آخرین خبرها

تایمز: اروپا نگران خروج آمریکا از ناتو است / فقط ۵ کشور خواسته ترامپ را اجرا کرده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه تایمز چاپ لندن روز جمعه گزارش داد که در آستانه برگزاری نشست اعضاء پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، طرف‌های اروپایی به‌شدت نگران خروج آمریکا و درنتیجه انحلال این معاهده هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از تایمز، انگلیس و هم‌پیمانان اروپایی‌اش نگران هستند که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در نشستی که قرار است ۱۱ و ۱۲ جولای در بروکسل برگزار شود، تهدید کند که به بهانه دلخوری از عملکرد ضعیف سایر اعضاء در تخصیص هزینه‌های دفاعی، از ناتو خارج شود.

منابع نظامی و دیپلماتیک می‌گویند که در این زمینه گفت‌وگوهایی در لندن، بروکسل و برلین در جریان است تا نشست تیرماه آینده با تهدید آمریکا به هرج‌ومرج کشیده نشود.

رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که انتظار دارد تمام اعضاء ناتو ۲ درصد از درآمد ملی خود را صرف هزینه‌های دفاعی کنند؛ این در حالی است که به نوشته تایمز تنها پنج کشور به تعهد خود در این زمینه پایبند بوده‌اند.

ترامپ دیشب عنوان کرد با کشورهایی که به تعهدات مالی خود پایبند نبوده‌اند در نشست آتی ناتو برخورد خواهد کرد. او طی اظهاراتی اشاره داشت که به‌طور مثال آلمان به‌اندازه‌ای که از مزایای ناتو بهره می‌برد سهم خود را ادا نمی‌کند.

در همین رابطه، تایمز از تصمیم انگلیس برای گسیل نیروهای نظامی خود به افغانستان خبر داد. لندن درصدد است تا دست‌کم ۴۰۰ نیروی اضافی در چارچوب فعالیت‌های آموزشی به کابل گسیل کند.

این نشریه انگلیسی افزود که هنوز تصمیم قطعی در این رابطه گرفته نشده است اما انتظار می‌رود که «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس تصمیم خود را در نشست تیرماه آینده ناتو مطرح کند.

ریچارد بارونز عضو پیشین ارتش انگلیس امروز در گفت‌وگو با رادیو بی.بی.سی ۴ اظهار داشت که تصمیم خروج نیروهای نظامی از افغانستان زودهنگام بوده است. او مدعی شد که ارتش افغانستان مهارت‌های کافی نظامی برای مقابله با طالبان را ندارند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در جریان حضور نیروی نظامی انگلیس در افغانستان، ۱۴۰ هزار نفر از این نیروها، در این کشور خدمت کردند که ماحصل آن ۴۵۳ نفر کشته و ۲ هزار و ۱۸۸ نفر زخمی بود.

در حال حاضر در حدود ۶۰۰ نیروی نظامی انگلیسی در کابل مستقر و در چارچوب برنامه آموزشی ناتو موسوم به ‘حمایت قطعی’ به نیروهای افغانی آموزش نظامی می‌دهند.

بسیاری از انگلیسی‌ها حضور این نیروها را در افغانستان با توجه به هزینه‌های زیاد صورت گرفته ، فاقد ‘دستاوردی ارزنده ‘ توصیف کرده‌اند.

آمریکا و سایر متحدان غربی آن در پی حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ (۱۳۸۰) و به بهانه جنگ علیه تروریسم، در تاریخ هفتم اکتبر ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کرد و دست به اشغال نظامی این کشور زد.

این حمله و اشغال نظامی که به بهانه سرنگونی گروه تروریستی طالبان صورت گرفت، منجر به بی‌ثباتی هرچه بیشتر این کشور و منطقه و برجای گذاشتن ده‌ها هزار کشته غیرنظامی افغان شد.

اکنون این کشور شاهد برگشت دوباره این گروه تروریستی در بیشتر خاک افغانستان است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا