آخرین خبرها

اتحاد و همدلی احتیاج بنیادی امروز کشور هست

در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۵ (۲۴تیر۱۳۹۴) ایران با فرانسه، انگلیس، آلمان، اتحادیه اروپا، چین، آمریکا و روسیه به تفاهم جامعی برای حاصل شدن اطمینان ازصلح آمیز بودن برنامه هسته ای تهران رسیدند. بعد از تائید آژانس بین المللی انرژی هسته ای مبنی بر اینکه ایران تعهد خود مبنی بر برچیدن(تأسیسات) هسته ای را اجرا کرده هست، این معاهده از روز ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ (۲۶دی۹۴)اجرایی گردید. بدین ترتیب تمام تحریم های مربوط با برنامه هسته ای ایران از طرف سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا کنسل گردید.
درنتیجه شرکت های آمریکایی از خرید و فروش با ایران منع گردیدند. این مبحث منحصرا به شرکت های آمریکایی محدود نشد چون شرکت های غیر آمریکایی طرف خرید و فروش با ایران نیز از دسترسی به سامانه بانکی و مالی آمریکا بدین ترتیب منع می گردند.
علاوه بر این شرکت هایی که خلاف این تحریم ها عمل کنند در فراروی جریمه های سنگین از طرف آمریکا می باشند.
علاوه بر آن آژانس انرژی هسته ای تاحالا بالغ بر ۱۰ بار تعهد ایران به تعهداتش را تائید کرده هست. حالا ایران به اتحادیه اروپا ۶۰ روز مهلت داده هست تا اطمینان حاصل کند تمام جوانب معاهده هسته ای ازجمله بخش های اقتصادی و تجاری آن بدرستی اجرا گردد.
از طرف دیگر آمریکا تهدید کرده هست که شرکت های طرف خرید و فروش با ایران را تحریم می کند. آمریکا در عین حال نشانه هایی از علاقه مندی به یک «موافقت نامه تکمیلی» را نیز از خود بروز می دهد.
جواب ایران
به صورت چکیده، ایران برای ابقای در برجام شروطی قطعی کرده هست. من جمله تضمین اروپا برای ادامه تجارت نفتی با ایران، پیدا کردن راه حل هایی برای دور زدن تحریم های بانکی آمریکا، افزایش سرمایه گذاری اروپا در ایران و اجتناب از مذاکره درباره موشک های بالستیک یا نفوذ ایران در منطقه.
راه حل های اروپا
این قوانین برای پشتیبانی از شرکت های اروپایی در مقابل مقررات فرا مرزی سایر کشورها ازجمله آمریکا تصویب شده هست. بااین حال تاثیرگذاری این قوانین در مقابل تحریم های آمریکا مورد تردید هست. به عنوان مثال گرچه این قانون توان دارد خسارت شرکت ها در صورت جریمه شدن از طرف آمریکا را جبران کند اما بانک هایی که باایران مشارکت می کنند همچنان از دسترسی به خدمات بانک های آمریکایی محروم می باشند.
علاوه بر آن شرکت های اروپایی وادار خواهند گردید بین تجارت با ایران یا آمریکا یکی را انتخاب نمایند. علاوه بر این قوانین مسدودکننده، خیلی سودی برای شرکت های چندملیتی که تجارت وسیع ای با آمریکا دارند نخواهد داشت. راه حل های دیگری ازجمله تبادل بین بانک های مرکزی اروپا با بانک مرکزی ایران برای تبادلات مالی و سرشکن کردن خطر بین بانک های خصوصی و بانک های مرکزی پیشنهادشده هست.
ازجمله پیشنهادهای دیگر میتوان به خرید و فروش تهاتری نفتی اشاره نمود که در آن اروپا بهای صادرات به ایران را مستقیماً از بهای نفت صادراتی به اروپا کسر کند.
۹۸۷۸/۱۷۴۴

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا