آخرین خبرهااستان هاسیاسی

روحانی در مسیر استعفا! | اقتصاد ایران در ید جناح راست است / با رفتن سالاری از گیلان همگان قهقهه شادی سرمی‌دهند / بعضی اقدامات استاندار گیلان دارای پارادوکس است

وکیل دادگستری و فعال سیاسی اصلاح‌طلب

گفتگوی کوتاه و صریح ارگان رسمی حزب ندای ایرانیان با علیرضا سحرخیز وکیل دادگستری و فعال سیاسی اصلاح‌طلب را در ادامه می‌خوانیم. وی که نائب رئیس هیات داوری و بازرسی حزب ندای ایرانیان است، اصالتی گیلانی دارد و در خصوص وضعیت فعلی دولت حسن روحانی و کابینه دولت در گیلان به ایراد نقطه نظرات خود با خبرنگار ما پرداخته است:

-نظرتان درباره دولت دوم حسن روحانی چیست؟

پاسخ به این سوال مبهم و شاید تا حدودی پیچیده باشد، اساسا حسم همیشه به دولت روحانی یک دولت عاریتی، فاقد معانی تئوریک و البته غیر برنامه محور بوده که با مرور زمان و به دلیل عدم توفیق نقطه‌ای در مقوله‌های گوناگون به خصوص اقتصادی در ورطه مشروعیت‌زدایی گام برمی‌دارد.

-فکر می‌کنید برای دولت چه آینده‌ای دور و نزدیکی متصور باشد؟

زمانی جناب زیدآبادی بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ در مصاحبه‌ای گفته بود خیلی سخت تحلیل نکنیم شاید اصلاح طلبان با تعریف اصلاح‌طلبی پذیرفته شده حاکمیتی، حدود۱۰ ۱۲ میلیون نفر باشند، امروز معتقدم این عدد بعد از اوج سال های ۹۲ و ۹۶ آنهم به دلایل اجتماعی نه سیاسی با نزول چشمگیری مواجه شده و حالا با تعریف گفته شده از این گفتمان، اصلاح‌طلبان داخل ساختار را باید بسیار کمتر نیز محسوب کنیم.

با این نگاه پشتوانه اصلی اجتماعی روحانی در انتخاباتها یعنی جامعه اصلاح طلبی ایران نیز رو به افول رفته و شاید به خاطر دلخورهایی عمومی از حاکمیت و جناح های سیاسی آن و حتما نقاط سهل و ممتنع «برجام»، دولت از استحکام مردمی لازم دیگر برخوردار نیست.

-شفاف تر بگویید یعنی دولت چه آینده ای در پیش رو دارد؟

تحلیل آمیخته از پیش بینی و تدقیق امور است اگر شفاف بگویم بعید میدانم دولت ۴ ساله دوم را به سلامت به پایان برساند!

-یعنی رییس جمهور استیضاح می‌شود؟

جواب این سوال عوارض دارد و پاسخ نمی‌دهم!

-پس چه اتفاقی می‌افتد؟

شاید استعفا با فشار جریان های خاص و البته افکار عمومی به مرز انفجار رسیده.

-استعفا چرا و چگونه؟

نمیشود دقیق گفت تحلیل ست، شاید با تشکیل کمپین میلیونی استعفای روحانی… سناریویی که جناح راست به دنبالش است و بالاخره علنی میکند… معتقدم بخش متنفذ جناح راست از انتخابات ۹۶ به بعد در راستای تخریب و سقوط دولت گام برداشت. باور کنیم که لایه لایه اقتصاد ایران در ید جناح راست است و فلج کردن آبشخورهای اقتصادی برای مشروعیت زدایی از دولت امری آسان برای برخی از کانون های قدرت!

-قریب یکسال از عمر دولت دوم آقای روحانی می گذرد. عملکرد مدیریت عالی استان در این یکسال را چگونه ارزیابی می کنید؟

گیلان هم به تبع مناسبات ملی از قواعد ،محدودیت ها و شاید موانع کلان مستثنی نیست.اساسا دولت در مسیر بن بست با سرعت فراوان در حرکت است در استان هم چیزی شبیه مدل ملی!

-حزب ندای استان از حامیان استاندار گیلان در برهه انتصاب بود .بعد از ۹ ماه هنوز هم حامی دولت هستید؟

نظر حزب را حزب میگوید بنده نظر شخصی ام را عرض میکنم.ببینید من انتخاب سالاری را یک اتفاق عجیب ،خرق عادت یا شفاف تر ناپرهیزی دولت میدانم.انتخاب جوانی ۴۱ ساله در گیلان و پس از طی ۴سال کارنامه موفق در بوشهر چیزی جز یک کار عجیب دولتمردان در این کابینه پیر سالار تلقی نمیگردد.بله ما تنها تشکل حامی دکتر سالاری بودیم هنوز هم حامی دولت هستیم اما حامی منتقد!

-چرا در مناسبات سیاسی استان کمتر از ندا استفاده میشود یا به نوعی آن نقش پر رنگی که تصورش را میکردیم عملا روی نداد؟

چون ما اهل بازی غیر شفاف نیستیم!ما مبارزیم، اهل جنگ و خطر اما در خطه فرصت طلبان سیاسی با نگاه منفعت طلبانه جایی نداریم!

-یعنی حذف شدید؟

ببینید استانداری در گیلان آمده که جو گیلان مناسبات نیروها فضای سیاسی احزاب و..را نمیشناخت .تفاوت گیلان و بوشهر از تهران تا واجارگاه است!

-شما با این نگاه از ایشان حمایت کردید؟

بله ما به هوش و جوانی و شجاعت سالاری اعتقاد داشتیم.

سوال:داشتید یا اکنون هم دارید؟

نه داشتیم فعل مناسبتری است (با خنده ).

-چرا؟

دکتر سالاری به نظرم با انسداد تحلیل مواجه شد. ایشان سرعت گیرهای کاذب برای خودشان درست کردند، یکی برای تخلیه انرژی فعالین سیاسی، یکی برای انتصاب، یکی برای مدیریت فضای رسانه و…

-اما شما از انتخاب بخشداران جوان حمایت کردید؟

هنوزم حمایت میکنیم. اما میگوییم پرچم آزادگی و شجاع محوری یا بلند نشود یا اگر افراشتیم مصلحت پرچم را پایین نندازد!

-مبهم گفتید .یعنی انتصابات کافی نبود؟

ببینید ما نمیتوانیم بدون اینکه یک اثر هنری را خلق کنیم نمایشگاه عمومی بگذاریم.یا سالاری معتقد به تغییر نسلی است یا معتقد به ابقای نسلی!انجام حکم سه بخشدار عدم مشخص شدن تکلیف حقوق مالی آنان و بعد بهانه مخالفت دستگاههای فرا دستی دارای پارادوکس عملی ست!

در عین حال عدم شناخت وی نیز باعث بزرگ شدن کاذب برخی نزد ایشان شده اند!

-شفا ف‌تر بگویید.

لزومی ندارد آنها دوستان منند، با سالاری نیامدند که با وی بروند.

-در یک کلمه آینده سالاری در گیلان چیست؟

امیدوارم خوب ،موفق و کارآمد باشد اما با این روال آینده سیاسی وی هم در محاق خواهد رفت.متاسفم که از ایشان انتفاد کردم به هر حال به دلیل ناپرهیزی دولت در انتصاب ایشان وی را نماد میریت جوان درتاریخ استان میدانستم اما شاید ایشان هم مثل ثابت قدم در محیط مدیریت شهری قابل قیاس باشد که با آمدنش همگان لبخند زدند و با رفتنش همگان قهقهه شادی!

-وحرف آخر؟

ممنون از وقتی که به من دادید.آرزوی سرافرازی ایران و توسعه و آبادانی کشور و گیلان عزیزرا از درگاه خالق یکتا مسئلت دارم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا