آخرین خبرهااسلایدربین الملل

اتحادیه اروپا برای ادامه فعالیت در ایران گامهای جدید برداشت

اتحادیه اروپا

به گزارش تدبیرشرق، اتحادیه اروپا در پی تصمیم «دونالد ترامپ» ریاست جمهوری آمریکا در مورد خارج شدن یکجانبه از توافق اتمی در ماه پیش، گام هایی را برای مراقبت از فعالیت شرکت هایش در ایران برداشته هست.

کمیسیون اروپا نیز اعلام نموده نسخه به روز شده «قانون انسداد» و «مجوز وام خارجی» بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) را به تصویب رسانده هست.

کمیسیون اروپا در یک اطلاعیه مطبوعاتی اعلام نمود: هدف از این کارهای کمک به محافظت منفعت های شرکت های اتحادیه اروپا هست و تعهد این اتحادیه را به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نشان می دهد.

کمیسیون اروپا در ۶م ژوئن (۱۶م خرداد) ضمن اعلام به روز رسانی قانون انسداد که شرکت های اتحادیه اروپا را از رعایت تحریم های آمریکا منع می کند، عنوان نمود که مجوز وام بیگانه بانک سرمایه گذاری اروپا را همه به روز می کند که سازوکاری هست که مجوز فعالیت سرمایه گذاری در ایران را می دهد.

این کمیسیون در عین حال اعلام نمود که معنا این امر الزام بانک سرمایه گذاری اروپا در پشتیبانی مالی از طرح های اروپایی در ایران نیست و تصمیم گیری در مورد این سرمایه گذاری ها برعهده هیات مدیره بانک سرمایه گذاری اروپا است.

کمیسیون اروپا علاوه بر این اعلام نموده که پارلمان اروپا و شورای اروپا پس از تصویب به روزرسانی این قوانین در ۶م ژوئن دو ماه مجال دارند تا پیش از اجرایی شدن این قوانین مخالفت خود را اعلام کنند.

کمیسیون اروپا اعلام نموده که تا وقتی ایران به تعهدها خود پایبند باشد، کمیسیون اروپا هم به اجرای کامل و موثر برجام ادامه خواهد داد.

طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز، رهبران اتحادیه اروپا در ۴م ژوئن (۱۴م خرداد) با ارسال نامه ای به «استیو منوچین» وزیر خزانه داری (دارایی) و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بیان کردند که «منافع امنیتی» اقتضا می کند که شرکت های اروپایی از وضعیت دو مرتبه تحریم های آمریکا معاف گردند.

در این نامه که به امضای وزیران امور خارجه و دارایی کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان و «فدریکا موگرینی» مسئول اتحادیه اروپا دست یافته هست، آمده هست: تحریم های ثانویه در وضعیت کنونی خود اتحادیه اروپا را از معافیت حقیقی و معنادار از تحریم های آمریکا بر علیه ایران محروم می کند. ایران تهدید کرده بدون معافیت از تحریم ها از توافق خارج خواهد گردید.

اتحادیه اروپا با انتقاد از تصمیم ترامپ برای خارج شدن از برجام کوشش کرده با مشارکت وزارت امور خارجه آمریکا چاره ای را برای ادامه فعالیت شرکت های اروپایی درایران بیابد.

این شرکت ادامه مشارکت خود را به معافیت این شرکت توسط مقامهای آمریکایی و پشتیبانی مقام های فرانسه و اروپا وابسته کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا