آخرین خبرها

‘چینگ دائو’ میزبان رییس جمهوری را بشناسیم

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایرنا ‘چینگ دائو’ در زمره ۱۴ شهر ساحلی برگزیده چین است که از سال ۱۹۷۸ میلادی درهای خود را به روی سرمایه گذاری بیگانه گشوده است.
این شهر به سبب اینکه میزبان زیادی از کارخانه های معروف چون ‘هایر’ و ‘هایسنس’ است آوازه زیادی دارد و از لحاظ فنی و صنعتی نیز زبانزد مردم چین است.
از سال ۱۹۸۰ میلادی به این طرف بیشتر از ۲۷۰ طرح سرمایه گذاری در این شهر اجرا شده است که دهها مورد آن را شرکت های بین المللی چون ‘فولکس واگن’ و ‘زیمنس’ اجرا کرده اند.
آمارهای رسمی نشان می دهد که میزان سرمایه گذاری بیگانه در شهر ساحلی ‘
چینگ دائو’ چین از آن زمان تاحالا به بیشتر از ۶۰ میلیارد دلار فرا رسیده است.
این شهر با ۲۱۵ کشور، شهر و منطقه در سراسر جهان ارتباطات تجاری نزدیک دارد و اعتبار تولید ناخالص داخلی آن به بیشتر از یک هزار میلیارد یوان (پول ملی چین) فرا رسیده است.
این شهر می خواهد بر طبق برنامه راه ابریشم نوین با دیگر کشورهای دنیا بخصوص با کشورهای عضو سازمان مشارکت شانگهای طرح های متقابل اجرا کند.
طبق طرح وزارت بازرگانی چین نخستین منطقه مخصوص مشارکت های اقتصادی و تجاری چین و سازمان مشارکت شانگهای در این شهر و در شهرک صنعتی آن ایجاد شده است.
اعتبار تبادلات تجاری این شهر با کشورهای سازمان مشارکت شانگهای، سال گذشته نزدیک به ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود که نزدیک به ۱۰ درصد در طول یک سال زیادتر شده است.
کشورهای عضو سازمان در بیشتر از ۱۶۰ طرح در شهر ‘چینگ دائو’ سرمایه گذاری کرده اند و این شهر هم متقابلا در ۷۴ طرح در این کشورها سرمایه گذاری داشته است.
برای برپایی اجلاس سران سازمان مشارکت شانگهای بیشتر از ۲ هزار نفر داوطلب، امور خدماتی را برعهده دارند و ۳ هزار خبرنگار نیز این اجلاس را پوشش خواهند داد.
در نشست سازمان مشارکت شانگهای که روزهای شنبه و یکشنبه ۱۹ و ۲۰ خرداد در 'چینگ دائو' واقع در استان 'شاندونگ' در شرق چین برگزار می شود رهبران و سران ۸ کشور عضو و ۴ کشور ناظر و علاوه بر این مسئولین سازمان های بین المللی حاضر هستند.
‘ ‘حسن روحانی’ رییس جمهوری ایران نیز به دعوت 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین در این اجلاس حاضر است علاوه بر ایران، روسای جمهوری روسیه، قزاقستان و قرقیزستان نیز رسما در این نشست شرکت خواهند کرد.
سازمان مشارکت شانگهای یک سازمان بین المللی است که در ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان ایجاد گردید.
در نشست این سازمان در سال ۲۰۱۶ میلادی در «تاشکند»، نمایندگان هند و پاکستان یادداشت هایی را برای عضویت ثابت در سازمان مشارکت شانگهای امضا نمودند و در هفدهمین نشست در آستانه قزاقستان این دو کشور به عضویت کامل این سازمان پذیرفته گردیدند.
حالا جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.

چین علاوه بر اینکه نخستین شریک تجاری ایران است و در یک دهه گذشته این سطح را در ارتباطات محافظت کرده است علاوه بر این نخستین و بزرگترین خریدار نفتی و بزرگترین مشتری صادرات غیر نفتی ایران به عنوان عضو کلیدی گروه ۱ + ۵ محسوب می شود.
ظرفیت مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که به نسبت سال ۲۰۱۶ حدود ۱۹٫۳
در سال ۲۰۱۷ ایران همه روزه حدود ۶۳۰ هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است و در چهار ماهه اول ۲۰۱۸ نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است اما ظرفیت ارتباطات حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.
آساق**۲۳۱**۱۹۰۴**

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا