آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژی

موز در خطر انقراض قرار دارد

خطر انقراض

پیشتر دانشمندان متوجه شده‌ بودند که تولید موز خوراکی در دنیا دچار مشکل شده و این گونه‌ی گیاهی در حال انقراض است. در آن زمان تحقیقات زیادی صورت پذیرفت و مشخص شد یک نوع موز وحشی به خصوص در ماداگاسکار وجود دارد که می‌تواند به حفظ این میوه کمک کرده و از نابودی آن جلوگیری کند. با این وجود اکنون به نظر می رسد که این موز وحشی نیز در خطر نابودی قرار دارد.

گزارش شده که تنها پنج درخت موز وحشی بالغ و رسیده در ماداگاسکار به چشم می‌خورند و محققان باور دارند که باید از این گیاه حفاظت شود چرا که می‌تواند تنها راه برای حفظ موز در میان خوراکی‌های دنیا باشد.

تاکنون موز‌های دنیا در برابر یک آفت گیاهی به نام بیماری پاناما آسیب پذیر نشان داده‌اند و ممکن است هم اکنون بیشتر موز‌هایی که در سراسر دنیا جا به جا می‌شوند سالم نباشند. این آفت اکنون درختان موز را در آسیا، خاورمیانه و بخش‌هایی از آفریقا دچار مشکل کرده و تنها آمریکای جنوبی موز‌هایی سالم پرورش می‌دهد.

به همین دلیل محققان سعی دارند نوع جدیدی از موز را بیابند تا هم خوشمزه باشند و هم در برابر آفت‌هایی نظیر بیماری پاناما از خود مقاومت نشان دهد.

ریچارد آلن کارشناس ارشد حفظ حیات در باغ گیاه شناسی سلطنتی بریتانیا (باغ کیو) می‌گوید:

“این موز وحشی دچار بیماری پاناما نیست بنابراین شاید به طور ژنتیکی در برابر این بیماری مقاوم باشد. ما زمانی می‌توانیم به قطعیت در این مورد نظر دهیم که درباره‌اش تحقیق کرده باشیم اما برای این کار اول باید این نوع موز را نجات دهیم.”

باید در نظر داشت که موز وحشی خوراکی نیست اما می‌توان با تغییر ژنتیکی در آن نوع به خصوص و جدیدی را پرورش داد تا هم در برابر آفت‌ها مقاوم باشند و هم بتوان آنها را میل کرد. درخت موز ماداگاسکاری در حاشیه جنگل رشد می‌کند و به همین دلیل بیشتر در معرض تغییرات آب و هوایی، آتش سوزی و تخریب جنگل قرار دارد و اگر به آن رسیدگی نشود، منقرض خواهد شد.

دانشمندان امیدوارند با قرار گرفتن موز وحشی ماداگاسکار در فهرست قرمز توجه دولت‌ها به آن جلب شود تا بتوان برای جلوگیری از انقراض موز راهی پیدا کرد. این امر، ممکن است راه نجات صنعت کشت موز در آینده باشد و بتواند این میوه را از خطر نابودی حفظ کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا