آخرین خبرهاعلم و تکنولوژی

لایحه وزارت کشور کارآمدی تاکسی‌های آنلاین را هدف گرفته است

تاکسی‌های آنلاین

اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی امروز با برگزاری یک نشست خبری، مخالفت صریح خود را با لایحه وزارت کشور برای بردن تاکسی‌های آنلاین زیر نظر شهرداری و تاکسی‌رانی اعلام کرد. در این نشست خبری که مدیران اسنپ و تپسی همسنگر شده بودند، اعلام شد تاکسی‌های آنلاین پذیرای نظارت بیشتر بر فعالیت‌شان هستند اما نباید زیر نظر شهرداری‌ها با یک سیستم سنتی که تجربه موفقی در این زمینه نداشته است، فعالیت کنند.

تهدید ماهیت تاکسی آنلاین

علاقبند و منشی‌پور از اسنپ و تپسی عقیده دارند که این لایحه، با هزینه‌هایی که به تاکسی‌های آنلاین تحمیل می‌کند می‌تواند باعث ایجاد اختلال جدی در کار آنها شود. مدیرعامل تپسی عنوان می‌کند تاکسی‌های آنلاین مشکلی با پرداخت عوارض از طریق وزارت صمت ندارند اما در ماه گذشته، عدد و رقمی در خصوص پرداخت عوارض در تهران اعلام شده است که می‌تواند ظرف ۲ هفته به کار تپسی پایان داده و آن را با ورشکستگی مواجه کند:

«اسنپ را نمی‌دانم، اما ما با آن عوارض ۲ هفته‌ای ورشکسته می‌شویم. تعیین عوارض هم باید حدی از منطق و اقتصاد داشته باشد. رییس تاکسیرانی یکی از شهرها به ما گفت می‌خواهیم مدل کسب‌وکار شما را به نحوی تغییر دهیم تا ناکارآمد شوید و در صورت تصویب این لایحه، تاکسی‌های آنلاین ماهیت اصلی خود را از دست می‌دهند.»

ژوبین علاقبند نایب رییس هیات مدیره اسنپ در کنار میلاد منشی پور، مدیرعامل تپسی.

ژوبین علاقبند، نایب رییس هیات مدیره اسنپ نیز در همین رابطه خبر داد که در بحث مجوز، صرفاً مدیریت مطرح نیست و در بعضی از شهرها صرفاً هدف دریافت پول است:

«در شهری که ما ۸۰ هزار راننده فعال داریم، درخواست شده است تا برای ارائه مجوز باید به ازای هر خودرو ۵۰ و برای هر راننده ۳۰ هزار تومان پرداخت کنیم. در واقع باید ۸۰ هزار تومان را در ۸۰ هزار نفر ضرب کرد تا به رقم درخواستی رسید. فقط عددی که قرار است بر همین مبنا از اسنپ گرفته شود، از بودجه کل تاکسیرانی آن شهر بیشتر بود. این باعث افزایش شدید قیمت است چراکه ما تلاش می‌کنیم تا هزینه سفر را کاهش دهیم. فشار این عوارض یا به راننده‌ تحمیل می‌شود یا مردمی که در قالب مسافر از این سرویس استفاده می‌کنند و مزیت تاکسی‌های آنلاین از بین می‌رود. آمادگی داریم عوارض را با اعداد معقول پرداخت کنیم و البته در مقابل بدانیم که چه خدماتی به ما داده می‌شود؟ برای مثال آیا خودروهای ما مجاز به ورود به طرح ترافیک می‌شوند؟»

علاقبند عنوان کرد که همه شهرها اما بحث پول مطرح نیست و در مجموع، هدف ناکارآمد کردن سیستم تاکسی‌های آنلاین است. او در پاسخ به دیجیاتو گفت: «در هر شهر جزیره‌ای عمل می‌شود. قطعاً این را بدانید که حتی اگر در یک شهر فقط موضوع پول باشد، در سطح کلان صرفاً بحث پول مطرح نیست. بحث اصلی، کنترل، نظارت و ایجاد محدودیت است. در واقع به جای افزایش کارایی ناوگان تاکسیرانی، می‌خواهند کارایی ما را کم کنند. در صورتی که کار درست برعکس است تا بتوانند خودشان رقیب ما شوند.»

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی نیز در پاسخ به دیجیاتو می‌گوید که بحث، محدود به پول نیست: «حتی خواسته‌اند که به اطلاعات ما دسترسی داشته باشند. گفته‌اند سرورهای شما باید پیش ما باشند. این‌ها مواردی حیاتی برای شرکت‌هاست. تاکسیرانی حتی به ما گفت که یک فضای خالی داریم، شرکتتان را بیاورید همین‌جا.»

مدیرعامل تپسی می‌گوید در صورت تصویب این لایحه، کل ماهیت تاکسی‌های آنلاین تهدید می‌شود: «هیچ‌وقت حتی تحلیل اقتصادی نکردیم که چقدر این موضوع می‌تواند افزایش قیمت ایجاد کند. احتمال دارد قیمت سرویس ما به قیمت آژانس‌ها برسد.»

بیایید با هم باشیم

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی همچنین در این نشست خبری از چالش‌های تاکسی‌های آنلاین در ایران گفت و خبر داد در همه‌ شهرهایی که تپسی تا کنون فعالیت خود را آغاز کرده (به جز تهران)، یا پلمب شده‌اند یا در معرض پلمب شدن قرار گرفته‌اند. او خبر داد که از نظر تاکسیرانی‌ها، قیمت‌هایی که تاکسی‌های آنلاین ارائه می‌دهند، «تهاجمی» است:

«حقیقت این است که ما بهره وری را افزایش می‌دهیم و قیمت را پایین می‌آوریم. به ما می‌گویند با قیمت‌های تاکسی‌های آنلاین، مردم علاقه ندارند از تاکسی های زرد استفاده کنند. با نظارت هیچ مخالفتی نداریم و از آن استقبال می‌کنیم. چیزی که با آن توافق نمی‌کنیم، زیر نظر شهرداری و تاکسیرانی‌ رفتن است.»

ژوبین علاقبند، نایب رییس هیات مدیره اسنپ اما در این نشست خبری از زاویه دیگری به موضوع نگاه کرد و برای تاکسیرانی، یک پیشنهاد را مطرح نمود. او گفت که تاکسیرانی با پیوستن به پلتفرم‌های آنلاین می‌تواند بهره‌وری خود را افزایش داده و از تکنولوژی‌هایی که در اسنپ توسعه یافته استفاده کند:

«اینجا موقعیتی برای شهرداری و تاکسیرانی‌ها وجود دارد. ما با تکنولوژی بهره‌وری ناوگان را افزایش داده‌ایم. در نتیجه هزینه سفر کاهش و درآمد راننده افزایش پیدا کرده. این کاریست که می‌توانیم برای تاکسیرانی هم انجام دهیم. دلیل اقبال عمومی به تاکسی‌های آنلاین این است که ما با تکنولوژی مشکلات را حل کرده‌ایم. پیشنهاد مشخص ما این است که با همکاری میان تاکسی‌های اینترنتی و شهرداری، بتوانیم خدماتی بهتر از آنچیزی که تا کنون به مردم داده شده را ارائه کنیم.»

علاقبند همچنین به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و خبر داد در روزهایی که بیشتر شرکت‌ها مشغول تعدیل نیروهای خود هستند، اسنپ در پی جذب ۲۰۰ نیروی جدید و ایجاد اشتغال مستقیم برای افراد است.

چهار دلیل برای مخالفت

«رضا الفت نسب»، سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی خبر داد که تا کنون بیشتر از ۶۰ سرویس تاکسی آنلاین از اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی مجوز دریافت کرده‌اند که بزرگترین‌ آنها، اسنپ و تپسی هستند. وی چهار دلیل اصلی نیز برای مخالفت با لایحه پیشنهادی اعلام کرد.

الفت نسب دلیل اول برای مخالفت با لایحه را ابهام در توانایی شهرداری با رویکرد سنتی برای نظارت بر تاکسی‌های آنلاین دانست: «سالها تاکسی‌های زرد رنگ زیر نظر شهرداری و تاکسی‌رانی فعالیت کردند و در نحوه بهره‌وری آنها هیچ تغییری ایجاد نشد.  اما پس از شکل گیری تاکسی های آنلاین هوشمند، به تغییر علاقمندشدنددر این ۳۰۴۰ سال کجا بودند؟ ورودشان به این بخش برای ما جای سوالدارد

از سوی دیگر اتحادیه معتقد است که تاکسیرانی در چند سال اخیر خود را به عنوان رقیب تاکسی‌های آنلاین مطرح کرده است: «در بسیاری از شهرها، شهرداری‌ها با کمک تاکسیرانی‌ها ورود کرده و تاکسی آنلاین راه‌اندازی کرده‌اند. در هیچ کجای دنیا چنین چیزی وجود ندارد که یک رقیب، به دیگری مجوز بدهد.»

علت سوم برای مخالفت با این لایحه، دخالت شهرداری و تاکسیرانی در بحث قیمت‌گذاری تاکسی‌های آنلاین عنوان شد که به نظر می‌رسد شهرداری‌ها و تاکسیرانی‌ها علاقمند به انجام چنین کاری یا دست کم ایجاد کف قیمت برای هر سرویس هستند. علت چهارم نیز مغایرت با فرایند تسهیل صدور مجوز و بهبود محیط کسب‌وکار کشور ذکر شد. 

/دیجیاتو

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا