیلان شروع نمی شود مگر اینکه ابعاد اجتماعی آن مورد بررسی قرار گیرد، توجه به نیازهای عمومی جامعه و بهره گیری از هم افزایی جمعی را اصلی مهم در مدیریت استان خواند و گفت: تشکل های مردم نهاد به عنوان یکی از مهمترین ارکان تاثیرگذار جامعه باید نسبت به اتفاقات جامعه توجه کنند و از پیگیری ها و ارایه راهکارهای عملی آنان استقبال می کنیم.

دکتر سالاری به مباحث مطرح در بحث احداث سد لاسک اشاره کرد و افزود: با نگاه تامین منافع و تامین مصالح عمومی پیگیر مسائل مرتبط با سد لاسک هستیم.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح کرد: ابعاد اجتماعی این طرح نباید مغفول بماند لذا در سایه تعامل با ساکنان روستاهای همجوار و ذینفعان محلی سد لاسک به دنبال تعیین تکلیف و تضمین قطعی برای اجرای صحیح آن هستیم.

وی رفع مشکل کم آبی در گیلان را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: در استانی که متوسط بارندگی آن۸۰۰ تا۱۲۰۰میلی متر است باید مدیریت بهینه در تامین، مصرف و انتقال ارائه داد تا بحرانی اراضی کشاورزی را تهدید نکند.

دکتر سالاری با بیان اینکه قبل از ساخت و بهره برداری از سد منجیل مهمترین منابع تامین آب آب بندان ها بوده است، خاطرنشان کرد: لایروبی آبندان ها از جمله روش هایی است که میزان بحران کم آبی را کاسته و رونق چشمگیری در کشت و زراعت را به همراه می آورد.

دکتر سالاری با بیان اینکه در جریان اجرای عملیات لایروبی به صورت مکانیزه حدود۲۹۰ میلیون مکعب به حجم ذخیره سازی آب اضافه می شود اظهار داشت:رودخانه و چشمه ها هم از منابع اصلی آبی استان به شمار می آیند باید مدیریتی اصولی داشته باشند.

استاندار گیلان احیاء و لایروبی آب بندان ها را علاوه بر افزایش ذخیره سازی منابع آبی، فرصتی برای توسعه فعالیت های اقتصادی و گردشگری استان برشمرد و افزود : پرورش پرندگان ، آبزی پروری ، فعالیت های گردشگری از جمله طرح هایی به شمار می رود که می توان علاوه بر ذخیره سازی منابع آبی در آب بندان ها اجرا کرد .

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه صیانت از منابع طبیعی از ارکان توسعه گردشگری است، توسعه این صنعت را گامی بزرگ در حفظ محیط زیست و ایجاد اشتغال پایدار با تکیه بر توان طبیعی دانست.

استاندار گیلان آموزش بومیان مناطق مستعد توسعه گردشگری را یک ضرورت خواند و گفت: به منظور توسعه بومگردی با هدف حفظ منابع طبیعی می توان نسبت به واگذاری مشروط اراضی جنگلی و طبیعی به بخش خصوصی اقدام کرد و با انجام فعالیت هایی همچون پلاک کوبی و عکسبرداری شناسنامه ای برای درختان و تحویل آن به مجری طرح بومگردی نسبت به حفاظت از منابع طبیعی گام برداشت.

دکتر سالاری افزود: دولت به تنهایی نمی تواند از محیط زیست و منابع طبیعی حفاظت کند و این امر باهمراهی و مشارکت مردم محقق می شود.

وی بر لزوم اجرای اقدامات بازدارنده برای ساخت بی رویه و بدون برنامه ویلا در مناطق مختلف گیلان تاکید کرد و اجرای طرح بومگردی را جایگزینی مناسب برای آن و نیز عاملی برای جذب بیشتر گردشگران خواند.

دکتر سالاری در پایان انجام فعالیت های متعدد با رویکرد اشتغال بومی را نیز مورد بحث قرار داد و گفت: باید روند توسعه جوامع محلی را با نگاهی فزاینده و تعامل با جامعه میزبان محلی دنبال کرد.

در ابتدای این جلسه فعالین محیط زیستی حاضر به بیان نظرات و مطالب خود پرداختند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا