آخرین خبرها

گلایه از بی‌توجهی مسئولان به یک رویداد هنری

گلایه از بی‌توجهی مسئولان به یک رویداد هنری

وزیریان: امسال نسل تازه‌ای از طراحان گرافیک مذهبی را معرفی کردیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چهاردهمین دوره نمایشگاه سالانه پوستر «اسماالحسنی» به دبیری علی وزیریان در روزهای اخیر و همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان در خانه هنرمندان برگزار شد.

در این دوره نمایشگاه ۱۰۳۰ اثر از ۶۷۷ شرکت کننده به دبیرخانه رسید که پس از بحث و بررسی توسط هیات داوران ۴۴ اثر انتخاب و در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته شد.

مسعود نجابتی، محمد خزایی، ناصر طاووسی، محمدرضا دوست محمدی وعلیرضا حصارکی داوران این دوره نمایشگاه بودند که نوشین بیجاری، محمدسعید نقاشیان و احمد باقریان موحد را به عنوان سه برگزیده این رویداد انتخاب کردند.

حال و پس از پایان چهاردهمین جشنواره اسماالحسنی با علی وزیریان دبیر این رویداد فرهنگی و برگزیدگان گفت وگو کرده و به ارزیابی این نمایشگاه پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

استقبال بسیار خوب مخاطبان از نمایشگاه

علی وزیریان طراح و گرافیست با سابقه درباره برگزاری این نمایشگاه و میزان استقبال مخاطبان می‌گوید: «نمایشگاه نسبت به اینکه چهاردهمین دوره برگزاری‌اش بود و با توجه این که در مقایسه با نمایشگاه‌های حوزه تجسمی که به صورت دوسالانه برگزار می‌شوند یک سالانه بود با استقبال بسیار خوب مخاطبان همراه شد.»

او درباره برپایی نمایشگاهی از آثار در سایر نقاط ایران و جهان ادامه می‌دهد: «در نظر داریم که این نمایشگاه در تهران و شهرستان‌ها ادامه پیدا کند، صحبت اولیه‎ای با آقای سیدمسعود شجاعی داشتیم که نمایشگاه در چند روز آینده در یکی از گالری‌های حوزه هنری به نمایش دربیاید که البته هنوز زمان آن قطعی نشده است. پس از آن هم برنامه داریم که آثار را در شهرستان‌های مختلف به نمایش بگذاریم که روال هر ساله جشنواره هم اینچنین بوده است و پس از تهران آثار در شهرستان‌های دیگر به نمایش گذاشته می‌شوند.»

این هنرمند می‌افزاید: «در دوره‌هایی هم نمایشگاه همزمان با تهران در سایر شهرستان‌ها هم برگزار شده بود که امسال این اتفاق نیفتاد و پس از پایان نمایشگاه در تهران، در همین چند روز نمایشگاه را در نقاط دیگر ایران برپا خواهیم کرد.»

ایجاد بخشی برای معرفی استعدادهای نو

وزیریان در پاسخ به اینکه برنامه نمایشگاه برای معرفی طراحان گرفیک مستعد و جوان چیست، توضیح می‌دهد: «در سیاست نمایشگاه ارائه آثار در بخش اصلی با محوریت اسماالحسنی است، امسال جشنواره یک بخش جنبی با عنوان اسم‌های نو داشت که به معرفی نسل نو طراحان گرافیک مذهبی اختصاص دارد و امیدواریم که در دوره‌های بعدی هم بتوانیم این بخش جنبی را برپا کنیم.»

او در مورد گستردگی هنرمندان حاضر در چهاردهمین دوره نمایشگاه می‌گوید: «در جشنواره امسال پس از تهران، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان و قم از استان هایی هستند که شرکت کنندگان زیادی داشتند.»

این گرافیست درباره نمایش برخی آثار در سایر کشورهای اسلامی توضیح می‌دهد: «نمایشگاه تا دوره هفتم به صورت بین المللی برگزار می شد و آثار در کشورهای مختلفی هم به نمایش درآمد. ولی در حال حاضر در تامین بودجه نمایشگاه مشکل داریم، برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور مستلزم هزینه کردن مواردی هست که فعلا دست ما خیلی باز نیست. ارگان ها و سازمان های مربوطه، نمی گویم که خیلی اهل تعامل نیستند، بلکه اصلا اهل تعامل با نمایشگاه نیستند و هیچ اتفاقی از جانب آن ها رخ نخواهد داد.»

حضور ایده‌هایی نو و تکان دهنده در نمایشگاه

نوشین بیجاری گرافیست و طراح جوان که آثار بسیاری را خلق کرده است و نفر اول برگزیده نمایشگاه امسال است. درباره اینکه در خلق اثرش برای نمایشگاه امسال چه معیارهایی را مدنظر داشته است، اینطور توضیح می‌دهد: «امسال برای شرکت در جشنواره، تمرکزم را روی تکنیک گذاشته بودم و می‌خواستم تنها حروف را تایپوگرافی نکرده باشم، بلکه اثری خلق کنم که خودم را تکان بدهد. مدتی هم بود که روی کاشی‌کاری مطالعه و تحقیق می‌کردم که با فراخوان جشنواره اسماالحسنی همزمان شد و تصمیم گرفتم طرحم را با کاشی‌کاری تلفیق کنم.»

این هنرمند درباره آثار پذیرفته شده در نمایشگاه امسال می‌گوید: «به نظرم نمایشگاه کیفیت خوبی داشت، چون نمایشگاه هر سال یک فراخوان ثابت دارد شرکت کنندگان را به چالش می‌کشد و باعث می‌شود تا از طرح‌های تکراری دوری کرده و به دنبال خلق اثری با ایده نو و جذاب باشند.»

بیجاری اضافه می‌کند: «بهتر بودن یا نبودن نمایشگاه نسبی است، هر سال کارهایی که مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد بسیار زیاد است.»

این گرافیست در پاسخ به اینکه برای خلق آثاری با موضوع اسامی خداوند چه مسایلی باید مدنظر هنرمند باشد، می‌گوید: «اسامی خدا را هر کاری کنیم نمی شود اصل مطلب را بیان کرد، ولی تا حد امکان رعایت خوانایی و زیبایی که از ویژگی‌های مدنظر جشنواره است می‌تواند در کیفیت اثر تاثیرگذار باشد. من تلاشم این بود که ظاهر کارم هم معنی زیبایی نام جمیل خداوند را بدهد و مخاطب از فرم کار هم بتواند به این معنی برسد، این مسئله فردی است و به نحوی سبک شخصی است.»


از راست نوشین بیجاری و محمدسعید نقاشیان


تفکر معنوی عامل ماندگاری آثار هنری

محمدسعید نقاشیان طراح و گرافیست که به عنوان دومین برگزیده این دوره نمایشگاه اسماالحسنی معرفی شده است هم درباره اثری که عرضه کرده است، می گوید: «خلق یک اثر گرافیکی نیازمند تفکر و دانش مبانی است، برای کار کردن در مبحث اسماالحسنی باید با مفاهیم متافیزیک و معنوی اسما خداوند آشنا باشیم. کاری که من در این مجموعه انجام دادم یک سیاه مشق بود که در باور خوشنویسان ما تکرار یک کلمه یا اسم معنادار است. غالب سیاه مشق در عرفان خوشنویسی ذکر است و من سعی کردم محتوا و فرم را به شکلی انتخاب کنم که نام خداوند از نظر نوشتاری هم تکرار شود.»

او در پاسخ به اینکه هنر تا چه اندازه می‌تواند بر تبلیغ مفاهیم معنوی تاثیرگذار باشد، بیان می کند: «هنر از واژه هونر گرفته شده که در تفکر ایران باستان به معنای نیکی بوده است و اساس هنر بر صفات اخلاقی نیک بنا شده است، فردی هم که بخواهد اثر هنری را خلق کند که ماندگار باشد باید آن را بر مبنای یک تفکر معنوی استوار کند. در طول تاریخ هم دیده ایم آثاری که ماندگار شدند با عالم بالا ارتباط داشتند.»

نقاشیان می‌افزاید: «اثر من با استفاده از فونت طراحی شده خودم خلق شده و نمایشگاهی هم در سال ۹۵ از آن برگزار کردم، این اثر قابلیت اجرا در مباحث پوستر، نقاشیخط و تایپوگرافی را دارد و به صورت جهانی به عنوان اثری مجزا و مستقل می‌تواند حرف برای گفتن داشته باشد.»

این هنرمند درباره تاثیر این رویداد هنری بر جایگاه طراحی و گرافیک ایران می گوید: «جشنواره اسماالحسنی زیر نظر علی وزیریان از گرافیست های حاذق با تفکر رونق گرافیک دینی و مذهبی برپا شده است و می تواند با عیاری بالاتر و حمایت گسترده تر مسئولان برگزار شود.»

۵۷۲۴۳

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا