آخرین خبرها

ایران و تقویت نگاه به شرق در اجلاس شانگهای

به گزارش تدبیرشرق به نقل از گروه آنالیز، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، عزیمت رییس جمهوری کشورمان به چین برای شرکت در اجلاس همکاری های شانگهای، برپایی پرتنش اجلاس «جی ۷» به باعث رویکردهای اقتصادی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در این نشست و سخنان وزیر نفت در مورد توسعه ۲۹ میدان نفتی با همکاری مالی مردم در صورت خارج شدن احتمالی شرکت های سرمایه گذار بیگانه از ایران، من جمله با اهمیت ترین محورهای خبری و تحلیلی در روزنامه های امروز یکشنبه ۲۰ خردادماه ۱۳۹۷ بود.

** ایران، شانگهای و نگاه به شرق
عزیمت «حسن روحانی» رییس جمهوری، به چین برای شرکت در اجلاس همکاری های شانگهای و دیدارهای حاشیه ای او انعکاس وسیع ای در روزنامه های امروز داشت و از سوی روزنامه ها به کوشش برای گسترش مناسبات با شرق شرح گردید.
روزنامه «همدلی» برپایی اجلاس شانگهای و شرکت روحانی در این اجلاس را به «اتحاد آسیایی در دائوچینگ» شرح کرد و درج کرد: در قاب دائو چینگ کشورهای سازمان همکاری شانگهای بر طبق فرایند هرسال گرد هم آمده اند اما این بار این نشست به سبب شرایط کنونی جهان رنگ وبویی سیاسی دارد، گویی مبدل به سکویی شده هست تا صف آرایی شرق در مقابل غرب را نشان دهد.
این روزنامه اضافه کرد: در گذشته به سبب ناهمگنی سطع فعالیت های اقتصادی غباری روی هدف های مشترک این سازمان نشسته بود که حالا با حضور قابل بحث روسیه و ایران و گفتگوها میان چین و روسیه و ایران این سؤال پیش می آید که آیا سرزمین آن سوی آتلانتیک باید در انتظار گردبادی از سوی شرق باشد یا روسیه علی رغم مدعایی که در مورد وحدت و اشتراک با ایران و چین دارد اما سدی در مقابل این گردباد می باشد.
روزنامه «شرق» هم دیدارهای روحانی با روسای جمهوری عضو شانگهای در حاشیه حضور وی در این اجلاس را «نگاه به شرق برای مبارزه با فشار غرب» شرح کرد.
روزنامه «قانون» هم در گزارشی، عزیمت روحانی به چین برای شرکت در اجلاس شانگهای و دیدار و اظهار کرد وگوی وی با مقاماتی چون روسای جمهوری روسیه و پاکستان، در میانه فشارهای اقتصادی آمریکا را «بازگشت به خاور» اسم نهاد و درج کرد: همزمان با اجلاس دوره ای گروه هفت در کانادا، در شرق عالم نیز کشورهای عضو پیمان اقتصادی شانگهای، دور هم جمع گردیدند تا با هم افزایی و همکاری زیادتر برای توسعه ارتباطات، گام های محکم تری بردارند.
روزنامه «تجارت» اما، حضور روحانی در شانگهای را به منظور «رایزنی برای بقای برجام» دانست.
در این بین روزنامه «ایران» مبحث عضویت کامل ایران در اجلاس شانگهای را مورد توجه و ارزیابی قرار داد و در یادداشتی با عنوان «زمان عضویت ایران در شانگهای» آورد: ایران از تیر ۱۳۸۴ (جولای ٢٠٠۵) تاحالا در وضع ناظر و بدون حق رأی در سازمان همکاری شانگهای حضور دارد و هنوز با درخواست عضویت ایران در این سازمان منطقه ای موافقت عملی صورت نگرفته هست و به جرأت می توان اظهار کرد در بین مباحث و مسائل مکرر در سطح اوراسیا، دو مبحث عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و گفتگوها ذی ربط به رژیم حقوقی دریای خزر، من جمله فرسایشی ترین و طولانی ترین مورد ها در سیاست بیگانه ایران محسوب می شود.
این روزنامه با اشاره به اینکه، تا قبل از توافق اتمی ایران (برجام)، کلیدی ترین مانعی که بر سر راه مبدل عضویت ایران از موقعیت ناظر (بدون حق رأی) به کلیدی (دارای حق رأی) مطرح می گردید، قطعنامه های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، اضافه کرد: باید به انتظار نشست و عملا ندید که اعضای کلیدی سازمان همکاری شانگهای (روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، هند و پاکستان) در اجلاس چینگ دائو با این مبحث به ویژه در شرایط کنونی ایران بعد از خارج شدن یکجانبه دولت امریکا از برجام چه طور رو به رو می گردند.
روزنامه «اعتماد» هم در یادداشتی با عنوان «مزایا و معایب شانگهای»، عضویت ناظر ایران در این سازمان را بر عضویت دائم آن ارجح دانست و درج کرد: عضویت جمهوری اسلامی به عنوان ناظر در سازمان همکاری شانگهای، نسبت به عضویت دائم در این سازمان، ارجحیت دارد و از لحاظ منفعت های ملی، استقلال و تمامیت ارضی کشور، عضویت کامل و دائم در این سازمان، معایبی دارد.
این روزنامه اضافه کرد: عضویت ایران در این سازمان، طی ١٠ سال گذشته هر سال طرح شده و هر بار به دستاویزی با بن بست رو به رو شده هست. تازه ترین مانع در مقابل عضویت دائم ایران، بعد از برطرف تحریم های بین المللی و کنسل قطعنامه های شورای امنیت، تاجیکستان هست که طی دو سال گذشته، به سبب سردی در ارتباطات با تهران، جلوی عضویت ایران در این سازمان را گرفته هست. اصل دستاویز جویی یک دهه ای برای پذیرفتن عضویت ایران، در کنار اینکه یکی از اعضا به دستاویز های آسان دوطرفه توان دارد اینچنین بر علیه خواست ایران عرض اندام کند، باعث می شود که دورنمای عضویت در چنین سازمانی از ابتدا تیره و ناخوشایند به نظر برسد.
به همین سبب روسیه سرمایه گذاری بیشتری روی ایجاد اتحادیه اوراسیا کرده هست که جدیدا ایران هم به عضویت در آن پذیرفته گردید.

** نشست جی ۷ و انزوای آمریکا
نشست گروه «جی۷» در سایه تنش های تجاری به باعث ناسازگاری های «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، روز گذشته ۱۹ خرداد ۹۷، به کار خود انتهاء داد. این مبحث یکی از محورهای خبری و تحلیلی با اهمیت در روزنامه های امروز بود.
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «تلاش برای گریز از آشوب ترامپ»، درج کرد: نشست سران گروه جی ۷ در کانادا روز گذشته در حالی به کار خود انتهاء داد که مسائلی مثل خارج شدن آمریکا از برجام و نیز شروع جنگ تجاری ایالات متحده بر علیه متحدین اقتصادی خود یکی از چالش های کلیدی نشست سال کنونی بود.
این روزنامه اضافه کرد: گروه جی ۷ در دو نشست خود در سال گذشته نیز (به خصوص در نشست ایتالیا) نشانه هایی از افتراق و واگرایی با آمریکا را به نمایش گذاشته بودند، اما این امر سال کنونی به گونه ای اتفاق افتاد که بعضی از آنالیز گران معتقد بودند، ریاست ایالات متحده آمریکا علاوه بر انزوای بی پیشینه در نشست سران ۷، نشانه هایی از خارج شدن کشورش از این گروه را نیز به نمایش گذاشت.

روزنامه «مردم سالاری» نیز در گزارشی در این باره با عنوان «انزوای ترامپ در بین رهبران تجاری جهان»، آورد: نشست سران کشورهای صنعتی گروه جی_۷ که در کبک کانادا برگزار شده بود روز گذشته (شنبه) به انتهاء رسید. جلسه ای که تحلیلگران اعتقاد دارند انزوای ترامپ را در پی داشته هست.
این روزنامه اضافه کرد: این نشست دو روزه تماما تحت تاثیر اختلافات بین ایالات متحده آمریکا و ۶ کشور دیگر عضو این گروه بر سر وضع تعرفه از سوی دولت ایالات متحده آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا برگزار گردید.
روزنامه «جوان» هم در گزارشی با عنوان «کشمکش ۶ با یک در نشست گروه ۷»، درج کرد: شکاف امریکا با اقتصاد های بزرگ جهان وسیع تر گردید.
این روزنامه با اشاره به درخواست آمریکا برای عضویت روسیه در جی ۷ و مخالفت سایر اعضای این گروه آورد: اینجاست که آشکار می شود چــرا روس ها با ستاد دونالد ترامپ در رابطه بودند و در حد امکان به روی کار آمدن او کمک کردند.

** نگاه به داخل برای توسعه نفتی
سخنان «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت، در مورد مصوبه ای با مضمون سرمایه گذاری مردم در میدان های نفتی برای توسعه این میدان ها در شرایط خارج شدن احتمالی سرمایه گذاران بیگانه از ایران، به باعث خارج شدن آمریکا از برجام، انعکاس وسیع ای در روزنامه ها داشت و دستمایه آنالیز هایی در مورد آینده نفت ایران گردید.

این روزنامه اضافه کرد: اعمال تحریم های امریکا و کارشکنی در روند جذب سرمایه بیگانه جهت توسعه پروژه های بخش انرژی کشورمان، شرایطی را فراهم کرده هست که بیشتر از پیش به حجم ها و توان داخلی چشم بدوزیم.
روزنامه جوان هم در گزارشی با عنوان «توسعه ۲۹ میدان نفتی با همکاری مالی مردم»، آورد:

این روزنامه اضافه کرد: علی رغم هشدارهای کارشناسی منتقدان در مورد بدعهدی غربی ها، وزارت نفت و رسانه های حمایت کننده دولت با بزک برجام و قرارداد توتال، خسارت کلانی به کشور وارد کردند و جالب تر اینکه زنگنه (وزیر نفت) اقرار کرده: «برای خارج شدن توتال از قرارداد جریمه ای وجود ندارد(!)»
پژوهشم**۹۲۸۲**

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا