آخرین خبرهااسلایدربین الملل

بوریس جانسون: برجام مناسب ترین روش برای ضمانت امنیت منطقه هست

بوریس جانسون امنیت منطقه

به گزارش تدبیرشرق به نقل از وب سایت دولت انگلستان، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلستان در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیلی اظهار کرد: انگلستان بهمراه آلمان و فرانسه قویا معتقد هست که توافق اتمی با ایران خوب ترین راه برای دستیابی به آینده ای با امنیت برای منطقه هست.

وی دنبال کرد: ما همه کوشش خود را انجام می دهیم تا ایران به تعهدها خود در برجام پایبند بر جای بماند و با اسرائیل نیز تماما قبول کننده هستیم که باید از دستیابی ایران به جنگ افزار اتمی جلوگیری نمود.

به گزارش تدبیرشرق مقام های ایران به طور مستمر با رد مدعیات بی پایه غرب بر صلح آمیز بودن ماهیت برنامه اتمی ایران تاکید کرده اند.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایسنا قبل تر نیز ترزا می نخست وزیر انگلستان در دیدار با نتانیاهو در لندن با تاکید بر تعهد کشورش به برجام اظهار کرد: ما بهمراه آلمان و فرانسه همچنان اعتقاد داریم که برجام خوب ترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار اتمی هست.

وی اضافه کرد: تا وقتی که ایران به توافق اتمی پایبند بماند، انگلستان نیز تعهد خود را ادامه می دهد.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ در اواسط ماه جاری اعلام نمود که آمریکا به صورت یک جانبه از برجام خارج خواهد گردید. این در حالی بود که شرکای اروپایی واشنگتن همه کوشش خود را به کار بستند تا مانع انجام این اقدام از سوی ترامپ گردند.

پس از ان حسن روحانی، ریاست جمهور کشورمان، نقض عهدهای متعدد آمریکا از اوائل توافق با اهمیت برجام را سرشکستگی تاریخی برای دولت این کشور برشمرد و تاکید کرد: اروپا در شرایط کنونی مجال بسیار محدودی برای محافظت برجام در اختیار دارد و باید هرچه فوری تر موضع شفاف و قاطع خود را نسبت به تعهداتش در برجام، مشخص و اعلام نماید.

اقدام آمریکا در خارج شدن یک جانبه از برجام، با واکنش های منفی رهبران اروپا و جهان روبه رو گردید و فدریکا موگرینی نیز دقیقه هایی بعد از اعلام تصمیم ترامپ، از اراده راسخ اروپا برای محافظت توافق اتمی با ایران حرف زد.

در همین راستا مقام معظم رهبری شروطی را برای ماندن ایران در برجام و خطاب به کشورهای اروپایی عضو برجام به توصیف زیر معین نمودند:

باید مسائل را واقع بینانه نگاه کنیم و بدون دلخوش کردن به احتمالات، آنان را صریح و واقع بینانه با مردم در میان بگذاریم.

برجام اروپایی البته مساله ای هست اما قرائن زیاد من جمله انصراف و تردید شرکت های بزرگ اروپایی و نیز اظهارات مسئولین سه کشور اروپایی نشان می دهد اقتصاد کشور را از راه برجام اروپایی نمی شود به جلو برد.

اروپایی ها باید ثابت نمایند که این بار قصد تکرار آن بدعهدی را ندارند.

اروپایی ها باید قطعنامه ای بر علیه آمریکا به شورای امنیت ببرند و به این حرکت آمریکا اعتراض نمایند.

سران ۳ کشور باید دارای تعهد گردند و قول دهند که بحث موشک و حضور منطقه ای ایران را مطلقاً مطرح نخواهند کرد.

مبارزه صریح اروپایی ها با هرگونه تحریم آمریکا بر علیه ایران؛ همه بدانند جمهوری اسلامی از مولفه های قدرت خود من جمله دفاع از راه دور قطعاً دست نمی کشد.

حضور در منطقه و طرفداری ملت ها از جمهوری اسلامی، عمق راهبردی ماست و هیچ دولت عاقلی از این مولفه های قدرت بخش صرف نظر نمی کند.

وحدت و اجتماع مردم زیر پرچم اسلام و افتخار نظام به شعارهای اسلامی مایه قوام و استحکام کشور هست.

اگر آمریکایی ها توانستند در فروش نفت ایران خلل وارد کنند اروپایی ها باید خرید نفت از ایران به مقدار موردنیاز ما را ضمانت کنند.

بانک های اروپایی در مورد دریافت و پرداخت وجوه تجارت دولتی و خصوصی با جمهوری اسلامی ضمانت دهند.

اگر اروپایی ها در جواب به مطالبات ما تعلل کردند حق ایران برای شروع فعالیت های تعطیل شده اتمی محفوظ هست.

الان غنی سازی ۲۰ درصد را شروع نمی کنیم ولی مسئولین سازمان انرژی اتمی باید آماده باشید که اگر لازم گردید و نگاه کردیم برجام فایده ندارد، فعالیت های تعطیل شده به وسیله برجام از سرگرفته شود.

اقتصاد کشور را از راه «برجام اروپایی» نمی شود درست کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا