آخرین خبرهااستان ها

تیم «سردار جنگل» مقام نخست مناظرات را کسب کرد / مناظرات دانشجویان؛ چراغ راه مسئولان

به گزارش تدبیرشرق به نقل از گیل نگاه/امیرحسین کریمی: هفتمین دوره از سری استانی مناظرات ملی دانشجویان ایران به همت جهاد دانشگاهی استان گیلان به مدت پنج روز در دانشگاه پیام نور مرکز رشت برگزار شد که در نهایت در روز پایانی رقابت ها گروه «سردار جنگل» توانست عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات را کسب کند.

اولین دوره مرحله استانی مناظره ها در گیلان در سال ۱۳۹۵ با حضور ۴ تیم و دومین دوره در سال ۱۳۹۶ با حضور ۸ تیم از دانشجویان دانشگاه های استان گیلان در مسابقات ملی مناظره برگزار شد که امسال ۱۶ تیم شرکت کننده از دانشگاه های گیلان، پیام نور و آزاد اسلامی، موسسه آموزش عالی علم و فرهنگ جهاددانشگاهی و مراکز علمی – کاربردی استان شرکت کردند.

در مرحله پایانی رقابت ها، گروه «سردار جنگل» در موضع موافق با گزاره «مانع اصلی توسعه پایدار در ایران فقدان برنامه‌ریزی جامع است» و گروه «هومان» نیز در موضع مخالف مناظره به بحث پرداختند.

موافقان و مخالفان در روز فینال مناظرات چه گفتند؟

پویا قلی پور به عنوان نماینده تیم سردارجنگل در مقام موافق موضوع سخنرانی کرد و گفت: «مبحث توسعه پایداراحتیاج به تداوم دارد. سیستم‌هایی که تعادلاشان به هم می‌خورد ناپیادار خواهند بود چراکه مهمترین اصل یک برنامه ریزی جامعه خواهد بود». او همچنین گفت: «ما در ۱۹۴۸ اولین برنامه توسعه‌مان را نوشتیم و بعد از آن کشورهایی مانند تایلند و کره جنوبی بعد از ما شروع کردند اما امروز آن‌ها از ما جلوتر اند.»

قلی پور ادامه داد: «جامعیت حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. معتقدیم با وجود آن که برنامه درحال توسعه داشتیم اما ما هیچگاه دارای جامعیت برنامه نبودیم. ما معتقدیم عدم تعادل و توازن در مناطق مختلف در حوزه برنامه ریزی، عدم توجه به پتانسیل انسانی مکان‌های مختلف و فقدان جامعیت انسانی و جامعیت جغرافیایی مهمترین سد ما است.»

طاها محمودی نیز به عنوان دیگر نماینده تیم سردار جنگل در مقام موافقت به ارائه نظرات این گروه پرداخت. او در این راستا گفت: «آیا ما یک کشور توسعه یافته هستیم یا خیر؟ با کمی بازنگری در تاریخ شروع توسعه یافتگی در ایران می‌بینیم که با وجود برنامه‌های معین شده ما یک کشور توسعه یافته نیستیم.»

او در ادامه با ذکر دو سؤال از تیم مخالف بحث را ادامه داد و عنوان کرد: «اول آنکه آیا عدم توسعه یافتگی ما چیزی به جزء عدم وجود یک برنامه ریزی کاربردی و جامع است؟ و دوما با وجود این همه سند چشم انداز و برنامه به اهداف توسعه پایدار دست پیدا کرده‌ایم و کدام موانع از رسیدن ما به این اهداف نقش بازدارنده داشته‌اند».

در ادامه نوبت به تیم هومان رسید تا مواضع و نظرات خود در مخالفت با موضوع مطرح شده را ارائه کنند. در همین راستا حنانه ادیبی دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه گیلان و عضو تیم هومان در جایگاه حاضر شد. ادیبی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «مانع اصلی توسعه پایدار در ایران فقدان برنامه ریزی جامع است. شاید در نگاه اول این گزاره، یعنی طرح مبحث توسعه پایدار منطقی به نظر برسد اما با دقت در آن پی می‌بریم که در آن تدبیر خاصی وجود ندارد.

ادیبی علت مخالفت گروه خود با نظرات گروه سردار جنگل را اینگونه توضیح داد: «برای رسیدن تعریف درستی از توسعه پایدار باید به تعریفی که کمیسیون جهانی محیط زیست ارائه کرده است، استناد کنیم. بر این اساس توسعه پایدار توسعه‌ای است که ضمن رفع نیازهای بتواند از به مخاطره افتادن توسعه نسل‌های بعد هم جلوگیری کند.

او ادامه داد: «در یک جمع بندی کلی توسعه پایدار تنها به معنای حفاظت صرف از محیط زیست نیست. به عبارت دیگر در مفهوم غایی توسعه پایدار نمی‌توان عده‌ای از مردم را به بهانه حفظ محیط زیست در فقر و گرسنگی نگه داشت و از طرفی دیگر هم نمی‌توان با دست مایه قرار دادن توسعه ظرفیت‌های نامتناسب محیط را نادیده گرفت.

فریبا تجسسی، دیگر عضو این گروه در یک نتیجه گیری کلی از مواضع این تیم گفت: «ایران اولین کشورهایی بود که دست به چنین کاری زد اما تنها دو برنامه از سری اهداف تعیین شده در دسته بندی برنامه‌های موفق قرار گرفت. او افزود: «مشارکت اصلی‌ترین مانع توسعه پایدار است.»

او در سرفصل پایانی خود گفت: «طبق گزارش یورور نیوز، سال ۲۰۱۶ سالی بود که در آن پیروزی سیاستمداران پوپولیست در سراسر جهان رقم خورد. حال حلقه‌ای که بین فساد دولتی و ناعدالتی ها ایجاد شده، باعث شده است تا روند توزیع منابع بسیار نامتعادل باشد.»

جامعه ما دچار سیاست زدگی شده است

پس از دو گروه موافق و مخالف، فریبرز جمال زاد، سرپرست جهاد دانشگاهی گیلان در جایگاه حاضر شد و گفت: «ما در بحث توسعه پایدار یک مفهومی به نام عدالت دارد که در بسیاری از مفاهیم و ابزارهای جامعه تعریف می‌شود. یکی از این ابزارها سیاست است که متاسفانه یا خوشبختانه به راحتی راجع به آن نظر می‌دهیم و در این مورد جامعه دچار سیاست زدگی شده است.»

او افزود: «جناح‌های سیاسی حاکم در کشور هیچ گاه نتوانستند گفتمان سیاسی را به نحو احسن به انجام برسانند و تا وقتی که در سیاست گفتمان وجود نداشته باشد توسعه‌ای وجود نخواهد داشت. چرا که به ما گفتمان را یاد نداده‌اند.»

جمال زاد ادامه داد: این مناظره‌ها را به این دلیل می‌پسندم که امروز ما به سطحی رسیده‌ایم که می‌توانیم فارغ از دسته بندی‌های مختلف با هم گفتگو کنیم. این گفتمان‌ها می‌توانند جنبه آموزشی داشته باشد و نسلی که اکنون در معرض آموزش قرار گرفته است را بهتر تربیت کند.

مناظره کنندگان امروز، مسئولان فردای کشور

در ادامه سید شمس شفیعی معاون آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز رشت در جایگاه حاضر شد و پیرامون برگزاری این مناظره‌ها گفت: «اگر این سری مسابقات نباشد شناسایی نخبگان بسیار سخت خواهد شد. کسانی که در این جا شرکت کرده‌اند کسانی هستند که بعدها سکان دار سازمان‌های مهم خواهند بود. چنین اتفاقاتی یک مرحله گذار است و جامعه درحال رفتن به سمت گفتمان غایی خود است.»

او افزود: «ما شاهد بودیم که در مناظره‌هایی که در سال‌های اخیر از تلوزیون ملی پخش می‌شد متاسفانه ابتدایی‌ترین اصول مناظره رعایت نمی‌شد و این یک ضعف اساسی برای سیاستمداران ما است.»

او در پایان بندی سخنانش اظهار داشت: «مبنای توسعه پایدار را تا قرن بیستم بر رشد اقتصادی قرار داده بودند اما بعد از آن مرز این مفهوم تغییر کرد و گستره‌های بیشتری را در بر گرفت. اکنون توسعه پایدار شاخصی هم در بخش اجتماع و در بخش زیست محیطی دارد که ما امیدواریم نسل آینده بتواند راه سخت رسیدن به مراحل نهایی توسعه پایدار را با موفقیت طی کند.»

مناطرات دانشجویان، چراغ راه مسئولان

هاشمی، نماینده سازمان دانشجویان کشور آخرین کسی بود که پیش از اعلام نتایج مناطره نهایی به سخنرانی پرداخت.

او گفت: «مسابقات ملی مناظره بر سه پایه انصاف، منطق و عدالت برقرار است.»

هاشمی ادامه داد: «وقتی این قبیل از مناظره‌ها عملی باشند می‌توانند به عنوان یک خط مشی کلی و راهبردی برای مسئولین عمل کنند و ما امیدواریم در دوره‌های بعدی چه از لحاظ کمیتی و چه از لحاظ کیفیتی تعداد تیم‌های حاضر در رقابت‌ها بیشتر شود و تیم‌های بیشتری مجال حضور در این رقابت‌ها را به دست آورند.»

در پایان با رای هیات داوران، گروه «سردار جنگل» موفق به کسب امتیاز بیشتر نسبت به تیم «هومان» شد و به عنوان برنده مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان در گیلان انتخاب شدند و از طاها محمودی، ایمان رنجکش، پویا قلی پور و کیارش اخوان بعنوان اعضای تیم برگزیده تجلیل شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا