آخرین خبرهابین الملل

تمایل ترامپ به خصوصی سازی جنگ افغانستان

جنگ افغانستان

براساس گزارش ان‌بی‌سی، رئیس‌جمهوری آمریکا به پیشنهاد اریک پرینس، موسس بلک‌واتر برای خصوصی‌سازی جنگ ایالات متحده در افغانستان تمایل دارد.

به گزارش تدبیرشرق، ان‌بی‌سی نیوز جمعه با استناد به مقام‌های ارشد کنونی و سابق آمریکا گزارش داد، با پیشنهاد مذکور نیروهای آمریکایی با مقاطعه‌کاران نظامی خصوصی جایگزین می‌شوند که برای یک دفتر رابط دولتی که مستقیما به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش دهد، کار کنند.

براساس این گزارش، مشاوران رئیس‌جمهوری آمریکا نگران هستند که بی‌طاقتی ترامپ درباره درگیری افغانستان موجب شود تا او با جدیت پیشنهاداتی مانند طرح‌های اریک پرینس را مورد بررسی قرار دهد یا حتی دستور خروج کامل و ناگهانی نیروهای آمریکایی را صادر کند.

موسس شرکت بلک‌واتر به ان‌بی‌سی نیوز گفت، گمان می‌کند مشاوران ترامپ در حال ترسیم تصویری زیبا از تلاش‌های مرتبط با این جنگ هستند و مدعی می‌شوند که صلح نزدیک است.

ان‌بی‌سی نیوز گزارش داد، این مقام‌های دولتی گاها بر راه‌ حل‌های سیاسی با طالبان تاکید می‌کنند و نارضایتی نظامی موجود را کم اهمیت می‌دانند. اریک پرینس همچنین به ان‌بی‌سی نیوز گفت، به‌زودی یک کمپین رسانه‌ای به جریان می‌اندازد تا نظر کاخ سفید را جلب کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با کم اهمیت دانستن این گزارش گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا به آن استراتژی که سال گذشته به امضا رسید متعهد است و هیچ پیشنهادی از سوی اریک پرینس در دست بررسی نیست.

این پیشنهاد، در صورتی که اجرایی شود، قطعا در بحث اخلاقی سوالاتی ایجاد می‌کند. اول اینکه، اریک پرینس برادر بتسی دیویس، وزیر آموزش آمریکاست. دوم اینکه، شرکت بلک‌واتر که اکنون با نام آکادمی شناخته می‌شود، تاریخی مملو از نقض‌های حقوق بشری دارد و به عنوان نمونه می‌توان به مشارکت کارکنان آن در کشتار غیرنظامیان غیرمسلح در عراق اشاره کرد.

حامد کرزای، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان سال ۲۰۱۰ استفاده از مقاطعه‌کاران در افغانستان را محدود کرد اما اگر قرار باشد این پیشنهاد اجرایی شود، سیاست مذکور باید به دست دولت کنونی کابل ملغی شود. کاخ سفید هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا