آخرین خبرهاعلم و تکنولوژی

پژوهشگران از انقلابی در تکنولوژی های تشخیص زلزله می گویند

تشخیص زلزله

به لطف پیشرفت های تازه ای که در زمینه تکنولوژی های تشخیص زلزله حاصل شده انتظار می رود که پیش بینی زمین لرزه ها به زودی ساده تر از هر زمان دیگری شود. محققان در ایسلند با موفقیت توانستند با کمک یک کابل ارتباطی فیبر نوری به اطلاعاتی در رابطه با فعالیت لرزه ای زمین دست پیدا کنند. این کابل ها به منظور تامین اینترنت و فراهم نمودن خدمات تلویزیونی در کشورهای مختلف، زیر زمین کار گذاشته می شوند.

به گفته دانشمندان تکنیک به خدمت گرفته شده توسط محققان حساسیت خود نسبت به زمین لرزه را به اثبات رسانده اما هنوز برای استفاده گسترده آماده نیست. در هر صورت این یافته را می توان در کنار برخی پیشرفت های اخیر به دست آمده در تکنولوژی های تشخیص زمین لرزه از جمله اپ های موبایلی و سخت افزارهای ارزان قیمت تشخیصی به کار بست.

چطور کار می کند؟

تکنولوژی های تشخیص زلزله

قبل از ذکر هرچیز لازم است اشاره کنیم که فعالیت های لرزه ای غالبا از طریق لرزه نگارها مورد پایش قرار می گیرند؛ دستگاه های گران قیمتی که به دقت کالیبره شده اند و در موقعیت های حساس قرار داده می شوند.

اما روش جدید را تیمی از محققان به سرپرستی دکتر فیلیپ جوست از مرکز تحقیقات علوم زمین شناسی GFZ آلمان مورد آزمایش قرار دادند؛ آنها برای این منظور ۱۵ کیلومتر کابل فیبر نوری را که پیشتر میان دو نیروگاه برق در ایسلند نصب شده بود مورد استفاده قرار دادند و یک پالس لیزری را در طول آن کابل به حرکت در آوردند.

دکتر جوست در این باره گفته:

ما در ابتدا نمی دانستیم که چه اطلاعاتی را می توانیم ضبط کنیم. اما در ادامه متوجه شدیم که از فاصله ای دور قادر به تشخیص زلزله ها خواهیم بود. وقتی زمین و به دنبال آن کابل مورد استفاده دچار کشیدنی یا فشردگی می شد تیم می توانست این نوسانات را ثبت نماید.

آنها متوجه شدند که ترافیک محلی، لرزه های زمینی و حتی عبور پیاده ها با این روش قابل تشخیص هستند. این تیم همچنین سیگنالی از یک زمین لرزه قوی در اندونزی را با کمک کابل مذکور دریافت کردند.

هشدار اولیه زلزله

تکنولوژی های تشخیص زلزله

ابزارآلاتی که برای این منظور باید به هر کابل متصل شود تا پایش زلزله را ممکن نماید هم اکنون بسیار گران قیمت است اما دانشمندان به دنبال یافتن راه هایی برای ساخت نمونه های مقرون به صرفه از آن هستند.

در صورتی هم که این مساله محقق شود روش ابداعی جدید به جایگزینی مقرون به صرفه برای شبکه های لرزه نگاری گران قیمت حال حاضر بدل می شود.

دکتر الیزابت کوچران، متخصص ژئوفیزیک مرکز تحقیقات زمین شناسی آمریکا در این باره می گوید:

این تکنولوژی از پتانسیل های خوبی برای استفاده در سیستم های تشخیص اولیه زمین لرزه برخوردار است. چنین شبکه هایی هم اکنون در کشورهایی نظیر ژاپن و مکزیک مورد استفاده قرار می گیرند و همزمان با شروع زمین لرزه ها به مردم محلی هشدار می دهند.

دکتر کوچران در ادامه گفت:

هم اکنون هزاران کیلومتر کابل در سرتاسر شهرهای دنیا وجود دارد. اگر بتوانیم به این کابل ها دسترسی پیدا کنیم و راهی برای تفسیر دیتای به دست آمده از آنها پیدا کنیم آنگاه احتمالا قادر خواهیم بود که شبکه ای فشرده از حسگرهای تشخیص زلزله ها را در هر کجا که این کابل ها حضور دارند ایجاد نماییم.

چه موانعی وجود دارد؟

تکنولوژی های تشخیص زلزله

علاوه بر پالایش و بهینه سازی تکنیک های موجود چالش های دیگری نیز برای پیش بینی زمین لرزه وجود دارد. بخش اعظمی از این چالش ها به خواست شرکت های ارتباطی باز می گردد که باید همراهی و کمک های لازم را انجام دهند و بدون هزینه یا با کمترین هزینه ای امکان استفاده از این کابل ها را برای موسسات علمی محقق نمایند.

او خاطر نشان کرده که اغلب شرکت ها در ایالات متحده آمریکا برای مدتی محدود و به صورت اجاره ای به این کابل ها دسترسی دارند اما پیشنهاد داده که در ازای پرداخت مبلغ بیشتر مدت زمان دسترسی شان افزایش شود.

وی در ادامه گفت که برخی شرکت های اروپایی از این ایده به شدت استقبال کرده اند و مصمم هستند مطالعات بیشتری را در آینده نزدیک روی این تکنولوژی انجام دهند تا در صورت امکان برای پایش و تشخیص زلزله ها و فعالیت های آتش فشانی از آن بهره بگیرند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا