آخرین خبرهاعلم و تکنولوژی

جریمه ۵ میلیارد دلاری گوگل در اروپا به خاطر سلطه جویی بر بازار اندروید

جریمه 5 میلیارد دلاری گوگل در اروپا

مقامات اروپایی اخیراً گوگل را به خاطر سو استفاده از قدرتش در بازار مبایل های هوشمند به پرداخت غرامت ۵٫۱ میلیارد دلاری محکوم کرده و به این کمپانی فرمان داده اند تا رویکردهای خود را در این بازار دستخوش تغییر کند. فشار اخیر اروپایی ها، پرخاشگرانه ترین آنها نیز هست و می تواند این کمپانی غول تکنولوژی آمریکایی را به ایجاد آخرین تغییرات باقی مانده در پلتفرم موبایل مجبور سازد.

غرامت ۴٫۳۴ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا، تقریباً دو برابر از غرامتی که سال گذشته برای گوگل به خاطر سو استفاده از نتایج جستجوی اینترنت به نفع سرویس های خود تعیین شد بیشتر است. رقم تعیین شده، میزان جدیت اروپا در قبال کاهش قدرت شرکت های تکنولوژی آمریکایی را نشان می دهد؛ حتی با اینکه مقامات ایالات متحده ترجیح داده اند دست کمپانی های خود را در بازار باز بگذارند.

گفتنی است که علاوه بر این غرامت، اروپایی ها احکام دیگری نیز به گوگل در نظر گرفته اند که می تواند به سلطه این کمپانی بر نرم افزار اندروید، که روی ۸۰ درصد از اسمارت فون های جهان نصب است و نقشی کلیدی در تجارت کمپانی ایفا می کند خاتمه دهد. این تغییرات که رگولاتوری های اروپایی مهلتی ۹۰ روزه برایشان در نظر گرفته اند، امکان نصب پیش فرض اپلیکیشن ها و جستجوگر را روی موبایل های هوشمند از گوگل سلب کرده و فضا را برای رقابت بازتر می کند.

گوگل

مارگارت وستاگر، مدیر سازمان آنتی تراست اروپا معتقد است که «گوگل از اندروید به عنوان وسیله ای برای تحکیم سلطه موتور جستجوگر خود استفاده کرده است. این رویکردها، شانس ابداع و رقابت را از رقبا گرفته اند. آنها مزایای رقابت موثر را از مصرف کنندگان اروپایی سلب کرده اند.» او می افزاید که رقم این غرامت، «نشان دهنده جدیت و ماهیت همیشگی» اعمال گوگل است.

کمپانی ساکن مانتین ویو هم اکنون اعلام کرده که درخواست تجدیدنظر در این حکم را خواهد داد و اینطور که از شواهد بر می آید، پرونده گوگل و اتحادیه اروپا، جدالی چند ساله خواهد بود. البته این کمپانی باید فعلاً غرامت تعیین شده را به صورت موقت پرداخت کند؛ سپس اگر روند تجدیدنظر به نفع گوگل پیش نرفت، این مبلغ میان اعضای اتحادیه اروپا تقسیم می شود. از طرف دیگر، اگر تغییرات مورد نظر ظرف ۹۰ روز اعمال نشوند، گوگل با جریمه هایی مانند پرداخت ۵ درصد از درآمد روزانه کمپانی آلفابت در سراسر جهان روبرو می شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا