آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژی

هر آنچه باید در مورد انواع کیف پول دیجیتال برای ذخیره رمزارزها بدانید

کیف پول دیجیتال

به گزارش تدبیرشرق به نقل از دیجیاتو، کیف پول دیجیتال (معروف به وَلِت) را می توان شبیه حساب بانکی در نظر گرفت. این کیف پول به شما اجازه می دهد تا موجودی خود را ببینید، پرداخت یا دریافت انجام دهید، و همه تراکنش های مالی خود را طی بازه زمانی مشخص تحت کنترل بگیرید. برای استفاده از پول های دیجیتالی مانند بیتکوین، ریپل، دَش یا هر ارز دیگر به کیف پول نیاز دارید.

کیف پول دیجیتال اطلاعات اصلی حساب شما یعنی کلیدهای عمومی و خصوصی را ذخیره کرده و با شبکه بلاکچین در ارتباط است. کلید خصوصی یک رشته از اعداد و حروف است که به شکل تصادفی تولید شده و به شما اجازه می دهد ارز دیجیتالی خود را به دیگری انتقال دهید. می توانید آن را شبیه رمز عبور یا امضای روی چک در نظر بگیرید.

کیف پول دیجیتال بیتکوین دش

همان طور که حدس می زنید، کلید خصوصی واقعاً خصوصی است و نباید در اختیار دیگران قرار بگیرد، چون فاش شدنش تقریباً به معنای از دست دادن محتویات کیف پول تان خواهد بود. مسئله مهم تر اینکه در چنین وضعیتی، پول های دیجیتالی جلوی چشمتان به حساب دیگری منتقل می شود و کاری از دست شما بر نمی آید.

برخلاف کلید خصوصی، کلید عمومی را می توانید در اختیار دیگران قرار دهید. این کلید از ترکیب کلید خصوصی و نوعی عملیات درهم سازی (هَش) به دست می آید و به عنوان آدرس کیف پول دیجیتالی شما عمل می کند. این آدرس در واقع شماره حساب شماست که دیگران می توانند به آن پول واریز کنند.

اگر کیف پول دیجیتال را به صندوق پستی (فیزیکی) تشبیه کنیم، کلید عمومی یا آدرس کیف پول در واقع همان آدرس پستی شماست که برای ارسال نامه یا بسته استفاده می شود، اما کلید خصوصی همان کلید باز کردن صندوق است که فقط باید در دستان شما باشد. بنابراین توجه داشته باشید که کلید خصوصی مهم ترین بخش کیف پول دیجیتالی است؛ اگر آن را فراموش کنید، دسترسی به محتویات کیف پول را هم از دست می دهید و اگر شخص دیگری به آن دست پیدا کند، می تواند حسابتان را خالی کند.

انواع کیف پول دیجیتال

کیف پول دیجیتال بیتکوین

تعداد زیادی کیف پول دیجیتالی وجود دارد که می توان آنها را به سه دسته اصلی تقسیم کرد: نرم افزاری، سخت افزاری، و کاغذی.

کیف پول دسکتاپ (نرم افزاری)

این نوع از کیف پول را می توانید دانلود نموده و روی کامپیوترتان نصب کنید. این کیف پول روی هارد دیسک شما ذخیره شده و فقط از طریق کامپیوتر به آن دسترسی خواهید داشت. این روش نسبتاً ایمن است اما به هیچ وجه بی نقص به شمار نمی رود، به خصوص اگر کسی از راه دور کامپیوترتان را هَک کرده و به آن نفوذ کند، یا اگر هارد دیسک آسیب ببیند، همه چیز از دست می رود، مثل بلایی که سر این هارد دیسک ۷۵ میلیون دلاری آمد.

کیف پول موبایل (نرم افزاری)

این کیف پول روی موبایل هوشمند نصب و اجرا می شود و استفاده از آن ساده تر از کیف پول دسکتاپ است، چون می توانید همه جا به آن دسترسی داشته و تراکنش انجام دهید. با این حال مشکلات امنیتی آن هم پابرجاست، یعنی هَک شدن یا آسیب دیدن موبایل می تواند به از دست رفتن سرمایه تان منجر شود. البته بعضی از کیف پول های موبایل به صورت محلی روی حافظه داخلی موبایل ذخیره نمی شوند، بلکه به شما اجازه می دهند به سرویس های آنلاین دسترسی پیدا کنید.

کیف پول آنلاین (نرم افزاری)

دسترسی به کیف پول آنلاین از طریق هر کامپیوتری که به اینترنت متصل باشد، ممکن است. با استفاده از سرویس های آنلاین دیگر در زمان تعویض موبایل یا کامپیوتر به مشکل بر نمی خورید و از آسیب های فیزیکی هم به دور هستید. با این حال امنیت این کیف پول ها به شرکت ارائه دهنده خدمات بستگی دارد و از آنجا که سرویس مورد نظر همیشه آنلاین است، هدف اصلی هکرها به شمار می رود. اکثر سرویس های آنلاین کیف پول الکترونیکی، خدمات مبادله (اکسچنج) را نیز ارائه می دهند.

کیف پول سخت افزاری
کیف پول دیجیتال بیتکوین

یکی از ایمن ترین گزینه های ممکن برای ذخیره پول های دیجیتالی، کیف پول سخت افزاری است. این کیف پول به یک درایو USB شباهت دارد که کلیدهای عمومی و خصوصی شما را به شکل آفلاین ذخیره کرده و آنها را از سارقین آنلاین به دور نگه می دارد. قیمت بالا و امکان گُم شدن را می توان از مشکلات اصلی کیف پول سخت افزاری دانست.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی نوع دیگری از ذخیره ساز های آفلاین به شمار می رود، یعنی به ساده ترین شکل ممکن، می توانید کلیدهای عمومی و خصوصی خودتان را روی کاغذ یادداشت کنید. البته امکان استفاده از کُدهای QR نیز وجود دارد. همچنین کیف پول های کاغذی فقط برای ذخیره سازی یا دریافت به کار می روند و برای ارسال پول باید وارد یکی از ولت های نرم افزاری شوید.

بهترین نمونه های کیف پول دیجیتال

بیایید نگاهی داشته باشیم به بهترین گزینه های موجود از انواع کیف پول دیجیتال برای ذخیره رمزارزها که در حال حاضر در دسترس هستند.

اگزودس (دسکتاپ)

اگزودس (Exodus) یک کیف پول دسکتاپ است، یعنی تمام اطلاعات را به شکل محلی و داخل دستگاه شما ذخیره می کند. این کیف پول برای ویندوز، مک و لینوکس عرضه شده و انواع پول های دیجیتالی مانند بیتکوین، اتریوم، لایتکوین، دَش و غیره را پشتیبانی می کند.

کیف پول دیجیتال اگزودس

در این کیف پول دیجیتال می توانید رمزارزها را به یکدیگر تبدیل کنید، ضمن اینکه طراحی زیبا و کاربرپسندی نیز دارد. نمودارهایی برای مشاهده موجودی انواع مختلف پول ها و معادل لحظه ای آنها بر حسب دلار دیده می شود و محیط آن را می توانید به دلخواه خود تغییر دهید. رمز عبور ۱۲ کلمه ای برای بازگرداندن اطلاعات حساب نیز از جمله ویژگی های امنیتی این کیف پول محسوب می شود. برای دریافت اگزودس می توانید از این لینک استفاده کنید.

کوینومی (موبایل)

کوینومی (Coinomi) یکی از بهترین ولت های موبایل برای اندروید و iOS به شمار می رود که از چند صد کوین به ویژه معروف ترین آنها یعنی بیتکوین، اتریوم و دَش پشتیبانی می کند. همانند اگزودس می توانید از این کیف پول برای مبادله پول های دیجیتال نیز استفاده کنید.

کیف پول دیجیتال کوینمی

کوینومی به ویژگی های امنیتی زیادی هم مجهز شده تا کلید خصوصی شما به بیرون درز نکند، ضمن اینکه آدرس IP شما در ارتباط با سرورها کاملاً پنهان می ماند. بازگردانی کیف پول با استفاده از عبارت امنیتی نیز از جمله ویژگی های دیگر این کیف پول دیجیتال هستند. کوینومی یک نرم افزار اپن سورس محسوب شده و از پرداخت بین شبکه های مختلف بلاکچین نیز پشتیبانی می کند. برای دریافت کوینومی بهاین آدرس مراجعه کنید.

بلاکچین (آنلاین)

بلاکچین (Blockchain) را می توان یکی معروف ترین کیف پول های دیجیتالی دانست که بیش از ۲۵ میلیون کاربر دارد. در حال حاضر بلاکچین از بیتکوین، بیتکوین کَش و اتریوم پشتیبانی می کند و ویژگی های امنیتی زیادی از جمله احراز هویت دو مرحله ای یا بازگردانی از طریق عبارت ویژه را در اختیارتان می گذارد.

کیف پول دیجیتال بلاکچین

در این کیف پول دیجیتال می توانید موجودی کنونی خود را ببینید، ضمن اینکه اپلیکیشن های اندروید و iOS نیز برای آن ارائه شده است. البته بلاکچین به خاطر ماهیت آنلاینش امن ترین گزینه ممکن برای ذخیره پول دیجیتالی به شمار نمی رود.

لجر نانو اس (سخت افزاری)

لجز نانو اس (Ledger Nano S) نوعی کیف پول سخت افزاری است که از چندین نوع پول دیجیتالی مانند بیتکوین، اتریوم و لایتکوین پشتیبانی می کند. این کیف پول از طریق درگاه USB به کامپیوتر متصل شده و به نمایشگر OLED و دو دکمه فیزیکی برای بررسی و تأیید تراکنش مجهز است.

کیف پول دیجیتال لجر نانو اس

امنیت این دستگاه مثال زدنیست و به هیچ وجه اطلاعات شما را فاش نمی کند. جزئیات حساب کاملاً آفلاین باقی مانده و قابل هَک نیست. پین چهار رقمی برای دستیابی به اطلاعات و عبارت ۲۴ کلمه ای برای بازیابی اطلاعات در صورت مفقود شدن، آسیب دیدن یا به سرقت رفتن لجر هم از امکانات ویژه آن هستند. قیمت این کیف پول در حال حاضر حدود ۱۰۰ دلار است اما اگر مقدار زیادی پول دیجیتالی دارید، بهترین انتخاب برایتان به شمار می رود.

کیف پول کاغذی

وب سایت Wallet Generator ابزاری رایگان برای ساخت کیف پول کاغذی برای ۱۹۷ پول مختلف از جمله بیتکوین، دَش و لایتکوین ارائه کرده است که می توانید از آن برای ذخیره سازی استفاده کنید.

کیف پول دیجیتال کاغذی

برای استفاده از این سرویس کافیست به وب سایت Wallet Generator رفته و نرم افزار را از گیت هاب دانلود کنید. پس از دانلود، این ابزار به صورت آفلاین هم کار می کند و نیازی به ارتباط اینترنتی ندارد. کافیست دکمه «ساخت آدرس جدید» را فشار دهید و حاصل کار را چاپ نمایید. کیف پول کاغذی حاصل حاوی یک کلید عمومی است که می تواند در اختیار دیگران قرار گیرد، و یک کلید خصوصی که باید کاملاً پنهان بماند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا