آخرین خبرهااسلایدرخبر داغیادداشت

استعفا بازی! /یادداشتی بر حواشی یک استعفا…

نوبخت

یادداشت -سامان صابریان* : دولتی‌ها برای نمایش بی‌مخاطبی که این روزها در راستای ساکت کردن جامعه به اجرا در آورده‌اند، بی شک در آینده‌ای نه چندان دور بازخوردهای منفی خود را از بدنه اجتماعی تحویل خواهند گرفت؛ نمایشی که طرفدارانش تنها همان کارگردان و بازیگرانش هستند و این روزها با استعفا و دلسوزی برای ملت پیش می‌رود. دولت حسن‌روحانی از روزی که برای بار دوم با شیوه‌هایی خاص، رای مردم را به خود اختصاص داد، کار را تمام شده دید و دل‌کندگی از ملت و رویگردان شدن به سمت جریان‌ها و لایه‌های ویژه را آغاز کرد. در این بین جریانات و افرادی که برای این نوع عملکرد دولت احترام قائل شدند و گاهی خود نیز از همین شیوه به قدرت رسیده بودند به سوگلی‌های دربار دولت تبدیل شدند و آن‌هایی که دل‌خوشی از این وضعیت نداشتند، به حاشیه‌رانده شده و گاهی نیز بایکوت شدند. شاید بهترین تقسیم‌بندی که بشود در این مقوله انجام داد دارو دسته‌اعتدال و توسعه و اصلاح‌طلبان کابینه بودند. اعتدال و توسعه‌ای‌هایی که خود را برتر می‌دانستند و برای رسیدن به اهداف خود با هرجریانی همگرا می‌شدند، برای اشغال پست‌های مهم دولت دندان تیز کردند و حتی برخی می‌گفتند که سعی داشتند تا ظریف و جهانگیری را نیز کنار بزنند.

منتقدان و آن‌هایی که دولت را از نزدیک می‌شناسند در گفتارهای خود سیاست‌های موجود راکه در اسارت نوبخت و واعظی است ناکارآمد می‌دانند و حتی در این بین جواد امام یکی از نزدیک‌ترین افراد به رییس‌دولت اصلاحات چندی پیش در نقدی به این افراد گفت که متاسفانه شاهد هستیم تیم اقتصادی دولت با همان دست فرمان دولت اول حرکت می‌کند و شاخص‌های مدیریتی دولت همان شاخص‌های دولت اول است. باید گفت با حضور آقای نوبخت و متاسفانه دست فرمان آقای واعظی دولت راه به جایی نمی‌برد. البته امام نقدی نیز به مشکلات سیاسی و دیدگاه‌های خاص واعظی نیز داشت و در موضوع سفر این فرد به قم و دیدار با مراجع تقلید که چندی پیش انجام شده بود، گفت: آقای واعظی مانند سایر دولت ها به پایگاه رای ۲۴ بی توجه هستند، ایشان بعد از سخنان رییس‌جمهور که از همبستگی و انسجام عمومی صحبت کردند به شهر قم رفتند اما به مراجعی که در این شهر مشوق مردم بودند و به نوعی پایگاه رای آقای روحانی را تشکیل می‌دادند بی‌توجهی کردند. وی ادامه داد: آقای واعظی یا در این کشور نیستند یا اطلاع ندارند بزرگانی همچون حضرات آیات صانعی، بیات زنجانی و گرامی چه کردند. متاسفانه در این یک‌سال اخیر شخص آقای روحانی و سایر تیم دولت نسبت به مراجعی که از ایشان حمایت کردند، بی‌توجه بودند. این مسائل تنها گوشه‌ای از انتقادهایی است که از جریان مذکور می‌شود و معضلات دیگری نیز وجود دارد که برگرفته از نوع نگاه سیاسی آن دسته افرادی است که مانند احمدی‌نژاد تصور می‌کنند تمام رایی که مردم به آن‌ها داده‌اند به دلیل خوش سیمایی و سرشت آن‌هاست.

مظلوم‌نمایی

حال این جریان در پی آن است که بااستفاده از وضعیت خاص کشور، موضوع استعفاهای خود را به میان بکشند وبه نوعی نمایشی را پیش ببرند که گویی حضور آن‌ها در دولت ضروری است و شخص اول دولت نیز به آن‌ها نیاز دارد. در همین راستا روزهای گذشته خبری توسط برخی رسانه‌ها منتشر شد که استعفا و جابه‌جایی اعضای این جریان در دولت را نشان می‌داد؛ موضوعی که با مانور روی آن سعی شد تا فشار افکار عمومی برای پایان دادن به سیطره بخشی از دولت بر تمام کابینه را تحت تاثیرقرار دهد. در همین حال نوبخت روز گذشته بعد از نشست هیات دولت به میان خبرنگاران آمد و در رابطه با مسائل مربوط به این روزها گفت که بعد از اینکه نابسامانی هایی به وجود آمد و مردم دچار مشکل شدند، انتظار و مطالبه مردم این بود که وضعیت بازار ارز بهبود پیدا کند و این موضوع با ترمیم و تغییر کابینه و تیم اقتصادی دولت همراه دانسته شد. ترجیح دادم برای اینکه زمینه‌ای در جهت اصلاح پیش آید و دست رییس‌جمهور هم باز باشد، داوطلبانه از تمام مسئولیت‌های موجود دولت کناره‌گیری کنم زیرا مردم را دوست دارم و اگر رفتنم کمک کند دریغ نخواهم کرد. صمیمانه این استعفا را به آقای رییس‌جمهور دادم و عده‌ای گفتند فداکاری شده و برخی گفتند فضاسازی شده که تسویه حساب سیاسی شود. نوبخت ادامه داد: از همه می‌خواهم بیش از هر مساله‌ای نگران مردم باشیم و با صمیمیت می‌گویم که امروز وقت تسویه حساب سیاسی نیست. می‌خواهم به تدریس در کلاس درس بپردازم و کنار دانشجویان باشم. وی با بیان اینکه من از باب اینکه دست رییس جمهور باز باشد و با احتمال اینکه یک‌درهزار وضعیت با تغییر من بهتر شود آمادگی دارم از دولت کنار بروم، تصریح کرد: اگر برخی فعالان سیاسی رضایت خدا را در نظر نمی‌گیرند، مراعات مردم را بکنند و دنبال تسویه حساب سیاسی نباشند. آقای روحانی بیش از ۳۰ سال است که من را می‌شناسد و امیدوارم که تصمیم مقتضی را بگیرند و البته ایشان هرگاه صحبت شده چه در حضور بنده و چه در غیاب، محبت عمیق نسبت به من داشته است. نوبخت افزود: من که نتوانستم رییس جمهور را برای این کار قانع کنم و امیدوارم که ایشان تصمیم مقتضی را بگیرند. البته از طرفی اصرار بر ترک مسئولیت آن هم در شرایط فعلی یک نوع فرصت طلبی به نظر می‌رسد و ممکن است عده‌ای بگویند افرادی به دنبال عافیت طلبی هستند. نوبخت در پایان خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور آنچه را مصلحت مردم و اقتضای شرایط باشد در زمینه تغییرات دیگر در کابینه پیگیری خواهد کرد چراکه به رای مردم متعهد است.

تکمیل سناریو

واعظی، یارغار نوبخت نیز برای تکمیل سناریوی نوشته شده توسط کارگردانان دولت دوازدهم، اندکی بعد از این نطق شبه انتخاباتی خبر استعفای نوبخت را سوء برداشت(!) از گفت وگوی وی در حاشیه جلسه هیات دولت، اعلام و این خبر را تکذیب کرد و اظهارداشت: آنچه رسانه‌ها از قول آقای نوبخت نقل کرده اند به هیچ وجه صحت ندارد. وی افزود: سخنگوی دولت در پی مباحثی که درخصوص تغییرات در دولت به وجود آمده است فقط با اعلام آمادگی و باز گذاشتن دست رییس جمهوری در این تغییرات بحثی را با رسانه ها مطرح کرد. واعظی یادآور شد: رییس سازمان برنامه و بودجه در عین حال گفته در هر جایگاهی از معلمی دانشگاه تا هر مسئولیت دیگری که رییس جمهوری امر کنند آمادگی مساعدت و خدمتگزاری به دولت و ملت را دارد. از این نظر انتشار خبر استعفای وی از سمت سازمان برنامه و بودجه به هیچ وجه صحت ندارد.

مسئولان بترسند

مردم این صاحبان اصلی ایران می‌خواهند کشوری سربلند و مقتدر داشته باشند و این اقتدار و موفقیت با هیاهو و رجزخوانی پوچ به جایی نمی‌رسد. مسئولان دولتی اگر تصور دارند که مردم ایران از پشت‌صحنه این نمایش‌های توخالی خبر ندارند سخت در اشتباه هستند و بهتر است که خود را اصلاح کنند زیرا این نوع عملکرد که هر روز هزینه‌هایی گزاف را بر دوش ملت ایران بگذارد و عده‌‌ای با کف و سوت زدن یکدیگر را تشویق کنند، دردی از مردم دوا نخواهد کرد. مردم به خوبی می‌دانند در این کشور چه می‌گذرد و اگر روزگاری بخواهند حساب آن مسئولانی را که از نجابت آن‌ها سواستفاده کردند تسویه کنند، به گفته امام راحل عظیم الشأن‌مان انفجار روی خواهد داد و مسئولان بترسند از آن روزی که مردم بفهمند در باطن‌شان چیست زیرا در آن روز دیگر آب وصابونی پیدا نخواهد شد که دست و روی برخی را بشویند.

*سردبیر روزنامه قانون/منتشر شده در روزنامه قانون ،پنج شنبه ۴ مرداد

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا