آخرین خبرهاملی

شیوه‌ آمریکا خطرناک است، دنیا سکوت نکند / اسرائیل هیچ‌وقت نمی‌تواند احساس کند که در جای امنی قرار گرفته است

تدبیرشرق/رئیس‌جمهور صبح امروز تهران را به مقصد پکن ترک کرد تا در اجلاس شانگهای از یک‎جانبه‎گرایی آمریکا و تضعیف معاهدات بین‌المللی از سوی این کشور سخن بگوید و تاکید کند که دیگر کشورها نباید در این باره سکوت کنند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی پیش از ترک تهران برای سفر به چین جهت حضور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در فرودگاه مهرآباد تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که در این اجلاس با سران کشورها درباره آن صحبت خواهیم کرد موضوع یک جانبه نگری آمریکاست. آمریکایی‌ها از گذشته فکر می‌کردند رهبر دنیا هستند و الان هم فکر می‌کنند برای همه دنیا تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: اینکه آمریکا از یک معاهده بین‌المللی یک جانبه و بدون حتی هیچ دلیل خاصی خارج می‌شود توهین به کشورهای جهان و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که البته اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان آمریکا را به خاطر این کار محکوم کردند. همه دنیا باید احساس کنند که شیوه‌ای که آمریکا در پیش گرفته شیوه خطرناکی است در روابط بین‌الملل و تضعیف معاهدات بین‌المللی است و کشورها نباید در برابر این کار خلاف قانون ساکت باشند.

اهم سخنان رئیس جمهور به نقل از خبرگزاری ها از این قرار است:

*دو عضو ۵ +۱ سابق یعنی روسیه و چین در اجلاس شانگهای حضور دارند.

*ایران همواره معتقد بوده و هست که مسائل و پیچیدگی‌های منطقه باید به صورت سیاسی حل شود. ما امروز در منطقه تجاوز برخی کشورها، ناامنی در برخی کشورهای دیگر، ادعای تجزیه طلبی و دخالت قدرت‌های بزرگ را داریم و معتقدیم راه حل این موضوعات سیاسی و از طریق برگزاری اجلاس‌های منطقه‌ای است. ما اعتقاد داریم داشتن منطقه قوی تر و امن تر با توسعه دیپلماسی امکان پذیر خواهد بود.

* این سفر به دعوت رئیس‌جمهور چین برای شرکت در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای برگزار می‌شود. اساس این سازمان برای هماهنگی و همکاری در برقراری امنیت منطقه است. ما امروز در دنیا شاهد معضل تروریسم، و افراطی گری هستیم یعنی مسائلی که ثبات و امنیت جهان مخصوصا آسیای مرکزی و غرب آسیا را تهدید می‌کند.

* ایران تجربیات ذی قیمیتی در مبارزه با افراطی گری و تروریسم در داخل ایران و منطقه دارد. جمهوری اسلامی ایران همواره قربانی تروریسم و البته در مقابل آن پیروز بوده است. همفکری‌ها و رایزنی‌ها در این اجلاس بین کشورهای منطقه در این زمینه‌ها خواهد بود.

*امروز روز مهم قدس است که در واقع یادگاری از امام راحل و عزیزمان است که باقی مانده. حضور، راهپیمایی و شعارهای مردم در این روز به معنای نزدیک بودن مردم ما و همه ملت‌های اسلامی با مردم فلسطین است و نشان می‌دهد آزادی قدس در کل سرزمین فلسطین آرمان و آرزوی همه است.

* اسرائیل هیچ وقت نمی‌تواند احساس کند که در جای امنی قرار گرفته و باید بداند همیشه غاصب و ستمگر است و باید بداند که یک ملت بزرگ هیچگاه دست از سرزمین آبا و اجدادی خود برنمی‌دارد. این روزها که ظلم اسرائیل در فلسطین مضاعف شده ان‌شاءالله این روز قدس با شکوه تر برگزار خواهد شد و ان‌شاءالله مردم فلسطین به سرزمین آبا و اجدادی خود بازمی‌گردند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا