آخرین خبرهااستان هااسلایدر

سال زراعی استان گیلان با مدیریت آب از بحران نجات یافت / تامین منایع آبی گیلان در آینده از آبهای سطحی و سدهای احداث شده خواهد بود

نشست خبری مدیر عامل آب منطقه ای گیلان با  اصحاب رسانه در محل ساختمان بهره برداری از سد مخزنی شفارود برگزار شد.

اختصاصی تدبیرشرق/مهندس کاظم لطفی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان ضمن تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه گفت : شروع این جلسه از  بازدید سد شفارود که یکی از طرح های ملی و فایناس کشور است آغاز شد . همانطور که مطلع هستید ،در تمامی شهرهای استان گیلان  اجرای پروژه های بزرگ عمرانی متعلق به حوزه ی آب در دست انجام است و با توجه به حساسیتی که در کشور نسبت به مقوله آب وجود دارد نگاه به موضوع آب استان و منابع آب کشور نگاه ویژه است .

وی افزود : جا دارد از  فعالیت پنهان و آشکار همکاران خودم در فصل زراعی پایان یافته ، تشکر کنم ودر فصل زراعی امسال همکاران ما خوب درخشیدند و با توجه به شرایطی که در حوزه ی آبریز سد سفیدرود و به لحاظ ۵۴ رودخانه ای که در استان داشتیم و وضعیت بارشی که استان گیلان با آن مواجه بود  امسال سال ویژه ای بود و به حمد الله آب منطقه ای ، سربلند از این امتحان در آمد و در این آزمون با تدابیری که بر اساس علم ، تجربه و تخصص اندیشیده شد نمره قبولی بگیرد و شرمنده کشاورزان عزیز نشود .

لطفی با بیان اینکه ۴۰ درصد کشت برنج، دومین محصول استراتژیک کشور در استان گیلان انجام می شود گفت : گیلان با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی زیر کشت نیازمند تامین آب است و شرکت آب منطقه ای گیلان برای اینکه استان بتواند فصل زراعی خوبی را داشته باشد ، باید دو میلیارد و ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب برای کشاورزی در محدوده فصل زراعی از پشت سدها ، آورد رودخانه ها و منابع آبی داخلی استان تامین می کرد .

وی اضافه کرد : ما در شروع فصل زراعی امسال قریب به  ۴۰۰ میلیون متر مکعب در پشت سد منجیل کاهش داشتیم و از سایر مجاری آبی نیز ۲۰۰ میلیون متر مکعب و در مجموع ۶۰۰ میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته کاهش آب در فصل زراعی امسال را داشتیم و با پیش بینی تغییر اقلیم در کشور  که به سمت کشور خشک در حال رقم خوردن است با پیش بینی که انجام دادیم از بحران آب استان را نجات دادیم و ان شاالله در سالهای آتی هم مشکلی در تامین آب شرب نخواهیم داشت .

لطفی در خصوص پروژه های آب منطقه ای گیلان در استان عنوان کرد : ۱۳۰ پروژه به طور ویژه در سطح استان گیلان از دی ماه سال گذشته  برآورد و طراحی شده و وارد فاز اجرا و ۱۲۸ پروژه وارد مدار بهره برداری شده است .

وی با اشاره به آسیب پذیر بودن برخی از شهرهای گیلان از نظر منابع آبی گفت : شهرستان لنگرود ، شهرستان تالش در صدر نخست آسیب پذیری بودند که برای این شهرستان ها تدبیر کردیم، ۱۷ ایستگاه پمپاژ در لنگرود  تعبیه شد ، ۳۰ چاه در حوزه تالش حفاری و راه اندازی شد و توانستیم در این شهرستان نقاط آسیب پذیر را در این دو شهرستان مدیریت کنیم .

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان ادامه داد :  در شهرستانهای رودسر ، املش ،لاهیجان ، آستانه اشرفیه ، سیاهکل ،  فومن ، شفت ، صومعه سرا ، آستارا ، ماسال و رضوانشهر با اجرای طرحهایی که پیش بینی کرده بودیم به همان نسبت و بنا بر اینکه اولویت این شهرستانها هم کمتر از دو شهرستان نبود این بحث پیش بردیم و توانستیم  ۱۱۰۰ کیلومتر از انهار درجه یک و درجه دو و رودخانه ها را لایروبی کردیم تا جریان آب را در مقطع حساس زراعی سرعت بخشیم  و به طور متوسط در طی سه ماه ۵۰ تا ۶۰ خودروهای سنگین  لایروبی را انجام دهیم و قبل از اینکه بحران بر ما حاکم شود ما بحران را مدیریت کردیم.

لطفی ادامه داد : اگر مدیران ما در شرایط نرمال ، شرایط بحرانی را پیش بینی نکنند شرایط اضطراری پیش خواهد آمد.

وی تاکید کرد : بارش باران امسال به ۱۹۳ میلی متر نسبت به سال گذشته که ۲۳۰ میلی متر بود کاهش ۱۸ درصدی منابع آب را داشت  و ۶۰۰ میلیون متر مکعب کمبود آب داشتیم.

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان اضافه کرد : استان گیلان به لحاظ مدیریت آب استان ثروتمندی است و حرکت جمعیتی به سمت گیلان به دلیل وجود منابع آب  از استانهای دیگر از هم اکنون قابل لمس می باشد .

لطفی خاطر نشان کرد : یکی از استراتژی هایی برای منابع آب استان در حوزه ی شرکت آب منطقه ای گیلان این است که تمرکز در یک نقطه جغرافیایی به حوزه آب گیلان ضرر می رساند . زمانی میزان آب ورودی به مخزن سد سفیدرود چهار میلیارد متر مکعب در سال بود و این عدد روز به روز کمتر شده و اکنون یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون مترمکعب و این عدد به مرور زمان کمتر می شود و دلیل آن این است که حوزه ی بزرگ آبریز سد سفیدرود با ۸ استان دیگر به لحاظ نیاز آبی استانها درگیر است .

وی خاطر نشان کرد : ما باید از ۵۴ رودخانه ای که در سطح استان داریم استفاده ی بهینه را  انجام دهیم و این هدف گذاری را از سال ۹۵ شروع کردیم و حوزه ی آبریز گیلان را تحت فعالیت سد سازی قرار دادیم . انتهای شبکه های آبی شرق و غرب استان را با احداث دو سد بزرگ تقویت می کنیم . سد پلرود در شرق گیلان و سد شفارود در غرب گیلان انتهای شبکه های اصلی سفیدرود را پوشش می دهند .

وی با اعلام صدور مجوز محیط زیستی سد لاسک اظهار کرد : مجوز زیست محیطی سد لاسک صادر شده و ان شاالله در روزهای آتی عملیات اجرایی سد لاسک با حضور مقامات استانی و کشوری آغاز خواهد شد .

لطفی اذعان داشت : در مسیر حرکت حوزه های استان تمامی مسیرهای سد سفیدرود منجمله کانال راست و چپ سنگر و کانال آب بر فومنات  و کانال های منشعب از آنها را با اجرای سدهای در حال تقویت می کنیم .

مهندس لطفی گفت : سد پلرود با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی درحال احداث است و  سال ۹۹ آبگیری سد پلرود را انجام خواهیم داد .سد شفارود با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در سال ۹۹ به آبگیری خواهد رسید.

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان گفت : ده سد لاستیکی که در جغرافیای استان گیلان پراکنده هستند در حال انجام است . وزیر محترم نیرو و ریاست سازمان محیط زیست کشور اذعان دارند که در سیاست های کلان سد سازی در استانهای شمالی کشور کاملا توجیه دارد .

روند تامین آب گیلان به سمت آبهای سطحی پیش می رود

مدیر عامل آب منطقه ای گیلان با بیان این مطلب که تامین آب استان به سمت آبهای سطحی پیش می رود اذعان داشت : امروز ۷۰ درصد جمعیت شهری و روستایی  آب استان از آب شرب سد شهر بیجار استفاده می کنند .

وی افزود : با افتتاح سد های پلرود ، دیورش و ۲۰ سد لاستیکی که ده عدد از آنها عملیاتی شده و احداث ده عدد از آنها با صحبتی که با مجمع نمایندگان استان داشته ایم  در  بودجه  سال ۹۸ گنجانده خواهد شد و شاهد آن خواهیم بود که ۹۵ درصد آب شرب شهرها و روستاها از محل سدها و آبهای سطحی تامین خواهد شد و آبهای زیر زمینی را به عنوان ثروت استان حفظ خواهیم کرد .

لطفی ادامه داد : یکی از پتانسیل های خوب استان  آب بندان ها هستند و ۲۱۴۰ آب بندان در سطح گیلان داریم که با تعمیر و نگهداری آنان می توانیم به ظرفیت منابع آب استان بیافزاییم . و استارت آن را از آبندان های مرکزی استان خواهیم داشت .

وی گفت : همچنین ۴۴۰ ایستگاه پمپاژ در استان احداث و قبل از اینکه آب وارد دریا شود دوباره بازچرخانی می کنند و دوباره به مزارع برمی گردانیم .

لطفی تاکید کرد : ظرفیتی که می تواند در استان گیلان می تواند قابل استحصال باشد استفاده از آبهای زیر زمینی برای نقاطی است که سد و آب بندان وجود ندارد و ما بالغ بر ۵۰ حلقه چاه سال گذشته در نقاط مشخص شده احداث کردیم .

 

۲۶ پروژه های بزرگ شرکت آب منطقه ای گیلان که ۱۶ عدد از  این پروژه ها ، پروژه های ملی هستند در مجموع  ۳۱۰۰ میلیارد تومان پروژه در حال  اجرا داریم که که ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده  و ۱۹۰۰ میلیارد تومان باید منابع در اختیار داشته باشیم که بتوانیم ۲۶ پروژه را به اتمام برسانیم و همت ما بر آن است که تا پایان برنامه ششم این پروژه ها را که عمدتا در حوزه سد سازی است به پایان برسانیم .

مهندس لطفی ادامه داد : یکی از موفقیت های آب منطقه ای گیلان این است که از بودجه های سنواتی کشور بهره گیری می کند ،ما از اعتبارت پیوست قانون سال ۹۶ که ۹۵ میلیارد تومان سهم آب گیلان بود نزدیک به ۲۰۴ میلیارد تومان تخصیص داشتیم که بیش از دو برابر اعتبار بود.

وی خاطر نشان کرد : سه ماهه اول سال ۹۷ حدود ۷۰ میلیارد تومان تخصیص گرفتیم و تا پایان سال علاوه بر این رقم بتوانیم ۱۴۸ میلیارد تومان منابع مالی را جذب کنیم.از محل فایناس ۳۰۰ میلیارد تومان برای سد شفارود اعتبار سال ۹۷ می باشد و تا پایان سال ۹۷ این منابع مالی جذب خواهد شد و صرف این پروژه ی عظیم خواهد شد

لطفی گفت : از نگاه مسوولانه وزیر محترم نیرو ، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ،پیگیری نمایندگان گیلان و استاندار گیلان و همکاری کشاورزان و مردم گیلان تشکر می کنم.

 

از سدهای کوچک گیلان ۷ سد تا پایان سال ۹۷ وارد مدار بهره برداری خواهد شد

وی در ادامه اذعان داشت : در حال حاضر دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب منابع آبی مدیریت شده ما در استان است که شامل آب سدها ، آب بندان ها ، جریانهای رودخانه ها و چاهها می باشد.

لطفی با بیان اینکه بسیاری از صنایع مادر در گیلان علاقمند به سرمایه گذاری در گیلان هستند گفت : صنایعی که نیاز به آب دارند سرعتشان در استان گیلان بیشتر است به همین جهت داشتن آب که یک ثروت می باشد.

وی در خصوص ساماندهی روستاییان جوار سد شفارود پس از آبگیری سد ، عنوان کرد :اراضی روستای دوران ارزیابی می شود توسط کارشناسان و منابع مالی برای خرید آنها را داریم .تا پایان شهریور اسناد آن حاضر خواهد شد و این خانوارها ساماندهی خواهند شد . ۹۴ هزار اراضی جنگلی هکتار زیر آب می روند و ۵ برابر آن را با دولت برای طرح جنگلکاری قرارداد بسته ایم.

همچنین محل دفن شهدا مشخص شده و برای انتقال قبور شهدا آن با تدابیر خاص انجام خواهد شد و مجوزهای لازم آن اخذ شده است.

 

سد سازی در گیلان توجیه دارد

وی ادامه داد : سد سازی در استانهای شمالی کشور توجیه خواهد شد . در استان گیلان ۶٫۵ میلیارد متر مکعب وارد دریا می شود .دو میلیارد متر مکعب در سد شهر بیجار مدیریت می شود ، دو میلیارد متر مکعب وارد تالاب می شود و دو میلیارد متر مکعب هم وارد دریا می شود. باید این منابع آب شیرین را پیش از اینکه وارد دریا شود در نقطه اتصال جلگه و کوه مدیریت کنیم. اگر بخواهیم از آبهای زیرزمینی به همان منوال استفاده کنیم مخازن آبهای زیر زمینی خود را کاهش خواهیم داد پس باید از آبهای سطحی بهره گیری کنیم .

وی در خصوص تولید برق از سدها اظهار داشت : تولید برق ما از سدهای تاریک ؛ سفیدرود ، و اکنون نیروگاه آبی سد بیجار هم وارد مدار شده است .سد پلرود هم در آینده وارد مدار خواهد شد .

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا