آخرین خبرهااسلایدربین الملل

“ناتوی عربی”؛ ایده جدید ترامپ برای تامین امنیت اسرائیل و دوشیدن اعراب

ناتوی عربی امنیت اسرائیل

مشاجره لفظی مقامات آمریکا و ایران که روز به روز گسترده‌تر می‌شود، همزمان با انتشار گزارشاتی است که نشان می‌دهد ترامپ تماس‌های فشرده‌ای را برای تشکیل ائتلاف امنیتی–نظامی جدیدی با کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و مصر و اردن برقرار کرده است که هدف آن ایجاد یک “ناتوی عربی” است.

به گزارش تدبیرشرق، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم در یادداشتی درباره تشکیل به اصطلاح “ناتو عربی” نوشت: “نشستی که قرار است روزهای ۱۲ و ۱۳ اکتبر به درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و حضور رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برگزار شود با هدف تاسیس پیمان “ناتوی عربی سنی” صورت می‌گیرد و به کشورهای هم‌پیمان واشنگتن در منطقه محدود می‌شود.

جنجال رسانه‌ای که در پی حمله انصارالله به دو نفتکش عربستان در دریای سرخ رخ داد شاید در راستای مقدمه چینی برای تاسیس این پیمان جدید با نظارت آمریکا باشد چراکه عربستان و امارات خواهان مداخله بین‌المللی برای تامین امنیت تنگه باب المندب و از بین بردن تهدیدات ایران علیه این تنگه هستند.

نکات اصلی درباره تشکیل پیمان ناتوی عربی وجود دارد که باید به آنها پرداخت.

نکته اول، این است که موضع مصر و اردن درباره این ائتلاف چیست و اینکه آیا به آن خواهند پیوست و آیا این کشورها در نشست اکتبر در واشنگتن شرکت خواهند کرد یا خیر.

نکته دوم، رابطه اسرائیل با این پیمان جدید چیست است و اینکه آیا عضو آن خواهد شد یا خیر و اگر اسرائیل عضو این پیمان شود آیا این عضویت محرمانه باقی خواهد ماند یا علنی خواهد شد.

نکته سوم، چگونگی از بین بردن اختلافات در شورای همکاری خلیج‌فارس هم یک چالش است و اینکه آیا قطر روابط خوب خود را با ایران قطع خواهد کرد و برای برآوردن شروط آمریکا،‌ عربستان و امارات در این باره روابط خود را با ایران برهم خواهد زد یا خیر.

نکته چهارم، آیا اختصاص مبلغ یک و نیم میلیارد دلار برای گسترش پایگاه العدید آمریکا در قطر در راستای تشکیل این پیمان جدید بوده است یا خیر و اینکه آیا این پایگاه در جنگ‌های آتی آمریکا نقش اصلی را خواهد داشت.

شاید هنوز برای پاسخ به بیشتر این سوالات در سایه نبود جزئیات کافی درباره نقشه آمریکا زود باشد اما بعید نمی‌دانم که هدف از تهدیدات آمریکا و ایران، ایجاد رعب و وحشت و آشوب در میان جهان عرب و شورای همکاری خلیج‌فارس باشد تا ایجاد این پیمان جدید و پرداخت هزینه‌های عضویت در آن را توجیه کند.

مسئله دیگری که باید به آن پرداخت، اقداماتی است که باید برای تشکیل این پیمان اتخاذ شود، از جمله اجرای برنامه‌های نظامی و سیاسی آن، نظامی از حیث برنامه‌های آموزشی و سامانه موشکی که ساخته خواهد شد و سیاسی مربوط به شرکت در محاصره اقتصادی بی‌سابقه علیه ایران است که یکی از موارد آن ممانعت از صادرات نفت ایران و توقف تمامی معاملات تجاری با تهران است.

این ناتوی عربی سنی که احتمالا اسرائیل به صورت علنی یا محرمانه طرف اصلی در آن خواهد بود به وضعیت دودستگی کنونی و اختلافات طائفه‌ای در منطقه و بسیج اعراب سنی در منطقه علیه ایران و جنبش‌های مقاومت در لبنان و فلسطین دامن خواهد زد و این تنها به خاطر منافع اسرائیل و رفع نگرانی شهرک‌نشین‌هایش خواهد بود.

بعید نمی‌دانم که این پیمان طائفه‌ای جدید وسیله جدیدی برای دستیابی به صدها میلیارد پول کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به بهانه تقویت توانایی‌های دفاعی جهت “آمادگی برای جنگ با ایران” باشد. کشورهایی که نمی‌توانند درخواست ترامپ را رد کنند و چه بسا از نشست آتی واشنگتن با خزانه‌های خالی و وام‌های سنگین بیرون بیایند.

کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس به آتش جنگ منطقه‌ای بزرگی کشیده می‌شوند که خود هیزم و حامی مالی آن خواهند بود. این جنگی است که نتایج آن معلوم نیست و حتی اگر آمریکا در آن پیروز شود این پیروزی منطقه و اقتصاد آن را نابود خواهد کرد و صدها هزار تن از ساکنان را به کشتن خواهد داد. “

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا