آخرین خبرهاعلم و تکنولوژی

احتمال غرق شدن زیرساخت های اینترنت سراسر جهان تا ۱۵ سال دیگر

زیرساخت های اینترنت

افزایش سطح آب دریاها ممکن است هزاران کیلومتر از زیرساخت های اینترنت مدفون در نوار ساحلی را به زیر آب بکشاند.

بر اساس برآوردهای فعلی حتی در صورتی که کشورهای جهان به معاهده تغییرات اقلیمی پاریس پایبند بمانند، سطح آب های آزاد تا سال ۲۳۰۰ حدود ۱.۲ متر بالا خواهد آمد.

پیش از این تصور می شد که افزایش سطح آب دریاها طی نیم قرن آینده اثرات خود را نشان می دهد اما مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته، حاکی از این است که تا سال ۲۰۳۳ بیش از ۱۱۰۰ هاب ترافیک و ۶۵۰۰ کیلومتر از کابل های فیبر نوری مدفون در نوار ساحلی شهرهای بزرگ به صورت کامل زیر آب خواهد رفت.

محققان دانشگاه های «ویسکانسین» و «اورگن» برای بررسی این مسئله از پیش بینی های «اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا» (NOAA) و داده های «اینترنت اطلس» بهره برده اند که زیرساخت های اینترنت در سراسر جهان را نقشه نگاری می کند.

افزایش سطح آب دریاها

اگرچه در این مطالعه بیشتر روی شبکه های اینترنتی آمریکا تمرکز شده اما متخصصان معتقدند که پیامدهای افزایش سطح دریاها دامنگیر کشورهای دیگر نیز خواهد شد. «پل بارفورد»، از پروفسورهای دانشگاه ویسکانسین می گوید:

توسعه این زیرساخت های اینترنتی به ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته باز می گردد و در آن زمان به فکر عواقب تغییرات اقلیمی نبودند. نخستین پیامد این مساله زیر آب رفتن نقاط اتصال بین کابل های زیردریایی و ساحلی است.

کابل های فیبر نوری تا حدودی در برابر آب مقاومند اما این قابلیت محدود بوده و آنها کاملا در برابر نفوذ آب عایق نیستند.

بردفورد معتقد است که جلوگیری از نفوذ بیشتر دریا به ساحل بسیار کار دشواری است و در بلند مدت چندان عملی نخواهد بود. وی نخستین اقدام برای جلوگیری از ایجاد اخلال در اینترنت به خاطر زیر آب رفتن کابل ها را مقاوم سازی زیرساخت ها می داند.

/دیجیاتو

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا