آخرین خبرهااستان ها

سه سناریوی احداث راه‌آهن رشت-آستارا در دست بررسی است

معاون فنی و اموز زیربنایی راه‌آهن با اشاره به مطالعات انجام شده برای احداث راه‌آهن رشت-آستارا مبنی بر اجرا به شکل پل، کنار ساحل یا داخل دریا گفت: در حال انجام بررسی‌ هر سه مدل از نظر هزینه و مدت‌زمان و کمترین آسیب به محیط‌زیست هستیم.

تدبیرشرق/مازیار یزدانی در جمع خبرنگاران با اشاره به محور ریلی رشت-آستارا اظهار داشت: این پروژه بخش میانی راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا-آستارا است که قطعه قزوین-رشت در مرحله پایانی قرار دارد و امیدواریم طی دو الی سه ماه آینده به بهره‌برداری کامل برسد. همچنین آستارا-آستارا نیز هم‌اکنون عملیاتی است ما شاهد حمل بار در این محور هستیم.

وی افزود: رشت-آستارا جزو پروژه‌های خاص محسوب می‌شود و راه‌آهنی با مشخصات این پروژه وجود ندارد.

معاون فنی و امور زیربنایی راه‌آهن خاطرنشان کرد: این پروژه دو ماه قبل به شرکت راه‌آهن واگذار شد و طی این مدت مطالعات بر روی پروژه آغاز شد؛ اما برای اینکه کمترین آسیب به محیط‌زیست وارد شود، تصمیم بر این شد که یا تمام پروژه به شکل پل اجرا شود یا اینکه بتوانیم در صورت اخذ مجوز از سازمان‌های متولی در کنار ساحل اجرا شود. حتی پیشنهاد شده در فاصله ۵۰۰ متری ساحل در داخل دریای خزر این خط احداث شود.

یزدانی یادآور شد: در حال انجام بررسی‌ هر سه مدل از نظر هزینه و مدت‌زمان و کمترین آسیب به محیط‌زیست هستیم؛ زیرا آن مسیر دارای منابع زیست‌محیطی همچون آب، مرداب، رودخانه، جنگل است و مردم منطقه از کشاورزی ارتزاق می‌کنند و اگر بخواهیم مشابه مسیر‌های راه‌آهن‌های برقی اقدام کنیم، یک سد خاکی حدفاصل زمین‌های مردم منطقه شکل می‌گیرد.

وی بابیان اینکه «نمی‌خواهیم اقدامات موجب نارضایتی مردم شود» گفت: به دنبال ساخت مسیر از طریق احداث پل هستیم که هزینه اجرای پروژه به این شکل، مشابه سایر پروژه‌های زیربنایی ریلی نیست. ازاین‌رو به دنبال تأمین منابع مورد نیاز هستیم که بخشی از آن توسط کشور آذربایجان تأمین‌شده و الباقی از طریق منابع داخلی یا فاینانس تأمین خواهد شد.

معاون شرکت راه‌آهن تصریح کرد: هیچ‌گونه موازی کاری با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در اجرای این مسیر ریلی وجود ندارد، پروژه شرکت ساخت و توسعه حدفاصل رشت به بندر انزلی است و رسانه‌ها به‌صورت اشتباه طوری مطالب را منتشر کرده بودند که گویا قرار است به دو بندر اتصال ریلی ایجاد شود در صورتی راه‌آهن پروژه رشت-آستارا را احداث خواهد کرد.

یزدانی افزود: تا این لحظه چند شرکت داخلی برای اجرای کامل پروژه اجرای آمادگی کرده‌اند و بزرگ‌ترین مسئله‌ای از سوی راه‌آهن پیگیری می‌شود، نخست شیوه ساخت و دوم تأمین مابقی منابع مورد نیاز برای ساخت پروژه است.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن یادآور شد: تمام پروژه‌های زیرساختی ریلی طی ۵ سال اخیر با برگزاری جلسات مشترک بین شرکت راه‌آهن و شرکت ساخت و توسعه تصمیم‌گیری می‌شوند تا آنچه ساخته می‌شود مورد نظر بهره‌برداری نیز باشد و همچنین راه‌آهن در اجرای پروژه‌های جدید از مشورت با آن‌ها برخوردار باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا