آخرین خبرهاملی

سربازی زنان در کدام کشور‌ها اجباری است؟/ از سربازی ۷ ساله در کره‌شمالی تا ۹ماه آموزش اماراتی‌ها

طرح خدمت سربازی برای زنان اگرچه خیلی زود تکذیب شد و طیبه سیاووشی و سردار کمالی آن را مصداق یک شوخی دانستند، اما بهانه‌ای شد تا سربازی اجباری برای زنان در دیگر کشورها بررسی شود.

به گزارش تدبیرشرق، در دولت هایی مانند جمهوری چاد، چین، نروژ، سوئد، کوبا، اسرائیل، کره شمالی، گرجستان، کیپ‌ورد، اریتره و امارات زنان باید به‌صورت اجباری به سربازی بروند. تعدادی از کشور‌ها هم مانند آمریکا، مکزیک، نیوزیلند، کانادا، دانمارک، فنلاند، ایتالیا، تایوان و سوئیس به صورت داوطلبانه به سربازی می‌روند و از این میان تعدادی از این کشور‌ها هم تبصره‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته‌اند.

در میانمار تنها زنانی که ازدواج کرده یا طلاق گرفته و صاحب فرزند باشند از رفتن به سربازی معاف می‌شوند و در فنلاند از سال ۱۹۹۵ میلادی زنان می‌توانستند داوطلبانه به خدمت سربازی بروند و در ۴۵ روز نخست اعزام به آ‌ها فرصت داده می‌شود تا از ادامه این خدمت انصراف دهند و بعد از آن موظف به رعایت تمامی قوانین هستند و تنها دلایل پزشکی و بارداری آنها را به طور موقت از انجام خدمت معاف می‌کند و در یونان هم زنان به عنوان متخصصان حقوق‌بگیر در ارتش به‌کار گرفته می‌شوند، اما موظف نیستند همچون مردان به خدمت سربازی بروند.

در مکزیک و سوئیس نیز زنان به طور داوطلبانه می‌توانند به خدمت سربازی بروند. در بین کشورهایی که در آنان، زنان به شیوه‌های مختلف با مقوله خدمت سربازی ارتباط پیدا می‌کنند تنها در رژیم صهیونیستی است که زنان نیز همانند مردان ملزم به خدمت اجباری هستند. هرچند در این طرح قرار نیست زنان به ‌رغم میل باطنی‌شان و به زور به سربازی بروند اما تلاش شده تا تعادل جنسیتی در این زمینه حفظ شود.

 

نام کشور

مدت سربازی

جمهوری چادیک سال
چینآموزش نظامی اجباری است
نروژ۱۹ ماه
سوئد۱۱ ماه
رژیم صهیونیستیدو سال
کره شمالی۷ سال
گرجستانیک سال
کیپ‌ورددو سال
اریتره۱۶ ماه
امارات۹ ماه

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا